Pozývame:


Pi 19.5.2023
Košice @ Collosseum

BIB (USA), VOLE (CZ), PIPESH (SK)
... ostatné koncerty

Vyhľadávanie:


Najnovšie fotky:

BEŁKOT, BHP, PRAWO WYBORU, SCHRÖTTERSBURG (18.3.2023, Krakow @ Warsztat)

Najnovší rozhovor:

TEUFELSMAUER

Najnovší report:

KURVY ČEŠI, VOLE, PERLY SVINÍM, the WILDERNESS (28.1.2023, Vsetín @ Vesmír)

Najnovšia recenzia:

THERAPIST - Svet/lo slepých MC

Najnovší cestopis:

INCRIMINATE (Slovensko)

Najnovší článok:

Pozvánka na Stop and go fest 2022

Naposledy naskenovaný zin:

Choroba mysli #1 / 2002

Naposledy preložený text:

ARTURO - Walzer

Najnovší recept:

Goody foody na cibuľke a hríboch


ZVIERATÁ AKO MY VŠETCI

Autor: Kristián Čura | Pridané: 13.12.2015 | Počet videní: 1105

Medzi zvieraťom a človekom je jeden základný rozdiel. S pohľadu etického to nie je rozdiel ani zvieraťa a ani človeka, ktorý by na zvierati, alebo človeku ako takom niečo menil. Zviera je len zviera a človek je len človek. Teda čo myslíš v čom je ten rozdiel? Ja myslím, že v tom, že človek na rozdiel od zvieraťa má "slovo".

Okrem toho by som si ešte požičal jednu múdrosť od Aristotela, ktorý tvrdí následovné: Podľa toho, v čom možno vidieť obsah šťastia pre človeka, rozoznáva Aristoteles tri typy života: život rozkošnícky, politický a teoretický. Najvyššie stavia život teoretický, pretože sa v ňom najviac uplatňuje činnosť rozumu, ktorým sa človek odlišuje od zvierat a podobá sa bohom.

Aristoteles vidí, že človek sa od zvierat odlišuje v takej miere ako dokáže používať svoj rozum. Tento rozum spája, s teóriou, ktorá je potom ?žitá ?"ako niečo čo označuje ?teoretickým životom". Hovorím to obrazne, ale v určitom zmysle tu máme čo činiť s pojmom "noosféra". Noosféra je sféra rozumu. Táto myšlienka o človeku ako "rozumnej bytosti, alebo tvore" sa v posledných dobách rozvinula do pojmu noosféry, ktorá sa dá charakterizovať ako antroposféra či technosféra čo znamená, že ide o oblasť planéty Zem "obsiahnutú ľudskou činnosťou".

Zatiaľ je môj článok možno plný myšlienok, ktoré nie sú celkom zámerne vyjadrujúce jednu vec, a môj milý čitateľ sa dozvie hneď prečo. Chcel by som povedať, že človek je na rozdiel od zvieraťa opakujem to znova "bytosť, alebo tvor", ktorý má slovo. V celku to môže znamenať minimálne tri veci, že za prvé ?"človek používa svoj rozum na slovo", že jednoducho nejak má rozumové schopnosti vyjadrené tým, že hovorí, za druhé, že tým pádom, že hovorí sa riadi "myslením", že preto upustil od možno povedzme inštinktov, a skôr takého "prírodou pred-programovaného chovania", že sa jednoducho nechová už ako zviera, ale ako človek (známy výrok je "chovaj sa ako človek"), že vytvoril on spomínanú "noosféru", ktorú zdieľa tipujem, že so všetkými ľuďmi ostatnými, v ktorej ich "chovanie" sa dá charakterizovať ako "ľudská činnosť".

Hovorím tu teraz ako si môj milý čitateľ všimol o "ľudskej činnosti" a zámerne v činnosti nechám zaznieť "chovanie". To ako sa chovám je ako "sa činím". Medzi zvieraťom a človekom je teda jeden "eporovnateľne veľký rozdiel", o ktorom hovorí Aristoteles, že čím "ďalej od zvieraťa, tým bližšie k Bohu v podobnosti je človek", že akoby v tom videl priamu úmeru, že čím sa človek odlišuje od zvieraťa viac tým sa Bohu viac podobá, že zviera je "nemé". Zviera je nemé v zmysle toho, že nepoužíva "slová" - hovorím to teraz pre porovnanie. Človek podobný Bohu slová používa, kým zviera, ktoré sa od Boha o to viac odlišuje, slovo nepoužíva, lebo jedným z atribútov Boha je slovo ako vieme "na počiatku bolo slovo".

Môžeme za tým vidieť zlomyseľnosť, že človek slovo "od Boha" dostal, a zviera ho nedostalo? Ponechám na každého, aby sa nad tým zamyslel sám, ale ja by som chcel povedať, že človek zvieraťu slovo nedlhuje. Ak niekto dlhuje slovo zvieraťu je to "Boh". Človek svojím slovom sa od zvieraťa vzďaľuje pokiaľ ide o podobnosť s Bohom, ale pokiaľ človeku ide o podobnosť medzi Bohom a ním je tým, že hovorí, Bohu naozaj bližšie? Alebo majú aj zvieratá "božské atribúty", ktoré človeku "chýbajú"? sCítia sa zvieratá ukrátené o slovo? Nikdy ho od človeka nedostali a nedostali ho od Boha. Predstavme si tie milióny porazených zvierat na mäso čo by sa stalo keby ešte ako živé prehovorili. A ku komu by hovorili? Chce ich človek počuť, chce ich poznať? Keď za bránami bitúnkov vreštia o pomoc, chce človek počuť ich nárek? Keď zavrené v klietkach, alebo v laboratóriách pomaly a kruto umierajú, chce človek počuť ich ?žiaľ? Myslím, že odpoveď nie je jednoznačná, ale myslím, že nepočuje zatiaľ čo neviem či chce. O človeku sa hovorí, "že je tvorom ?zvedavým". Často je prirovnávaný napríklad k "vydre". Jeho "zvedavá hravosť". No človek je zvedavý zvyčajne len sám na seba. Poviem, že človek je tvorom, alebo bytosťou. Bytosťou, ktorá je zvedavá sama na seba. Vidíme, že tu jazyk nás ľudí trošku diferencuje, že slovo "bytosť" má možno bližšie k človeku (ľudská bytosť) kým slovo "tvor" má možno blízko aj zvieraťu (zvierací / ľudský tvor). No tvor, alebo "netvor" a "bytosť" alebo "nebytosť", tak myslím, že jazyk je niečo, čo odlišuje "zviera od človeka" a neviem či môžem zodpovedne povedať, že tento jeho jazyk alebo jeho slovo je tým jeho "najbožskejším atribútom". Teda inými slovami, že človek má svoje slovo od Boha. Pokiaľ by tomu tak bolo, išlo by o vážne podozrenie toho, za koho Boh má zvieratá, keď im uprel ten jeho najbožskejší atribút. A zároveň je možné povedať, alebo sa tu vnuká, že "človek je najmenej podobný zo zvieraťom vlastne v slove a jazyku", keď je tou mierou akou hovorí viac podobný Bohu. Teda čím viac slovom podobný Bohu, tým viac odlišný od zvieraťa, ak je "slovo" tým extra božím atribútom. Atribútom, ktorý z človeka robí takého "poloboha", kým zo zvieraťa jeho absencia napríklad "vec" na "ľudské použitie".

Chcel snáď Boh aby sa zviera od neho líšilo tou mierou ako sa mu podobá človek? No plynú z toho aj ďalšie otázky hlavne tá o suverenite. Človek prakticky vzal zvieratám akúkoľvek "suverenitu". Vzhľadom nato, že zviera svoju suverenitu stratilo, že mu ju človek vzal, tak "zvieracie druhy miznú". Zviera, ak môžeme veriť nášmu jazyku, je tvorom, alebo je vo väčšej miere tvorom ako bytosťou. Niekto by možno povedal, že zviera "je bytostným tvorom", kým človek je "tvorivou bytosťou", alebo "stvorenou bytosťou". No záleží asi na tom, že či človek je skutočne "bytosťou" od Boha a nie len povedzme "tvorom" od prírody ako "zviera". Človek na základe toho, že sa má za "do slova božského tvora či bytosť" odníma zvieraťu jeho "nemú suverenitu" bez slova. Vôbec sa zo zvieraťom nebaví. Tak ako zviera nemá pre človeka slovo, tak človek zviera bez slova teda bez bez slova "likviduje". Likviduje ho na všetkých frontoch. Po miliónoch, miliardách.

Ešte by som sa v závere môjho článku, ktorého tému by som chcel ak Lukáš dovolí rozvíjať na vegánstvo.org, vrátil k Aristotelovi. Ten definuje človeka ako "zoon politikon" ako "tvora spoločenského". A pohrať sa tu ešte trochu so slovíčkami, lebo na nich často tak veľa stojí. Slová, ktoré sú tak málo samé o sebe znamenajú pre človeka tak veľa. Zo spoločenského tvora sa totiž stalo "spoločenské zviera", ktoré je ďalej človekom. Táto rétorika by sa však dala obrátiť a povedať, že aj zviera je spoločenským tvorom, že aj zviera je živou bytosťou, že aj ono je bytosťou z mäsa, kostí, krve, a duše snáď tiež, že aj zviera je nie len živým tvorom, ale aj "živým spoločenským tvorom"?, ktorého je treba chrániť. Zviera je tiež "živou spoločenskou bytosťou", živým spoločenským ....? Človekom snáď? Keď si človek skrze jazyk osobuje byť "výhradne spoločenským zvieraťom" myslí tým snáď svoju "božskosť", alebo svoju "bohorovnosť"? Žeby sa človek len predsa chcel podobať Bohu tým ako "veľkým je zvieraťom"? A zviera? Je snáď ono človekom pre Boha?

Pridaj komentár k článku:

Meno:

Email:

Antispam: C+W+T

Správa:

#6589 sz. napí­sal/a: 14.12.2015 08:28:05

hej, takto sa skryje jednoducha myslienka za komplikovane pojmy

#6588 rikArdo napí­sal/a: 14.12.2015 05:08:05

trochu som si zaspomínal na moju nedokončenú výšku v odbore filozofia

Zaujalo nás:

Posledné komentáre:

26.01. 22:36 Prasiak:


Diskomiňo Pípeš nikto nič?
PIPESH (Slovensko) (predstavujeme kapelu)

17.01. 13:05 Spikey:


Dobry report ale blednú iba v Lucenci!
6.1.2023 MALERBÆ, REVERIE, ØJNE Fontanafredda @ Astro (report)

13.01. 15:13 shupo:


zaujimavy typ reportu boha tam. ani neviem, ci to bolo dobre posadene, ale hadam ste pobledli trocha.
6.1.2023 MALERBÆ, REVERIE, ØJNE Fontanafredda @ Astro (report)

10.01. 19:03 fog:


dzivy report koco. pis viacej.
6.1.2023 MALERBÆ, REVERIE, ØJNE Fontanafredda @ Astro (report)

09.01. 10:18 boiler:


ta fajne
6.1.2023 MALERBÆ, REVERIE, ØJNE Fontanafredda @ Astro (report)

09.01. 09:06 deegee:


Še ci tu nepáči ta ic sebe tam žic!
https://www.youtube.com/watch?v=i2aO3NOvXbk
6.1.2023 MALERBÆ, REVERIE, ØJNE Fontanafredda @ Astro (report)

03.01. 19:24 Mišo Štich:


Super, dúfam že to bude kasaštyk!
(novinka)

27.12. 14:26 Scheby:


my ďakujeme!
16.12.2022 HEVER, MAKEXPEACE, INCRIMINATE Bratislava @ Weranda (report)

19.11. 20:27 Limomada :


Pro mě kultovní nahrávka, v 93 jsem ji měl ve walkmanu nonstop
APATIA - Bóg, honor, ojczyzna faszyzm 12" (recenzia)

01.11. 22:02 Wrbo:


Je tvoja Dášo, nikto sa neozval :-). Ak budeš vedieť o niekom, kto pôjde okolo BB/ZV, tak sa ozvi a hodím mu/jej ju :-)
APATIA - Bóg, honor, ojczyzna faszyzm 12" (recenzia)