Pi 3.2.2023

HUTA PLASTIKU (Poľsko) TVOI POSTOI (SK) FUKOTY (SK)

24.7.2017 VICIOUS REALITY, SHORTCUT, WAKE OF HUMANITY, SAFE AND SOUND, TOUCH; Budapešť, Dürer Kert

Autor: Fog | Počet videní: 518

Maďarskí TOUCH sú zaujímavá kapela. Stretávam sa s nimi na rôznych akciách a sledujem, ako pomaly rastú hore. Nedávno vydali nový sedempalec a pripravili k nemu release show. Mali sa tu ukázať aj BURN, tí ale zrušili celé tour, takže line-up ostal bez nich. Každopádne sme sa sem chystali tak či tak, dokonca Laco došiel z UK na dovolenku a termín zapasoval. Nebolo o čom. Po ceste búrka ako z konca sveta, ale nakoniec bez problémov prichádzame do klubu s predstihom. Kecáme s Poliakmi a potom sa Laco zoznamuje s Dürerom. Očividne sa mu tu páči. Dokonca nachádzame v rohu nádvoria, kde nájdeme pár suchých miest na sedenie, menší bazár s nosičmi. Novinka aj pre mňa. Ubalíme a vyčkávame na začiatok.

Ten majú na starosti práve Poliaci a je to troška nešťastná úloha. V klube ešte nie je správna atmosféra a ľudí ešte tiež pomenej. Napriek tomu sa do toho VICIOUS REALITY oprú tak, ako najlepšie vedia. Zahrajú svoj set plný intenzívnych hc/punk songov, ale akosi to bzučí, ale nehryzie. Jednak slabá odozva, jednak ale Maciek dneska naťahuje preslovy a celý set stráca intenzitu, pretože sa miestami kecá viac než hrá. Už aj spoluhráči po ňom pokukujú, ale má toho na srdci viacej. Silné songy tak striedajú hluché momenty, čo je troška škoda. Inak ale samotnému hraniu či muzike nie je čo vytknúť. Len v globále to bolo také neškodné, čo je pri tejto kapele vyslovene netypické.

Po nich sa vetráme, nachádzame bazár a pri hrabaní sa zasekneme kus. Keď sa vraciame dnuka, domáci SHORTCUT už v plnom prúde. Chlapi už postarší, hrajúci klasicky podaný hardcore, ale nejak ma to neosloví. Málo energické, výbušné. Muzika by aj šla, ale prevedenie také skúšobňové. Stihneme len dva songy, ale stačí mi to. WAKE OF HUMANITY je omnoho zaujímavejšie. Kombinujú ťažkotonážne metalové riffy a hardcorovou dynamikou, je to zabalené v hutnom sounde a podané technicky a precízne. Opreté do stredného tempa s dôrazom na ťažobu. Mňa osobne takáto muzika z nahrávok až tak neberie, tento set mal ale šťavu, silu a kopu hudobne zaujímavých momentov. Za mňa dobré, bavilo ma to.

SAFE AND SOUND bolo niečo obdobné. V princípe nešlo o klasický hardcore set. Pokombinovali v tom aj iné prvky a namiešali to celkom pestro a svižne. Hardcore základ nabalený do tučného zvuku vyriffovaných gitár, ktoré to celé poháňali dopredu. Silná basová linka a vokál, ktorý pozná aj iné polohy ako krik. Songy s dlhšou stopážou, ktoré sa neboja ísť aj do iného feelingu. Malo to svoje momenty gradácie a to mám rád, keď sa pri sete menia nálady a polohy kapely. Pestré, dynamické, vyvážené, kompaktné. A energické. Silný set.

Pauzy medzi kapelami sú dnes extrémne krátke. Stíhame akurát odpáliť nachystané brčko a vraciame sa hneď pred stage. TOUCH nastupujú a okamžite potvrdzujú svoju formu. Ich muzika je brutálny nášlap, kde sa vždy niečo deje a nie je v tom jediné slabé miesto. Hardcore čerpajúci z prvej vlny, postavený na pestrých gitarách, silnej rytmike a pestrom vokále so svojskou farbou. Paralela k BAD BRAINS nie je vôbec mimo. Svižné, muzikantské, dynamické. Idú ako stroj. Nezastaviteľne. Celá kapela zohratá a posadená na maximum. Energetická bomba. Akonáhle sa rozbehnú, nedajú sa zastaviť. A čo je najdôležitejšie, TOUCH sú identifikovateľní. Majú svoj ksicht a feeling. Sledujem ich už pár rokov na rôznych akciách a vyprofilovali sa na kapelu, ktorej nahrávky a live showky patria k tomu najlepšiemu z našej oblasti. Bez debaty. Tento set bol jasným dôkazom. Ich release show bola viac než výborná. Bola silná a strhujúca. Títo Peštianci idú hore. Úplne zaslúžene. Ak si doteraz túto kapelu nezachytil, najvyšší čas to napraviť.

Je dohraté a máme nejaký čas. Ideme ešte Lacovi ukázať pivnicu, aby si spravil kompletný obraz, ako to tu v Pešti šlape. Je fascinovaný, ohromený a mocne sa mu to páči. Jednoznačný výsledok je ten, že pri najbližšej návšteve tu musíme vychytať ďalšie akcie. S tým asi nebude problém. Musíme ale ísť, došli forinty a zajtra treba aj pracovať. Cesta prebehne rýchlo a doma sme niečo po druhej. Unavení a spokojní. Silný večer, obzvlášť na pondelok. V Pešti je ale vždy dobre. Ešteže je to za rohom.