EMPTY HALL OF FAME (CZ), SAMORAST (SK), ROŽAVA (CZ)

18.6.2016 POPOULOS, SOFA RIOT, INSULA, ZDA; Naaldwijk, Flaterheek

Autor: Dodo | Počet videní: 637

Neznáme kapely, neznáme miesto - to chce report. Nech čitateľ spozná, rozšíri obzory. Nuž. Kde bolo tam bolo, pár dní pred plánovanou návštevou bardejovských opíc žijúcich v holandskom exile, sms mi oznamuje radostnú správu, že v sobotu sa ide na koncert, pretože tam muzicíruje jedna z dvoch opíc, ktoré sú cieľom našej výpravy. Paráda, dokonale načasované. Miesto konania - podnik Flaterheek je zašitý v dedine alebo mestečku Naaldwijk, asi 10 km od Haagu. Umne sme sa všetci spoľahli, že niekto to isto pozrel na mape, zapísal adresu, a tak sme lokál našli rýchlo - hodinová prechádzka v daždi stále dokola, až kým nestretneme slováka Fekála, ktorý hľadá bankomat. Za sľúbený úplatok nás do podniku zavedie. Vchádzame plechovými dverami do nejakej miniatúrnej budovy hneď vedľa kostola, pýtame sa na vstup, dredatý jedinec ukazuje na plechovku a dáva niečo v štýle, že vstup je dobrovoľný. Klub malý, obývačkového typu. Všetko super, až na ten západný trend - práva zvierat, homosexuálov aj baklažánov sú sväté, no nefajčiarove právo na čistý vzduch jebať. Mega dusno, viditeľnosť nulová. Po čase sa však rozbehá nejaká ventilácia, tož relatívne ok.
Prvá kapela, postarší páni z Haagu pod názvom POPOULOS hrajúci veľmi svojský punk. Spustili, vravím si že sympatické, chlapíci asi za mladi počúvali punk/hardcore, tak si teraz povedali, že nikdy nie je neskoro na založenie kapely. Vonku na fajčiarskej prestávke (fajčil som vonku na zime/daždi!) sa dozvedám, že hrajú 15 rokov. Nerozumiem ako sa to dá, byť po 15 rokoch hrania na úrovni začínajúcej kapely, ale oni to dokázali. Miestni ich majú radi, ľudia sa bavia, u mňa najprv zmiešané pocity, no bavím sa tiež. Set mohol byť ale o polovicu kratší. Každopádne, mám rád primitívnu neandertálsku muziku a keď je myšlienka ok, tak prečo nie! Spevák nám ukazuje fucker do tváre, huláka s navretou žilou, charizma jak boh. Ak si aj ty úchyl, pozri si jeho kanál (či ako sa tomu nadáva) na youtube.
Nasleduje SOFA RIOT. Za bicími môj drahý priateľ Roman, ktorý roky mútil vodu vo všakovakých bardejovských hc kapelách, ostatné nástroje obsluhujú chlapci z Oravy žijúci v NL (mohol si ich zahliadnuť napr. v kapele LETKA, ak sa dobre pamätám). Mikrofón v ruke, prípadne vo zvierači, zviera veľmi príjemný a šialený jedinec z Francúzska. Boli tam mierne obavy, ako to bude vyzerať, keďže si pán bubeník predchádzajúcu noc nestihol pospať a cez deň makal v robote. S potom v tvári a výrazným odfukovaním to nakoniec dal na jedničku s hviezdičkou. Štýlovo 80’s hardcore s nápaditými pasážami, pre mňa dnes top. Ach to rodinkárstvo ... Pomedzi kapely veľa piva, barman má v piči a tretinkové fľaše z baru upratuje asi tak raz za hodinku, páči sa mi tu. Na mieste z každého rohu znie moja rodná reč, cítim sa skoro jak doma.
Dalšia kapela - INSULA, aktívni ľudia z Haagu okolo squatingu a vegánskych vývarovní. Učebnicový crust, veľmi dobre zahratý. Ak nejaké výhrady, tak k spevu a neoriginalite, ale keďže to nebol koncert 5 crustových kapiel, neoriginalita vôbec nevadí. Ľudia sa rozhýbali, v rámci priestorových možností, zábava ako má byť. Spokojnosť. Držme všetci palce haagskym crusterom.
Po crust nakládke sa rozkladá kapela ZDA, ktorá nebola na plagáte. Nevieme čo čakať, jedného člena kamoš pozná zo stavby, že "veď to je maľar". Vraj to má byť nejaké ska, sme zvedaví. Po katalógovo vycrustovaných insulistoch je toto trošku zmena, členovia vyzerajú ako keby si ich pozbieral z rôznych kútov ulice. Jeden z fitka, druhý od kontajnera, ďalší z diskotéky a bubeník bez debaty zo základnej umeleckej školy. Žiadne ska, hudobne vyšperkovaný punk, miestami až r’n’r. No a čo, že vzhľadu venujem viac riadkov ako muzike, šuflíčkovať kapely podľa žánrov moc neviem, odsudzovať ľudí podľa zovňajšku, to je moje! Ku koncu setu sa zbierame, pretože nejakým zázrakom máme odvoz dodávkou s dolnokubínskou špz. Jeden z prítomných Oravcov bol nejaký chorý, alebo čo, tak sa ujal šoférskej funkcie. To sa hodí. Poslednú kapelu RATIO ZERO sme teda nevideli. Cestou som si dobre zdriemol medzi batožinou a chlebom, po koncerte ešte mrazená pizza, avokádové cestoviny, puding, pivo a kóma. Príjemný večer za nami.