So 28.1.2023
Vsetín @ Vesmír

KURVY ČEŠI (CZ), VOLE (CZ), the WILDERNESS (SK), PERLY SVINÍM (CZ)

28.10.2016 SXOXTXEX, STEP ON IT, LUGUBRIOUS CHILDREN, BOAK; Budapešť, DRRPNC

Autor: Fog | Počet videní: 594

Už ani neviem, aký úvod napísať. Pešť je raj, keď máš rád dobré akcie za pár drobných. Tohto roku už x tá návšteva. Tentokrát anglický power-violence prvej ligy, obligátne miesto a vstup 3 eurá. Ide sa. Prichádzame neskôr, nestíham vyraziť skôr a je niečo po pol deviatej, keď dofrčíme. Na mieste kľud. Zbierajú sa ľudia, zdravím sa s kamošmi, všetko prebieha v rámci klasického scenára.

Domáci SxOxTxEx otvárajú. Neviem koľký krát ich už vidím, ale zakaždým je to tlak. Intenzívny, nekompromisný set poskladaný z krátkych a úderných grindcore songov, ktoré melú bubienky na blato. Zahraté agresívne a bez kecov. Nahodia tempo a vypnú sa, až keď je po playliste. SxOxTxEx nevedia hrať inak, než luxusne. Isto som to tu už spomínal, ale rozhodne najlepšia grindcore kapela, ktorou dneska naši južní susedia disponujú. Bodka.

STEP ON IT je celkom úlet. Je to nejaká domáca legenda, čo sa dozvedám, inak mi to nevraví nič. Spevák nabehne v sukničke, pustia si na seba šesť kubíkov dymu a ide sa na to. Nič nevidím na začiatku, ale muzika celkom strih. Je to hočo doslova. Raz to, raz hento. Niečo ako priamočiary hc/thrash/mosh, ale s motívmi z rôznych štýlov. Na mňa troška primitívne a nekompaktné, ale zato vtipné a sympatické. A u ľudí to nachádza celkom silnú odozvu. V globále ma to nakoniec bavilo, odsledujem celé.

Na LUGUBRIOUS CHILDREN som sa mocne tešil. Silný Leeds proste rodí tieto kapely a nestačím sa diviť, koľko mladých chalanov sa tam tomu venuje. A k tomu s akým výsledkom. LUGUBRIOUS CHILDREN ukážkový prípad. Traja mladíci (vokál, gitara, bicie), ktorí prišli a zahrali taký set, že sa tam triasli steny. Svižný, maximálne úderný, dynamický, skočný power-violence. Nechýbalo tomu nič. Alebo inak, bolo v tom všetko. Nápady, momenty, breaky, strihy. Od náklepov cez punk/hc momenty až k pomalému stompu. Zahraté precízne a  prvotriedne. Otáčky neskutočné. Jedna nevyspytateľná energetická bomba, ktorá sa nedala predvídať. Pred pódiom bordel. Nahrávky majú chalani výborné, ale takúto spúšť naživo som aj tak nečakal. Jednoznačne jeden z top klubových setov, ktoré som tohto roku videl, a to ich bolo. Neskutočné niečo.

BOAK z Aberdeenu majú kus iný koncept. Hrubozrnný power-violence založený skôr na deštrukčnej a ničivej hutnej sile, ako svižnosti a odviazanosti. Niežeby to tam nebolo, ale ak predošlí LCH boli ako víchrica, tak BOAK boli ako záplavová vlna. Tvrdá sila s jasným smerom. A vysoko ničiacim potenciálom. Masívne riffovanie a nihilisticky nepríjemné gitary. Basa pridala spodok a zvuk hustý ako mantinel. Vokály perfektné. Muzika kompaktná, ucelená, nápaditá a svojská. Výkon viac než precízny a počuť odohraté hodiny za nástrojmi. Hlavne bubeník. Na pána si vystačil s jedným činelom a hajtkou, asi aby mu nezavadzali, keď mal pasáže so spevom. Hlavne s prehľadom. Sem tam pauza na intro a utrúsené slovko, inak ale masáž non-stop. Ľudia v pohybe, došlo aj k úrazu, aj keď neviem čo konkrétne. BOAK zadelili výborný set, ktorým len podtrhli svoje šikovné nahrávky.

Je niečo po jednej, lúčime sa a ideme. Prichádzame okolo pol tretej, už som vyčerpaný až hrôza, ale pri vykladaní sa mi hneď zdvihne adrenalín, keď vidím pol sedačky obliatej od piva. Vypičujem zodpovednú osobu a vystrelí ma tak, že do štvrtej rána blednem pri kompe. Nedá mi nepremýšľať, čím to je, že anglická scéna momentálne vypľúva neskutočne veľa kvalitných PV kapiel. Aké faktory sa stretli, že sa to deje práve tam a teraz. Čo je tam také špecifické. Na nič som neprišiel. Auto som neskôr úspešne poriadil a Anglicko medzitým určite plodí ďalšiu výbornú kapelu. Všetko je v poriadku.