23.9.2023 RAID SIREN, RANA, S.A.T.A.N., BESNA; Košice @ Collosseum

Autor: Kutya | Pridané: 25.9.2023 | Počet videní: 311

Collosseum nedávno oslávilo 18 rokov. Byť to osoba, mohlo by koncom septembra voliť do Národnej zrady SR. Či a koho by volilo si netrúfam tipovať, no tým, koho a čo by nevolilo, som si viac ako istý. O to absurdnejšie je, že existujú ľudia, ktorí za tých 18 rokov nepostrehli, o čom táto karčma je a po ohlásení dvojice teplých akcií sa cítili oklamaní ako Donutil po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v Pelíškách. Nechcel by som. Buranskí metláci, rockeri a nazi punks, fuck off. Hádam svoje sľuby, že s Collom končíte, aj hrdo dodržíte, ono to bez vás určite dá. Však dalo aj Covid, počas ktorého ste klub poosočovali za dodržiavanie nutných pravidiel presne tí istí, čo teraz za Teplárne. My ostatní budeme svoj nie vždy dokonalý, ale furt safe space považovať za ešte viac safe.

Chliev je tiež slovo, z ktorého sa na nástenke chystaných akcii Collossea dá veľmi tešiť. Seriál o očividnej láske k subkultúre, peknom mixe kapiel, transparentnosti, dobrovoľnosti a zdravých hodnotách, s ktorým má Prasiak dosť úprimnej roboty. Má to čaro koncertov, aké v Košiciach asi trochu vymizli. Takže tomu nekonečne fandím. A v jednu sobotu sa špinavý chliev natrel nafarebno, vlajky GNWP a LGBTI vedľa seba, pod ktorými kapely hrali, boli absolútne logickým statementom. Niekto docení aj dvere za bicími v červeno-čiernej farbe, haha.

Okej, začiatok večera klasika, dobrovoľný rozsah vstupného od päť do dvanásť, ľudia sa kopia pozvoľna, minulý Chliev vraj chýbalo už iba recenzovanie jedla, preto treba povedať, že boršč, na ktorý som sa tešil už deň napred bol veľmi lahodný. A v ponuke boli aj iné plnohodnotné jedlo a koláče. Toľko roboty, nie vždy na koncertoch docenenej, takže ďakujeme Rado. Fajno.

Najkratšiu zápalku a teda česť otvárať program dostali RAID SIREN. Pikoškou je, že sú to ľudia od instagramového profilu Metalove memky, kde sa vedia uverejniť trefné memes z nášho mikrosveta, dá sa na tom zasmiať. Žrút času s názvom Instagram má už kdekto z nás, tak sa netvárte a kuknite si to tam. A kľudne choďte aj na koncerty RAID SIREN. Kapela so sólovým spevom dodala aj ten sľubovaný crust, aj stoner, ale predsa len, ak ste z tých, ktorý pripúšťajú význam "národnostne" podfarbených termínov ako švédsky crust, japonský powerviolence, či francúzske emo, vedzte, že tuto je to asi taký ten slovenský hardcore punk, cover na Davovku potvrdzuje zmluvu so soundom. Masívny priestor venuje kapela antimilitarizmu, takže hej, vojna je na piču. Toto posolstvo chalani poplatne svojej pozícii v čase tlmočia do štvormetrovej fugy, no dočkali sa aj uznania v podobe fenoménu, že sa ľudia ktovieako dlho nedočkaví si konečne na punkovom koncerte zatancovať odhodlajú odhodiť zábrany na posledný song kapely. Treba strašiť ľudí koncom šancí sa vyblázniť už od druhej pesničky. Inak spoko, v jednom songu skončila gitara, gitarista si nachystal druhú počas neprerušeného hrania, čo kapelu dostalo do modelu, ktorý nie je nevídaný, ale veľa ho nie je, a síce hardcore punk len s basou, len tak bez gitary, shoutout ABSOLÚTNA NULA, shoutout FUKOTY, shoutout kadekto. Ale song sa dokazal dohrať už aj s gitarou, a je fajn, že ten hardcore robia s gitarou.

Už ako druhá hrala jedna z X Andrejovych kapiel, RANA, ktorej zvuk a prejav mám rád. Osobný headline takto o pol ôsmej. Nuž čo, veľmi pekný set, neocrust se vším všudy, samozrejme veľmi zodpovedne a profi zahrané a napriek tomu citeľne surové, naozajstné. Hitovka "Zbohom", z ktorej mrazí. Fico do basy je super slogan na transparent na demoške, ale inak zbytočné prianie, kde je Mečiar? Kdesi v piči na samote u lesa a nikomu v base nechýba. Zabudlo sa, zabúda sa a zabudne sa. Tak budze. Fešákom vyšiel trik, ktorý nie vždy vyjde a ak sa to teda nepodarí, nastane trápno, hovorím o pokyne publiku prísť bližšie. Takže väčšie kôpka ľudí pred kapelou, zopár naozaj baviacich sa ľudí, dovolím si povedať, že dvojica dievčat sa do sympaťákov z RANY tak trošku zaľúbila. Mali úspech, ľudia chceli aj ten povestný prídavok, Prasiak prikyvuje, že dá sa, tak bolo aj toto. Teším sa aj nabudúce. A ďakujem Andrej za darunok.

Na kapelu v zostave bicie, gitara a na nich hrajúci prekrikujúci sa poľskí ujcovia sa nezabúda, o to menej ak má aj ten najviac nápadný akronym ako názov. Že S.A.T.A.N. No, dpč. Pamätám si dobre spred rokov tu v sedmičkách. Nátrep, hoci za seba poviem, že čakal som tých blastbeatových pasáži viac, malo to dosť takého ani nie, že strednotempového, ale nie najrýchlejšieho hrania. Ale však tak hrajú, čo po mojich očakávaniach. I tak dobre, celkom poslednou dobou žeriem tieto grindovice/violence veci. Veľa sa asi medzi songami nekecalo, pod pódiom to trocha žilo, vždy sa dá viac, vieme, ale zúčastnení na oboch stranách pódia mohli byť asi s týmto setom spokojní. Na ňom extrémna hc punk päsť, ktorá nestihla nudiť, pod ním ľudia, čo mohli obdivovať tú energiu z takéhoto hrania.

Na záver post black metalová moderna BESNA. Hudobne za mňa vkusné a dobré, podľa šéfredaktora až tak nie a titul black metal by mali vracic, ale to je úplne okej, každý si o niečom niečo v nejakej miere vážnosti myslí. Viem, že zabehnutá a úspešná, nech už to znamená čokoľvek, kapela, ktorú som ale teraz videl prvýkrát. Zladené kapelné uniformy pozostávajúce z čiernych hávov s kapucňami v sú v mojich očiach chôdza po tenkom ľade, občas to zvykne pôsobiť ako hodně lacný pokus o koncept a také niečo, ale občas zas podobný vizuál neruší, a niekedy dokonca aj skutočne pridáva. BESNA si podľa mňa tie kapucne obhájila so cťou, no. Joj, ale že tiež dobrá hudba na koncert, dynamické, meniace sa nálady, celkom pohlcujúca show. A to ešte pred opisom speváka, ktorý neskrývane teatrálne gestá skvelo riedil živočíšnym pohybom po miestnosti, nie len po pódiu, po miestnosti. Ľúbim takéto frontmanstvo. Vôbec, celá kapela vyzerala, že ich tú temnotu a hnev naozaj baví hrať. Apropos temnota a hnev. Keď takáto zlovestná kapela dokáže mať v otázkach histórie, tolerancie kultúr, menšín a ľudského života ako takého tak jasno ako to odprezentovala v príhovoroch, tak kto je potom ta kultúra smrti, pred ktorou vystríhajú stredoveké ovečky božie, či záchrancovia rasy ktovie pred čím. Nie oni samy? Máme týždeň pred ďalšími najdôležitejšími parlamentnými voľbami ever, každé také sú, takže malo to trošku vibe predvolebnej agitky, ale v tomto prostredí stopercentne nenútenej, nezištnej, autentickej. A keď to o čom hovorila BESNA, to o čom hovorí Tepláreň, to o čom spamuje facebook Prasiak, keď promuje Chliev, zmenilo niečo na pohľade na tieto veci a voľbu hoc len jednému metalistovi, ktorý večer neprišiel na agitku, ale skôr na ten headbang a paroháče za zvukov BESNY, má to zmysel robiť takto.

V Colle dohraté, my sme sa ešte nejaké partie išli pozrieť, ako "teplo" je ešte v neďalekom Pokhoi, kde mal gramce na starosť DJ Funesz, inak organizujúci a hrajúci na tiež punkovej teplárni pár týždňov dozadu so svojou kapelou FUKOTY, MY O VLKOCH a ešte s niekým. Dorazili sme však asi na postupný koniec, nejakú tu hitovku - dve sme ešte stihli, pustil nám aj MODRÉ HORY, neplatená reklama, v októbrový piatok trinásteho v Colle, treba dojsť. A tu sa dnešná Tour de Pride asi zhruba končí. Diky za muziku, diky za energiu a posolstvá, diky za kultúru Prasiak a spol. Držme si palce, aby po 30. septembri 2023, nemuseli byť tieto akcie nie len že viac nutné, ale trebárs aj viac podzemné, chápeme? Lepšie asi nebudze, ale horšie pomerne jednoducho. Vravím, držme si palce.