HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY - OBYČEJNÍ HRDINOVÉ 2x12"

Autor: Adrik | Pridané: 6.12.2021 | Počet videní: 115

"Rádio rock and roll nezpívá, fronta se blíží a byla tu stále ..."
Mojim prvým zoznámením s jihlavskou kapelou HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY bolo demo "Obyčejní hrdinové" z roku 1987. To spárovanie zahuhlaného a piskľavého garážového zvuku ma okamžite dostalo. Hneď som si musel zaobstarať aj ostatné nahrávky, avšak už ani jedna neprekonala lásku na prvý pohľad.
Asi sa budem opakovať, ale geniálnosť tejto kapely nespočíva len na tú dobu v silných antimilitaristických textoch, skladateľskej divokosti, dravosti, ale aj v tom, ako vedela zakomponovať do jednej nahrávky v tých rokoch aj celkom rýchle riffy, ale aj pomalé pasáže ešte aj dnes vyvolavajúce depresiu, apatiu a nechuť k bývalému režimu. Nie, na tom obludnom režime, ktorý zničil životy celých generácií nebolo nič dobré. Koniec diskusie.
Musím ísť po každej jednej skladbe? No dobre teda. Vojnová vrava, hovorené slovo a už sa približujú "Obyčejní hrdinové". Klasický háenefovský vojenský pochod, ktorý tak všetci žerieme. Tempo sa mierne spomalí v skladbách "Nepřítel" a až epickej "Nenávisti": "Nenávist se světem toulá, u každého z nás - je vlastně doma" Obe obsahujú nekonečné (myslené len v dobrom) gitarové sóla. Áčko uzatvárajú "Bombardéry" - asi najznámejšia skladba na celom deme. Kto by ich nepoznal? "Na obloze vidíš černé vrány, letí k nám a je jich celý hejno. Mám ten dojem, že to budou bombardéry, až odletí, už to bude všechno jedno ..."
Druhá strana prvej platne začína údernou "Loutkou", v ktorej vynikla hlavne basa. Optimizmu opäť v texte ako šafránu: "Já jsem loutka dřevěná, cizí vůli vedená ..." Dá sa ísť nižšie. Na tomto deme asi nenájdeš depresívnejšiu skladbu ako "Sebevražda". Pomalé vyhrávky, ale hlavne poetické stvárnenie tohoto nenávratiteľného aktu: "To pro co já žiju, božská sebevražda, má podobu krásky, která libá mě a laská ..." Len o centimeter za hodinu sa v prekvapivo ďalšom vojnovom songu "Oběti války" zrýchli celkové tempo. "Naše generace je očima žalují, jsme příští války oběti!!" Snáď nie. Ďalší pochod, alebo riekanka "Zlo" je tiež celkom hitovka: "Zlo chodi po lidech, šlape jim na paty. Odkud se přitáhlo? Je z lidské povahy."
Výmena dosiek a už hrá pomalšia "Maska", ktorá sa ale ku koncu rozbehne ako kolotoč. Ďalší text, ktorý je aktuálny aj v dnešnej dobe: "Maska je nezbytná potřeba života pro společnost lidí - co neví kam jdou." Spätná väzba z roku 1987 a už sa ide na ďalšiu apokalyptickú víziu v podobe "Vzpoury". Asi najzahuhlanejšia skladba - pamätám si, že v kazetovom ripe sa vinou pokrčenej pásky na niekoľko sekúnd odmlčala. "Sklepy jsou plný, garáže taky a v nich kapely punk rock dřou, kolem nich jsou čerokézy a všichni pogo tancujou. Jediné radost pogo a bigbít v tomhle svinstvu kolem nás. Kožený bundy, vlasy a hrdost, kultura garáží ožívá ..." Neklam, že si si "Punk a pogo" nikdy nespieval podgurážený cestou domov z koncertu. Senilné obzretie sa do minulosti v skladbe "Můj národ". "Národe povstaň". No určite. Preskakujem. Jebať nacionalizmus. Do zadku bez indulony.
Radšej raw punkovú "Provokace" na déčku. Viem si živo predstaviť ako sa na túto pesničku kedysi v ´88 triesol celý kulturák v Ostrave. Ostrá a skázotvorná "To smrt je vítěz": "Divize čekají znamení k útoku. Válka co začíná. Připrav se k útěku." Disbeat nikdy neomrzí. Akýsi skorý nástup skladby "Ještě neskončil čas barikád". To je fofr: "Barikády dávno nejsou němý, příliš jasně hovoří, barikády nejsou klidný, barikády útočí!" Všetko sa to pokazí skladbou "Skinheadská noc" Oi! Oi! Oi! Ale asi taká bola doba ... Aby sme si rozumeli, to nie je výhovorka. Pomalší "Rituál smrti" je posledným opusom celej dvojelpéčky. Vojny boli celý stredovek ...
Spracovanie opäť luxusné: Obal dostal nový modernejší ksicht, k nemu pekne zladené etikety a veľký roztvárací insert. Papagáj za tie roky vie, čo robí.
PS: Je v príprave aj tretie demo "Dům na demolici"? Sem s ním!
PSS: A čo s demami "Hororový věk" a "Nová drákulomania"? To druhé by som aj oželel, ale to prvé podľa mňa má zmysel.
PSSS: Zaujímajú ma hlavne prvé dve vyššie menované demá, ktoré vyšli len na kazetách. "Když se bombardéry vracejí" teda staré skladby nahrané znovu tento rok (2021) a vydané na spičenom Monitore považujem za úplnú zbytočnosť. A čo bude ďalej s touto dávnou mrtvou kapelou? Tipujem koncert, ktorý podľa Petra Štěpána nikdy nemal prísť. Stavme sa.
2/3

1. Loupeživí rytíři
  2. Obyčejní hrdinové