Zaujalo nás:
Posledné komentáre:
07.12. 10:16 supelak:
Cau @Oscar,
vo svojej reakcii spominas "zname fakty". Kde si sa to docital? Prosim ta, zazdielaj aj nejake linky k tym faktom.
Precital som si prispevky, co sa ti pacia. Vo mne z nich za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
16.11. 06:48 Oscar:
Brefta pekne napisane.. Dedo aj ty si pisal k veci. Banderizmus su Azov, keby rozpor zajtra tahali bojovat za UA vlast zacali by prave v azove alebo inej podobnej brigade.. Vojaci ktorich oznacuju za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
09.11. 12:43 adrik:
Rudo: Áno, ale až o 9 rokov neskôr. Pôvodne to vyšlo naozaj iba na kazete.
(novinka)
05.11. 19:14 Rudo:
Slovenský label Gore Cult productions zo Svätého Jura vydal CD verziu v 2003, takže to nevyšlo len na kazete
(novinka)
16.10. 15:30 fog:
dobry report. EDUV SYN bol popici, ja som zaciatok kus neodstrehol, ale poznal som dost songov nasledne. bavilo ma to, striedali sa rozne nalady a polohy v tom, takze to bolo pestre, vyvazene a hlavne ..
12.10.2024 FAJRONT, BACKSTAGE BOYS, the WILDERNESS, RÚBANISKO, EDÚV SYN Banská Bystrica @ Bosorka (report)
07.10. 14:00 stvorka zachod:
pane X vy ste blb?
(novinka)
01.10. 14:00 x:
handry na hubach ,pharma lobing+experiment na ludoch a papik za 5 mega to bola krasa doba budes doma o 19 povinne ne ze nemas papier ku babke do dalsej dediny a a ju chemickuhhc ganju nam vybavili:) k ..
(novinka)
01.10. 13:25 vy ste kto:
Skutocne som sa nesnazil ti nic vnucovat. V prispevku nizsie sa tesis zo zdravia a deti, tak ma uprimne zaujimal tvoj pohlad na buducnost.
(novinka)
01.10. 10:52 Rado:
A vy ste?90%depresia 5%markiza5%jojka:) vysoká analýza krachujúcej krajiny,díki za rozbor a nevnucuj mi prosím ťa tvoj nihilizmus,usmej sa a nadychni zhlboka
(novinka)
30.09. 19:58 vy ste kto?:
Rado, Nezaujima ta buducnost krajiny, v ktorej vyrastaju tvoje deti? Zdravotnictvo minuty pred kolapsom (o jeho kvalite uz nema zmysel ani debatovat). Zlyhavajuci vzdelavaci system. Korupcia. Aroganci ..
(novinka)
Rozhovor: BILBO (MARHULE, KÝBEL MAČIEK, MATEJ TÁLE): "HUDBA JE JEDNA Z VECÍ, KTORÉ MÁM POCIT, ŽE BY SOM ROBIŤ MAL."
Autor: Adrik | Pridané: 14.10.2021 | Počet videní: 1125
Adrik: Ahoj. Na začiatok sa prosím ťa predstav a skús napísať, v čom
všetkom máš prsty.
Bilbo: Seruste. Moje štátne meno je Tomáš. V hudobnej lige fytoplanktónu
a medzi kamošmi som známy ako Bilbo, takto ma snáď poznajú tí, ktorí zakopli
o moje kapely: protoburanrollový KÝBEL MAČIEK a antipunkové MARHULE. Momentálne
aktuálne projekty uzatvára najnovší prírastok, a to MATEJ TÁLE, moja individuálna
folková figúrka. Mateja mám najradšej, obsahuje to najlepšie zo mňa. Na
čakačke sú ďalšie projekty, o tých sa rád rozrozprávam hneď ako opustia inkubátor.
Adrik: Poďme teda pekne do praveku, kedy sa po vonku preháňali australopitekovia
s nášivkami ODPAD. Čím ťa táto hudba zaujala a čím to je, že ťa drží dodnes?
Bilbo: Pri tejto formulácii otázky som sa na chvíľu cítil ako fosília :)
punk ma zaujal svojou surovosťou, autenticitou, prístupnosťou, energiou.
Po hudobnej stránke je, v dobrom slova zmysle, dostatočne jednoduchý na
to, aby si ho mohol i sviatočný muzikant pre seba reprodukovať, a tiež ho tvoriť.
Rozmýšľam však nad druhou polovicou otázky - čím ma drží dodnes? Ak vezmeme
punk ako hudobný prúd, tak ten zažil zlaté časy niekde okolo roku 2000 až
2005 a následne začala táto vlna odznievať. Dnes sa punk drží prakticky
iba na hladine komunitného záujmu. Čo ho tam však drží, a čo drží mňa?
Domnieval som sa, že ako sa bude približovať tridsiatka, tak u mňa prirodzene
opadne záujem o hudbu z ranejších fáz môjho života, že sa mi už nebude chcieť
pogovať a rozbíjať sa na koncertoch, ale - chce sa mi. Pomenoval by som
to tak, že stále dokážem nadviazať spojenie s energiou v punku. V punkových
intenciách sa mi dobre tiež dobre píše muzika. Dokážem občas zo seba vypustiť
aj alternatívu, ale vôbec nemám problém napísať pesničku o štyroch "kilách".
Rád tvorím hudbu, ktorá vzniká alebo znie ako punk. A musím byť voči sebe
úprimný - som aj limitovaný svojou hudobnou a vokálnou virtuozitou. Nikdy
som nemal ambície nejak extra cvičiť na nástrojoch alebo sa zlepšovať speve
inak, než prirodzeným vývojom. Punk je ako plastelína, ktorú mám vždy po
ruke a jej obsluha si nevyžaduje výučný list.
Adrik: Myslím, že tu chodia ešte staršie fosílie, ale snáď si pochopil,
ako som to myslel.
Ďalšia debilná otázka je, prečo si zakotvil práve na tom, ako to povedať
pekne, ľahšom brehu punku. Že nezrozumiteľne nevrieskaš v nejakom crust
grindovom bordeľu?
Bilbo: Tu je odpoveď relatívne jednoduchá - mám rád melódie a artikulovaný
spev. V mojom srdci je veľká folková lúka, uprostred ktorej v korune obrovského
baobabu hrajú Simon & Garfunkel dokolečka výberovku najväčších hitov. Je
pravda, že na nej rastú i rôzne ostružiny, bodliaky a pŕhľavy, no prevažne
preferujem veci, ktoré sa dajú spievať. Nikdy som nebol veľkým fanúšikom
extrémnejších typov vokálov, na niektoré som si však zvykol: odkedy sa metalcore
dostal do stredného prúdu, znesiem občasný scream a growl. Ak je niekto
schopný dokonale ovládať svoju sánku a zrozumiteľne frázovať, tak mi neprekáža,
že kadencia jeho spevu môže konkurovať i samopalu vzoru 58. Toto paralelne
platí aj pre inštrumentálnu stránku - musí tam niečo aspoň vzdialene pripomínať tóny.
Adrik: Dobre teda, prejdime k tvojej hudobnej tvorbe. Povedz nám všetko
podstatné o tvojich hudobných projektoch, hudba, texty, nahrávky, koncerty, bulvár ...
Bilbo: Sen založiť si kapelu sa mi splnil v roku 2010, vtedy prišiel na
svet KÝBEL MAČIEK. Bol som na prvom stupni vysokej školy, a tak hodnotový
systém a ráz kapely odrážal aktuálnu životnú fázu - bezstarostný, hovadský
hedonizmus. S Kýblom sme vydali dva albumy (2012, 2016), prvý bol hrubý
raw rokenrolpunk, druhý sa posunul bližšie k vyspelejším aranžmánom, ale
bez výrazného úspechu u publika. Momentálne sa tento projekt nachádza v
akomsi očistci - rozmýšľam, či a ako ho obrodiť, keďže mnohé témy, do ktorých
sme stihli strčiť v pesničkách, ma už nezaujímajú, resp. sa nimi nechcem
prezentovať v takejto podobe. Je totiž viac než jednoduché uviaznuť v neaktuálnej
časovej dimenzii, v ktorej postupne upadneš do irrelevancie. Uvažujem, či
sa Kýbel dokáže vyhnúť tejto hrozbe.
V roku 2015 plodné hudobné podhubie vyrašilo nezávislý fungus v podobe kapely
MARHULE. Táto pôvodne vznikla iba ako odkladisko nevyužitých, resp. zavrhnutých
nápadov pre KÝBEL MAČIEK. Predpotopné prototypy pesničiek som sprvoti nahrával
sám, bicie som si písal na PC a u technologického patróna Ondreja sme ich
v štúdiu privádzali do života. A hoci išlo pôvodne o druhoradý projekt,
vďaka komplet inému prístupu k tvorbe audiovizuálneho obsahu sme sa KÝBLU
MAČIEK nielen vyrovnali, ale prakticky sme ho predčili. MARHULE sú úžasne
efektívne čo sa týka času stráveného tvorbou muziky a následnej radosti,
ktorú prinášajú. Pesničky sa občas hnietia za chodu, veľakrát počas nahrávania
netušíme do čoho ideme. Táto spontánnosť a zároveň časová úspornosť, keď
pesničky netrvá nahrať dlhšie ako pol dňa, mi spôsobujú neskutočnú radosť
a úľavu. Predovšetkým v porovnaní s "klasickým" modelom fungovania kapely
pri KÝBLI MAČIEK, kde mám nastavené dlhotrvajúce konsenzuálne procesy, tiahnuce
sa i roky. Pri MARHULIACH sme schopní napísať pesničku a o tri dni ju zavesiť
na youtube aj s klipom. DIY plieskajúce ako dobre namastený bič so špičkou
namočenou do čípoš omáčky. S MARHULAMI máme vydaný jeden album (2019), ale
pri tomto nasadení vydáme čoskoro i druhý, keďže súkame cca jednu pesničku
za dva mesiace. Čo sa týka ideologického zamerania, ktosi mi povedal, že
MARHULE znejú ako KÝBEL MAČIEK v roku 2021, inými slovami - takto by znel
Kýbel, keby sa vyvinul a zmodernizoval. Zaujímavá úvaha v kontexte predošlého odstavca.
Najnovší a snáď najdôležitejší projekt som si nechal na koniec. Vždy som
sníval o tom vyhlásiť hudobnú nezávislosť a vystupovať romanticky osamote,
iba s gitarou či iným prenosným nástrojom (a pripojiť sa k Simonovi a Garfunkelovi
na tom obrovskom baobabe). A tak vznikol môj folkový avatar MATEJ TÁLE.
S Matejom predvádzam pesničky v žánri tzv. sociálny folk. Venujem sa terénnemu
prieskumu spoločnosti a podávam zvesť o jeho výsledkoch. V mojich pesničkách
sa vyskytujú archetypálni hrdinovia, ktorých možno nájsť všade okolo nás.
Pred koncom roka 2020 som vydal demo s názvom "TADETO". Najkrajšie
na tomto počine je, že môžem hrať skutočne kdekoľvek, hral som koncerty
v rámci formátu Potulná galéria po celom Slovensku, pozvali ma na niekoľko
protifašistických akcií a besied. Zrazu sa mi otvorilo toľko brán, ktoré
som mal zavreté kvôli charakteru textov mojich ostatných projektov, že sa
cítim až obrátený.
Adrik: Takže tým chceš naznačiť, že tvoje predošlé kapely boli viacmenej
sranda a zábava a angažované témy si si nechával až na sólový projekt? Angažuješ
sa aj nejako inak než len hudobne?
Bilbo: Dá sa to aj tak povedať, že doterajšie projekty boli prevažne odľahčené.
Obávam sa však, že akýsi nadhľad a sklon k novelty songom ma neopúšťa ani
teraz. Všetok výstup ako keby dodatočne preháňam skrze svoj sarkastický
kaleidoskop, nech by už išlo o akúkoľvek tému. Asi by sa to s troškou zveličenia
dalo nazvať mojou "umeleckou formou". Napokon, nikdy som nebol veľký fanúšik
kapiel, ktoré bezobalovo komunikovali témy na prvú, ako keď niekto v refréne
huláka "stop fašizmu". To mi príde len ako také deklaratívne štadiónové
skandovanie, ku ktorému je tá muzika len druhoradý podmaz ako v čakárni
v letiskovej hale. Páči sa mi, keď sú diela viacvrstvové a trochu mútne,
nejasné na prvý pohľad.
Môj sólový projekt je angažovanejší, no stále s vplyvom kaleidoskopu. Myslím
však, že som našiel rovnováhu.
Čo sa týka angažovanosti, ako MATEJ TÁLE pôsobím v Potulnej galérii, ktorej
leitmotívom je boj proti extrémizmu a s ním spojených problematík. Občas
hrám na akciách a besedách s podobným odkazom. Tiež občas vypomáham organizácii
Barefoot kidz, ktorej cieľom je podpora sociálne znevýhodnených detí žijúcich
v Nepále.
Adrik: Prečo by sa človek mal angažovať v niečom podobnom a nežiť len
egoisticky svoj malý život? Veď predsa tí ľudia a ich problémy sú tak ďaleko.
Bilbo: Prirodzene, človek najcitlivejšie reaguje na to, čo sa deje okolo
neho, na ľudí, ktorých má v blízkosti, resp. sú mu podobní.
Dovolím si však povedať, že aktuálna technologická úroveň ľudstva prináša
komunitu bližšie k nám, i keď sú nám jej členovia fyzicky vzdialení. Okrem
banalít, ako vytváranie záhradkárskych skupín na facebooku, to môže znamenať
aj socioekonomickú kohéziu a zbližovanie. Napr. ak finančne podporuješ dieťa
v Nepále, Barefootkidz ti umožňujú si s ním písať. Takto sa z prvej ruky
dozvedáš o situácii na druhej konci sveta cez messenger. Sú ďaleko, ale
sú aj veľmi blízko.
Ak využijeme výdobytky doby správne, môžu posilniť komunitný princíp a čiastočne
suplovať fyzické vákuum v našich životoch. A s komunitou prichádza i spolupatričnosť
a tie ostatné veci.
A prečo sa snažiť o komunitné zmýšľanie a starať sa o druhých? Verím, že
je to prirodzene v človeku ako nástroj na prežitie. Je priam bezočivé považovať
sa za supermana, ktorý všetko zvládne sám. Spoločnosť a deľba práce človeka
posilňuje. Toto konštatovanie neznie príliš nezištne (existuje vôbec nezištný
čin?), ale z môjho pohľadu ide skutočne o win-win situáciu: staraj sa o
druhých, nech už máš akúkoľvek motiváciu, a budeš mať lepší život. Homo
sapiens má tendenciu zrkadliť správanie ľudí okolo seba a takto môžeš odpáliť
malú revolúciu.
Aká bola moja motivácia? Čo sa týka charity, jednak išlo o fakt úprimnú
snahu niekomu pomôcť mať aspoň sčasti taký život, aký mám ja. Priam išlo
až o nejaký iracionálny a možno až nemiestny stud z toho, že som niečomu
alebo niekomu radikálne nepomohol k lepšiemu, nepodal pomocnú ruku. Druhak
je pre mňa z výskumného hľadiska zaujímavé byť v tesnom kontakte so životom
v krajine tretieho sveta. Čo sa týka motivácie mať angažovanejšie pesničky,
podľa mňa ide o vrodený človečí inštinkt byť akousi alikvótnou čiastkou
hrdinu a stáť na tej dobrej strane. Myslím, že každý z nás minimálne vo
vnútri vedie malú vojnu za svoje ideály. Toto je moja zbraň.
Ešte ku komunitám: osobne sa necítim dobre vo veľkých kolektívoch, a to
obzvlášť, ak majú tendenciu k hierarchizácii, alebo sú naším hlavným cieľom
peniaze. Ideálnym tímom je podľa mňa hudobná skupina. Počtom je vás tradične
3-6, ak existuje hierarchia, je spravidla daná prirodzeným rešpektom. V
kapele je ideálna deľba práce: každý robí to, čo vie najlepšie, a v prípade
fungujúcej kapely bez egomaniakov sa nesnaží liezť druhému do remesla. Je
to podobne ako pri starých RPG hrách: musíš mať vyvážený tím, v ktorom je
warrior, mage, druid a thief. Mága nebude nikto nútiť strieľať z luku a
bubeníka písať texty k pesničkám. Každý je tiež, v dobrom slova zmysle,
pyšný na svoju kastu: warrior sa rád zaháňa obojručákom a sólogitarista
sa hrdí tapingom na stratocasteri. Hudobný koncert je potom dokonalé remeselné
súznenie - každý robí to, na čo je určený, vie presne, čo má robiť, kedy
to má robiť, ako to má robiť, v súlade s rytmom a harmóniou. A robí to spravidla
rád. Pódium je ideálne pracovné prostredie a kapela vzorový pracovný kolektív.
A spolu s ľuďmi okolo kapely ide o komunitu, ktorá, verím, môže niekomu
slúžiť ako náhradná rodina.
Adrik: Na tú diaľku nadviažeme v ďalšej otázke: Prečo pre špagetové monštrum
niekto ide na stáž do Ruska? Škandinávia alebo južanské krajiny sa ti zdali
nudné alebo svoju rolu zohrala aj istá dávka nostalgie a spomienkového optimizmu?
Bilbo: Dlhodobo som vnímal Rusko ako krajinu zázrakov a svetlého zajtrajška,
ktorý nikdy nepríde. Chcel som si vyskúšať byť tri mesiace marinovaný v
tomto prostredí. Rusko nie je krajina, je to životný štýl: nepredvídateľný
a cynický, ale aj veľmi srdečný a životaschopný. Mám to tam veľmi rád. Okrem
toho, som entuziastický fanúšik ruštiny, naučil som sa ju dobrovoľne počas
vysokej školy. V medziobdobí, keď som bol po škole a ešte som sa nechcel
nechať spútať do okov pracovného trhu, som sa rozhodol vydať sa na stáž.
Vďaka jazykovým predispozíciám a skúsenostiam s učením v jazykovke bolo
rozhodnuté, že strávim jeden kvartál v mestečku Volgodonsk, Rostovská oblasť
ako učiteľ angličtiny v súkromnej jazykovke, ktorá fičala na ranokapitalistickom
biznismodeli.
Adrik: Viem, že sa to nedá zhrnúť do niekoľkých viet, ale aké najväčšie
bizardnosti si tam zažil a naopak, ktoré veci tam fungovali / nefungovali
rovnako ako u nás?
Bilbo: Po príchode do Ruska som prvé dva týždne takmer každý deň zažil ten
krásny moment pozastavenia sa nad niečím, na čo som nebol zvyknutý. Nešlo
o nič, čo by človeku zvlášť komplikovalo život, išlo skôr o úsmevné a i
dojímavé okamihy, ako keď ti pani na zastávke oznámi, že načo hľadáš cestovný
poriadok, veď všetky autobusy chodia jedným smerom.
Ozajstný bizár bol ale v manažmente jazykovej školy, ktorá bola orientovaná
nie na kvalitu hodín, ale na jej kvantitu. A v mojom prípade i na lákanie
potenciálnych študentov na "lesk cudzinca". Ako príklad uvediem prvý deň
v jazykovke: bol to piatok, akosi som naivne očakával, že ma pred víkendom
povodia po škole, zoznámia s kolegami, nebodaj ukážu mesto. Miesto toho
ma čakalo okamžité zapriahnutie do vyučovacieho procesu. O deviatej ráno
ma čakala prvá hodina, hlásiť som sa mal o desať minút deväť, hoci som protestoval,
že za taký krátky čas sa predsa nemôžem pripraviť na výučbu. Tak som pristál
v kancelárii vedúcej, ktorá mi podala môj rozvrh na daný deň - vo vytlačenej
tabuľke v euroobale boli rukou dopísané mená a priezviská žiakov, natlačených
v jednom šíku od rána do neskorého poobedia. Pýtam sa na dodatočné info
o študentoch: vek, úroveň. Dozvedám sa, že "úrovne sú rôzne". O päť minút
mám hodinu s unudenou maturantkou a neviem, čo by ma zachránilo, nebyť mojej
schopnosti improvizácie. Ubehlo 60 minút, v tom sa vrútil do triedy ďalší
žiak a ja som pochopil, že prestávku si medzi dvomi hodinami musíš vyrobiť
sám. Nestíhal som sa čudovať, tobôž nie pripravovať, obsah hodiny som vymýšľal
za chodu. V učiteľskej miestnosti sme mali klasickú kopírku, kde sme si
mohli pripravovať materiály. Žiadne notebooky či nejaké alternatívne učebné
pomôcky, ktoré sme nepoznali už v roku 2003. Sekretárka každý deň ručne
dopisovala rozvrh na ďalší deň, ktorý si bolo treba nájsť v príslušnom euroobale
v príslušnom fascikli. Google dokumenty či cloudové riešenia boli od vedenia
v podobne bezpečnej vzdialenosti, ako Rusko od Západu spred čias Petra Veľkého.
Pre plný zážitok odporúčam prečítať si môj blogový seriál tuto.
Adrik: Ako ty ako človek, ktorý ovláda azbuku a v Ruskej federácii dokonca
fungoval, hodnotí hybridnú vojnu medzi východom a západom? Bavil si sa o
tom aj s obyčajnými ľuďmi, ako to celé vnímaujú? Alebo si žijú vlastným
životom a ide to úplne mimo nich?
Bilbo: Samozrejme, snažil som sa nenápadne sondovať, aké postoje majú ľudia
v mojom okolí k Európe a k typickým neuralgickým bodom ruskej zahraničnej
politiky, ako napr. Krym či vojna v Donbase. Mám pocit, že Rusi sú väčšinovo
viac spätí so štátonárodnými mýtmi, ako napr. Krym bol "vždy ruský", citlivo
sa vníma historická kontinuita so Sovietskym Zväzom, predovšetkým v kontexte
"triumfálneho" víťazstva nad fašizmom v tzv. Veľkej vlasteneckej vojne,
ktorá je pre časť obyvateľstva synonymom pre Druhú svetovú vojnu (čo je
opäť jednostranný výklad dejín). Avšak čoraz väčšiemu počtu ľudí príde toto
neustále resuscitovanie vlastenectva, militantizmus, demonštrácie sily a
balzamovanie sovietskych múmií absurdné a nechcú sa na ňom zúčastňovať.
Každý lucidný občan Ruska si je vedomý, že krajinu rozožiera až absurdná
korupcia prikrmovaná oligarchami, a mnohé zahraničnopolitické výstrelky
sú len zastieracie manévre pre odvrátenie pozornosti od stagnujúcej ekonomiky
a iných problémov. "V Rusku nežiješ, len prežívaš", tvrdí príslovie.
Preto je skupina ľudí túžiacich po hodnotách občianskej spoločnosti a usporiadanej
krajiny stále početnejšia. Vyhýbajú sa vojenskej službe, učia sa angličtinu
a dúfajú v život mimo ruského marazmu. Vzniká tiež mnoho recesistických
skupín a kvalitných alternatívnych spravodajských portálov, ktoré pohŕdajú
ruským vkladom do polarizácie sveta.
,br>
Pri diskusiách o hodnotových otázkach som bol však vždy opatrný, v Rusku
je stále jednoduché natrafiť na hrdých patriotov, ktorí pripojenie Krymu
oslavovali týždennou pitkou a Európu prezývajú "Gejrópa". Myslím, že to
bol moskovský patriarcha Kirill, ktorý vyhlásil, že pandémia je boží trest
za homosexualitu, až napokon sám ochorel na covid. Paradox podľa tradičného
ruského receptu.
Adrik: Tiež zbieraš návštevy neuznaných republík. Kde všade si už bol
a kde by si sa ešte chcel ísť pozrieť? Čo ťa tam ťahá? A čo tí ľudia nedobrovoľne
uväznení bez perspektívy?
Bilbo: Čo sa týka odznakov za návštevy medzinárodne neuznaných krajín, zo
sovietskej kolekcie mám už tri zo štyroch: Abcházsko, Náhorný Karabach a
po novom už aj Podnestersko; zostáva mi už len Južné Osetsko, kam sa dostaneš
jedine z ruskej strany, je teda najťažšie prístupné.
Zamrznuté konflikty na ruský spôsob sú moja obľúbená položka z menu. Zaujíma
ma, akým spôsobom tieto štáty fungujú, akú reálnu pôsobnosť majú ich inštitúcie,
ako ovplyvňuje ich medzinárodný štatút život bežných ľudí. Napríklad v Podnestersku
nefungujú bankomaty a platobný styk prebieha cez asi najsmiešnejší peniaz,
aký som kedy videl - podnesterský rubeľ, s ktorým v Moldavsku (ktorého je
Podnestersko z pohľadu práva súčasťou) v zmenárni ani nepochodíš. Rovnako
bizarne vyznie aj prehnaný nacionalizmus a akcent na jedinečnú identitu
rebelantského teritória. Ani v americkom filme nevidíš viať toľko vlajok
ako v Abcházsku.
Netvrdil by som, že ľudia sú na týchto teritóriách uväznení. Každé neuznané
územie má akéhosi patróna, ktorý dohliada na celú patovú situáciu. V prípade
Podnesterska, Abcházska a Južného Osetska je to Rusko, strážny anjel Náhorného
Karabachu je pre zmenu Arménsko. V týchto ruských enklávach nie je neobvyklé
byť držiteľom ruského pasu, a to sa už potom ľahšie otvárajú dvere.
Náročnejší prípad je Náhorný Karabach, kde bola v roku 2020 vojna, ktorá
z Arménmi kontrolovaného územia odkrojila tri štvrtiny v prospech Azerbajdžanu.
Mnohí obyvatelia utiekli do Arménska, ktoré je chudobnou krajinou a má problémy
sama osebe. Tu by som možno čiastočne hovoril o akomsi uväznení: Arménsko
je v obzvlášť náročnej geopolitickej situácii, obkolesené tradičnými tureckými
nepriateľmi s oportunistickou kvázipodporou Ruska.
Priznám sa, že by som dodatočne rád získal dva bonusové odznaky, a to za
návštevu Doneckej a Luhanskej ľudovej republiky na území Donbasu. Treba
si to však dvakrát premyslieť, stále tam prebiehajú boje.
Adrik: Veľmi pekne ti ďakujem za tvoj čas, ktorý si strávil nad odpoveďami,
aj keď sa to tiahlo takmer celým rokom. Čo ďalšie plánuješ (hudobne, cestovne,
v živote)?
Bilbo: Ja ti ďakujem za trpezlivosť s mojím siahodlhým odpovedaním. Ale
aspoň sa nám z rozhovoru podarilo urobiť časovú kapsulu zachytávajúcu dynamiku
môjho života: KÝBEL MAČIEK sa už medzičasom rozpadol, čo vyznie zaujímavo
v porovnaní s odstavcom, kde som polemizoval nad tým, či je možné ho obrodiť.
Podľa mňa by sa takéto cezročné rozhovory mali konať pravidelnejšie, aby
človek mal možnosť zhodnotiť zmeny vo svojom živote a protirečiť si so svojimi
predošlými verziami.
Hudobné plány: s kapelou MARHULE vyjde druhý album budúci rok. MARHULE sú
antikapela, ťažko je čokoľvek očakávať. Ale aspoň jedna kuriozita sa dá
predpovedať: krst prvého albumu sme mali naplánovaný na deň po tom, čo sa
strhla pandemická hystéria a ľudia sa báli vyjsť von z izby. Z humoru som
na titulke facebookovej udalosti prepísal dátum z 14.3.2020 na 14.3.2022.
Ani som netušil, akým som prorokom. Matejko Tále tiež bude mať ďalšie akustické
demíčko, snáď do konca roka 2021. Budem ho opäť nahrávať vo vestibule materského centra.
Po cestovnej stránke by som sa rád vrátil na Kaukaz, tentokrát na jeho severnú
stranu, kde sa nachádza celý rad zaujímavých federálnych subjektov, od Čečenska po Osetsko.
Životné plány: žiadne. Čím som starší, tým pociťujem väčší zmätok. Kedysi
som mal pocit, že stačí vyštudovať školu, nájsť si prácu, občas ísť na výlet
a všetko sa nejako vyjasní. Ale s poznatkami a skúsenosťami sa chaos akoby
len prehlbuje. A tak experimentujem a robím veci inštinktívne. Hudba je
jedna z vecí, ktoré mám pocit, že by som robiť mal.
pankinak.bandcamp.com/album/dno-dien
kybelmaciek.bandcamp.com
matejtale.bandcamp.com
Pridaj komentár k rozhovoru:
Pozývame:
Št 26.12.2024
Poprad @ Koľaj 22
JAKUBYSKO (SK), OTRAS (SK), TVOI POSTOI (SK), CLIFTONS (SK), TIME SPROUT ORCHESTRA (SK), SOFIA NOT (SK)
... ostatné koncerty
Vyhľadávanie:
Najnovšie fotky:
FACAN, HATERS, CZERŃ, DOM ZŁY (30.11.2024, Košice @ Collosseum)
Najnovší rozhovor:
Najnovší report:
FAJRONT, BACKSTAGE BOYS, the WILDERNESS, RÚBANISKO, EDÚV SYN (12.10.2024, Banská Bystrica @ Bosorka)