Pozývame:
Pi 20.5.2022
Poprad @ garáže
MASS//REACTION (Maďarsko), BLIND RÄTTVISA (SK), NIČITEĽ (SK), SAMOTA (SK)
... ostatné koncerty
Vyhľadávanie:
Najnovšie fotky:
MARNE, INNOXIA CORPORA, DEZINFEKCE, the OWL (14.5.2022, Bardejov)
Najnovší rozhovor:
Najnovší report:
TEUFELSMAUER, DRUGS, INCRIMINATE, OTRAS (11.3.2022, Košice @ Collosseum)
Najnovšia recenzia:
Najnovší cestopis:
Najnovší článok:
Naposledy naskenovaný zin:
Naposledy preložený text:
Najnovší recept:

ZVIERATÁ AKO MY VŠETCI
Autor: Kristián Čura | Pridané: 13.12.2015 | Počet videní: 1010
Medzi zvieraťom a človekom je jeden základný rozdiel. S pohľadu
etického to nie je rozdiel ani zvieraťa a ani človeka, ktorý by na
zvierati, alebo človeku ako takom niečo menil. Zviera je len zviera
a človek je len človek. Teda čo myslíš v čom je ten rozdiel? Ja myslím,
že v tom, že človek na rozdiel od zvieraťa má "slovo".
Okrem toho by som si ešte požičal jednu múdrosť od Aristotela, ktorý
tvrdí následovné: Podľa toho, v čom možno vidieť obsah šťastia
pre človeka, rozoznáva Aristoteles tri typy života: život
rozkošnícky, politický a teoretický. Najvyššie stavia život
teoretický, pretože sa v ňom najviac uplatňuje činnosť rozumu,
ktorým sa človek odlišuje od zvierat a podobá sa bohom.
Aristoteles vidí, že človek sa od zvierat odlišuje v takej miere ako
dokáže používať svoj rozum. Tento rozum spája, s teóriou, ktorá je
potom ?žitá ?"ako niečo čo označuje ?teoretickým životom". Hovorím
to obrazne, ale v určitom zmysle tu máme čo činiť s pojmom
"noosféra". Noosféra je sféra rozumu. Táto myšlienka o človeku ako
"rozumnej bytosti, alebo tvore" sa v posledných dobách rozvinula do
pojmu noosféry, ktorá sa dá charakterizovať ako antroposféra či
technosféra čo znamená, že ide o oblasť planéty Zem "obsiahnutú
ľudskou činnosťou".
Zatiaľ je môj článok možno plný myšlienok, ktoré nie sú celkom
zámerne vyjadrujúce jednu vec, a môj milý čitateľ sa dozvie hneď
prečo. Chcel by som povedať, že človek je na rozdiel od zvieraťa
opakujem to znova "bytosť, alebo tvor", ktorý má slovo. V celku to
môže znamenať minimálne tri veci, že za prvé ?"človek používa svoj
rozum na slovo", že jednoducho nejak má rozumové schopnosti
vyjadrené tým, že hovorí, za druhé, že tým pádom, že hovorí sa riadi
"myslením", že preto upustil od možno povedzme inštinktov, a skôr
takého "prírodou pred-programovaného chovania", že sa jednoducho
nechová už ako zviera, ale ako človek (známy výrok je "chovaj sa ako
človek"), že vytvoril on spomínanú "noosféru", ktorú zdieľa tipujem,
že so všetkými ľuďmi ostatnými, v ktorej ich "chovanie" sa dá
charakterizovať ako "ľudská činnosť".
Hovorím tu teraz ako si môj milý čitateľ všimol o "ľudskej činnosti"
a zámerne v činnosti nechám zaznieť "chovanie". To ako sa chovám je
ako "sa činím". Medzi zvieraťom a človekom je teda jeden
"eporovnateľne veľký rozdiel", o ktorom hovorí Aristoteles, že čím
"ďalej od zvieraťa, tým bližšie k Bohu v podobnosti je človek", že akoby
v tom videl priamu úmeru, že čím sa človek odlišuje od zvieraťa viac
tým sa Bohu viac podobá, že zviera je "nemé". Zviera je nemé
v zmysle toho, že nepoužíva "slová" - hovorím to teraz pre porovnanie.
Človek podobný Bohu slová používa, kým zviera, ktoré sa od Boha o to
viac odlišuje, slovo nepoužíva, lebo jedným z atribútov Boha je slovo
ako vieme "na počiatku bolo slovo".
Môžeme za tým vidieť zlomyseľnosť, že človek slovo "od Boha" dostal,
a zviera ho nedostalo? Ponechám na každého, aby sa nad tým
zamyslel sám, ale ja by som chcel povedať, že človek zvieraťu slovo
nedlhuje. Ak niekto dlhuje slovo zvieraťu je to "Boh". Človek svojím
slovom sa od zvieraťa vzďaľuje pokiaľ ide o podobnosť s Bohom, ale
pokiaľ človeku ide o podobnosť medzi Bohom a ním je tým, že hovorí,
Bohu naozaj bližšie? Alebo majú aj zvieratá "božské atribúty", ktoré
človeku "chýbajú"? sCítia sa zvieratá ukrátené o slovo? Nikdy ho od
človeka nedostali a nedostali ho od Boha. Predstavme si tie milióny
porazených zvierat na mäso čo by sa stalo keby ešte ako živé
prehovorili. A ku komu by hovorili? Chce ich človek počuť, chce ich
poznať? Keď za bránami bitúnkov vreštia o pomoc, chce človek počuť
ich nárek? Keď zavrené v klietkach, alebo v laboratóriách pomaly a
kruto umierajú, chce človek počuť ich ?žiaľ? Myslím, že odpoveď nie
je jednoznačná, ale myslím, že nepočuje zatiaľ čo neviem či chce.
O človeku sa hovorí, "že je tvorom ?zvedavým". Často je prirovnávaný
napríklad k "vydre". Jeho "zvedavá hravosť". No človek je zvedavý
zvyčajne len sám na seba. Poviem, že človek je tvorom, alebo
bytosťou. Bytosťou, ktorá je zvedavá sama na seba. Vidíme, že tu
jazyk nás ľudí trošku diferencuje, že slovo "bytosť" má možno bližšie
k človeku (ľudská bytosť) kým slovo "tvor" má možno blízko aj
zvieraťu (zvierací / ľudský tvor). No tvor, alebo "netvor" a "bytosť"
alebo "nebytosť", tak myslím, že jazyk je niečo, čo odlišuje "zviera od
človeka" a neviem či môžem zodpovedne povedať, že tento jeho jazyk
alebo jeho slovo je tým jeho "najbožskejším atribútom". Teda inými
slovami, že človek má svoje slovo od Boha. Pokiaľ by tomu tak bolo,
išlo by o vážne podozrenie toho, za koho Boh má zvieratá, keď im
uprel ten jeho najbožskejší atribút. A zároveň je možné povedať,
alebo sa tu vnuká, že "človek je najmenej podobný zo zvieraťom
vlastne v slove a jazyku", keď je tou mierou akou hovorí viac podobný
Bohu. Teda čím viac slovom podobný Bohu, tým viac odlišný od
zvieraťa, ak je "slovo" tým extra božím atribútom. Atribútom, ktorý
z človeka robí takého "poloboha", kým zo zvieraťa jeho absencia
napríklad "vec" na "ľudské použitie".
Chcel snáď Boh aby sa zviera od neho líšilo tou mierou ako sa mu
podobá človek? No plynú z toho aj ďalšie otázky hlavne tá o suverenite.
Človek prakticky vzal zvieratám akúkoľvek "suverenitu". Vzhľadom nato,
že zviera svoju suverenitu stratilo, že mu ju človek
vzal, tak "zvieracie druhy miznú". Zviera, ak môžeme veriť nášmu
jazyku, je tvorom, alebo je vo väčšej miere tvorom ako bytosťou.
Niekto by možno povedal, že zviera "je bytostným tvorom", kým
človek je "tvorivou bytosťou", alebo "stvorenou bytosťou". No záleží
asi na tom, že či človek je skutočne "bytosťou" od Boha a nie len
povedzme "tvorom" od prírody ako "zviera". Človek na základe toho,
že sa má za "do slova božského tvora či bytosť" odníma zvieraťu jeho
"nemú suverenitu" bez slova. Vôbec sa zo zvieraťom nebaví. Tak ako
zviera nemá pre človeka slovo, tak človek zviera bez slova teda bez
bez slova "likviduje". Likviduje ho na všetkých frontoch. Po miliónoch,
miliardách.
Ešte by som sa v závere môjho článku, ktorého tému by som chcel ak
Lukáš dovolí rozvíjať na vegánstvo.org, vrátil k Aristotelovi. Ten
definuje človeka ako "zoon politikon" ako "tvora spoločenského".
A pohrať sa tu ešte trochu so slovíčkami, lebo na nich často tak veľa
stojí. Slová, ktoré sú tak málo samé o sebe znamenajú pre človeka tak
veľa. Zo spoločenského tvora sa totiž stalo "spoločenské zviera", ktoré
je ďalej človekom. Táto rétorika by sa však dala obrátiť a povedať, že
aj zviera je spoločenským tvorom, že aj zviera je živou bytosťou, že aj
ono je bytosťou z mäsa, kostí, krve, a duše snáď tiež, že aj zviera je
nie len živým tvorom, ale aj "živým spoločenským tvorom"?, ktorého je
treba chrániť. Zviera je tiež "živou spoločenskou bytosťou", živým
spoločenským ....? Človekom snáď? Keď si človek skrze jazyk osobuje
byť "výhradne spoločenským zvieraťom" myslí tým snáď svoju
"božskosť", alebo svoju "bohorovnosť"? Žeby sa človek len predsa
chcel podobať Bohu tým ako "veľkým je zvieraťom"? A zviera? Je snáď
ono človekom pre Boha?
Pridaj komentár k článku:
#6589 sz. napísal/a: 14.12.2015 08:28:05
hej, takto sa skryje jednoducha myslienka za komplikovane pojmy#6588 rikArdo napísal/a: 14.12.2015 05:08:05
trochu som si zaspomínal na moju nedokončenú výšku v odbore filozofiaZaujalo nás:
Posledné komentáre:
10.05. 15:21 Zxxx:
za ten Slavin 9.5 si mozte podať ruky z našimi náckami z lsns a Kotlebom,to iste robili pred pár rokmi...hnus*a ze liberálny fašizmus nieje :-D mozte náckov dovzdelavat v nenavisti...
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
05.05. 20:08 Wrbo:
Mňa by len zaujímalo, že keby jeblo v hlave napr takému Orbanovi. Kedy by si nárokoval územie niekdajšieho Uhorska a začal by vyhlasovať, že tu operuje fašistická uderka Slovenskí branci, ..
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
04.05. 19:49 axc:
sheby to je snad otazka na mna nie na tvorenie domnenok od inych ;)ale ano mas pravdu tiez sa cudujem niekedy.rad zajdem precitat recky info o koncertoch a som rad ze to tu niekdo drzi pri zivote ps n ..
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
04.05. 15:18 Scheby:
Prečo sem vlastne ten axc furt lozí?
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
04.05. 12:42 anti:
axc: Chudacik sa v tom stracas. Uz si skusal vysoku skolu zivota?
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
03.05. 08:23 axc:
to tomasisko tak to za chvilu budete hateovat aj SNP jak kotleba ?lebo okupacia a rus?niak sa stracam uz v tom antifasizme roku22 a ano su svedectva ludi z ukrajiny jak azov, usvit a podobny degenerov ..
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
03.05. 07:32 axc:
ked niekdo neexistuje ;)
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
02.05. 17:53 tomasisko:
axc: Batalion Azov, ukrajinskych nackov alebo ich ns black metal tu nikto neospevuje a nikto tu nepopiera, ze na Ukrajine boli a su nackovia. Je to vsak nieco, co si musi vyriesit Ukrajina. To, ze maj ..
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
02.05. 12:07 deexgee:
Alebo prečo sa axc nespakuješ dopiče do Ruska?
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)
30.04. 12:07 adrik:
Tak rovno napíšem, že ti vadí, že sa Ukrajina bráni a že chceš mať nového suseda.
ROZPOR - Hrubá sila 12" (recenzia)