So 28.1.2023
Vsetín @ Vesmír

KURVY ČEŠI (CZ), VOLE (CZ), the WILDERNESS (SK), PERLY SVINÍM (CZ)

18.1.2008 .. SANATORIUM, UPRISE, .. , NAPALM DEATH; Košice, ICCT

Autor: Pitter | Počet videní: 872

18.1.2008 bol datum, ktory sa v kosickom undergrounde a na pocudovanie aj v mediach spominal uz niekolko mesiacov. Dovodom bolo ceskoslovenske turne, v ramci ktoreho sa chystal utok grindcorovej legendy a praotcov grindu na metropolu vychodneho Slovenska, konkretne na IC culture train. Mestom sa uz niekolko tyzdnov sirili poplasne spravy, ze koncert je vypredany, co davalo tusit ze kulturak bude praskat vo svikoch. Nakoniec tak aj bolo, na dverach nas vital napis VYPREDANE, zopar stastlivcov si vsak este aj na mieste mohli kupit posledne listky na cestu pekelnym vlakom. Podme bez okolkov na to, co sa dialo vo vnutri. Na miesto cinu som dorazil nieco po pol osmej, po kratkom zvitani sa zo znamymi tvarmi z metaloveho, punkoveho a hardcoreoveho podhubia som sa dopracoval k baru, kde som sa dozvedel, ze zacalo sa presne a prva particka s exotickym nazvom Rubufaso Mukufo to uz ma za sebou a z uzadia som sledoval zaciatok setu chalanov zo zilinskeho Sanatoria na cele s Matom Belobradom, ktori spustili zbesily a vcelku technicky brutal death metal. Gitarista srsal zaujimavymi napadmi, Mato ako frontman sa svojej ulohy zhostil skvele, ako stale, ludia sa bavili, objavil sa aj circle pit, vykon na jednicku. Ako treti pani na holenie sa predstavili ostravski Uprise. Zacali pekne z ostra a do ludi nasekali poctivu davku nekompromisneho death/grindu okoreneny core prvkami, hlavne miestami revany vokal daval ich vystupeniu hardcore prichut. Po nich nasledoval Ingrowing, ktory som nevidel, kedze sa patrilo trosku povenovat a prehodit slovko – 2 zo znamymi. Ak dovtedy bol vzduch este ako tak dychatelny, po tom co na podium vysla birminghamska banda zhromazdena okolo frontmana Barneyho sa stal nedychatelny. Napalm Death fungujuci uz neuveritelnych 27 rokov spustili svoj mlyncek a pocnuc introm “Weltschmerz” zacali do nas sekat jeden vypalovak za druhym. Hralo sa najma z aktualnej dosky “Smear Campaign” a grindovej biblie “Scum”. Medzi ostatnymi dosiel rad aj na moju najoblubenejsiu dosku “The Code Is Red...Long Live The Code” zastupenu songmi “Silence is Deafening” a titulnou “The code is red…long live the code”. Samozrejme nemohla chybat hitovka “You Suffer” a kopek kopec dalsich zalezitosti do tanca aj do skoku. Z podia salal neobycajny napor energie, co dodavalo publiku sily, a tak sa moshovalo, tancovalo, z podia sa predvadzali, skoky, lety, pady a neviem co vsetko este, nad hlavami lietali jednotlive kusy oblecenia a PET flase od mineralky s ktorou sa Barney ovlazoval a nesteril ani publikum. Klobuk dole pred vykonom celej kapely, hlavne frontman posobil nevycerpatelne, behal po podiu, skakal, srsal emociami, spieval, vrieskal, a este aj stihal na podium vytahovat stagedivinguchtivych fanusikov. Vsetko ubiehalo v neuveritelnom tempe, Barny ich set nebrzdil prilis dlhymi preslovmi, spomenul co to o pesnicke, dosli obligatne dakovacky publiku, a vdaka tomu ze mohli v ramci turne zavitat aj k nam. Po cca 60 minutach ohlasil posledne 2 songy, a to "Persona Non Grata" a "Smear Campaign" z posledneho albaca. Potom kapela zmizla v zakulisi, ludia uz celkom unaveni, ale stale tuziaci po dalsich a dalsich songoch kapelu volali naspat. Napalm-aci sa n enechali dlho presviedcat, vysli na podium a Barney ukazal 3 prsty co znamenalo posledne tri songy. Medzi nimi nemohla chybat famozna cover verzia “Nazi Punk Fuck Off” od legendarnej kalifornske HC bandy Dead Kennedys. Priblizne o 12tej nastal koniec, a ostavalo sa len rozhodnut co dalej. Niekto sa pobral domov, niekto preberal prave nadobudnute zazitky pri bare a zvysok sa vybral do mesta nacerpat tekutiny stratene v grindovom kolotoci. Zhrnute a podciarknute, plny klub, vynikajuce kapely, 5 hodin skvelej muziky, zvukovo to trosku pokrivkavalo, hlavne pre ND si viem predstavit lepsie zvucenie, hlavne gitara sa miestami utapala, a takisto backing vocal niekedy prehlucoval main vocal. Latka je teda nasadena vysoko, dufam ze coskoro sa dockame dalsej kapely co bude mat ambicie prekonat piatkovy vecer. Na zaver obligatne linky pre tych co neboli, prip. pre tych co si chcu piatkovy vecer pripomenut: