ZEMĚŽLUČ - 07&08 CD

Autor: Adrik | Počet videní: 1043

Začnem bez predstavovania. Myslím si, že ak čítaš túto recenziu (alebo vôbec túto stránku), tak si už o kapele Zeměžluč musel počuť aj predtým. V lepšom prípade máš doma určite aj nejakú nahrávku (z toho kvanta, ktoré kapela za tie roky vydala na úplne všetkých možných nosičoch a formátoch) alebo v úplne najlepšom máš dokonca všetky tieto skladby na vinyle. Áno, jedná sa o ďalšie retrospektívne CD poskladané z piesní, ktoré vyšli na singloch. Konkrétne "Z očí do očí" z roku 2007, "Zabit v akci" z roku 2008 a "Odložte všechnu naději" z roku 2009. Ako bonus je na CD skladba "Nemám o ně strach" z LP kompilácie Spalte Brno na prach. Všetky tri single vyšli u Ultima ratio v parádnom gatefoldovom prevedení a s parádnymi búkletmi, CD vychádza pod hlavičkou Papagájovho hlásateľa. Aj CD obsahuje fajne hrubý búklet s českými a anglickými textami a artworkmi jednotlivých sedempalcov. Chýba len text "Nemám o ně strach". Za tie dva roky (2007 a 2008) stihli Zeměžluč nahrať neuveriteľných 19 skladieb vo viac ako 42 minútach! Začína sa pekne chronologicky s piesňami zo singlu "Z očí do očí". Klasický zeměžlučovský sound, Šotyho spev a hranie sa s češtinou (čeština je na to ako stvorená, dá sa s ňou hrať ešte viac ako so slovenčinou) v dlhých textoch, ktoré vedia naskládať aj do dvojminútových skladieb. Každý singel obsahuje 6 skladieb, väčšinou aj dokopy tématicky zladených. Z prvého "cyklu" musím vyzdvihnúť dve skladby "Je lepší nevědět" o tom, že je lepšie nevedieť ako dopadne svet a aká veci nás pred zánikom čakajú. Ďalšou je "Všechno se v prach změní" o tom, že tu nebudeme na veky a predsa sa na tejto "návšteve" honíme len za peniazmi: ".. Jo kdyby alespoň zlato a drahá kamení, na papír bez ceny poukážky na jmění .. ". Čo by to bolo za nahrávku Zeměžluču, keby na nej chýbal absolútne pesimistický song? Tým songom je "Nikdo už nic" o tom, že v dnešnej dobe už nikto nič nečaká od života. Bohužiaľ u mnohých ľudí je to pravda. Len mi na nej vadí začiatok, ktorý letmo pripomína ranné SPS. Dôvodom je, že tieto kapely sa nedajú dokopy ani len porovnávať. Nasleduje druhý cyklus "Zabit v akci" s vojnovou tématikou. Kritizuje sa hneď z ostra nielen armáda. Už v rovnomennej "K.I.A. - Zabit v akci": "Tank stojí velký prachy, letadlo stojí mnohem víc, tvůj život naopak - jo ten nestojí vůbec nic." O zbraniach pojednáva "Ta věc". Ďalší song je "I pěšák může říci ne", ktorého text by sa dal vysvetliť aj o pešiakoch na vojne, ale aj ako o obyčajných radových občanov ako sme my všetci a každý sa môže vytrhnúť z tejto obrovskej mašinérie zvanej stereotyp. Posledné dve songy sú o Sofii Magdaléne. Doteraz som nezistil presne, o čo ide v týchto dvoch textoch aj keď sú najdlhšie z celého CD .. Posledný, pre mňa asi najlepší depresívny cyklus začína najlepšou peckou tohto CD - "Odložte všechnu naději". O čom to asi tak bude? Nič optimistické, viz sloha: "Odložte všechnu naději pokud vám nejaká zbyla, naděje umíra poslední, však už poslední byla." Fakt najlepší kúsok s brutálnym pomaly sa rozbiehajúcim introm. Ďalšími vypaľovačkami sú "Na doživotí" alebo "Nikdy neříkej nikdy" s brutálnou gitarou na začiatku. Tento singel uzatvára skaldba "Je to jen na tobě" - komu budeš sloužiť, ktorá by sa kľudne hodila aj na predchádzajúci sedempalec. Bonusovú "Nemám o ně strach" som nejako od prvého počutia nezhltol už na LP Spalte Brno na prach. Neviem prečo, proste mi nesadla. CD však hodnotím ako nadpriemerné, aj keď som nerozobral všetky skladby, všetky sú niečim výnimočné a vymykajú sa statusu klasického českého alko panku, do ktorého Zeměžluč našťastie nikdy nezapadol. V pláne je vraj nový radový album! Naozaj odporúčam si tieto skladby zohnať. Či už fanúšikovia vinylov na troch singlov alebo negramofónisti a fandovia cédečiek (aj takí sú?) dokopy všetky na tomto CD.
Akurát neviem, čo si mám myslieť o citáciách z biblie použitých v textoch, napríklad: "... všichni, kdo se chápou meče, mečem zajdou" Matúš 26:52 alebo "Je pokoj - nic nehrozí" 1 Solúňčania 5:3. Na jednej strane pravdivé výroky, ale na druhej punk nikdy nemal nič spoločné s kresťanskými a cirkevnými dogmami. Ale to je už asi na inú debatu .. (pozn. Adrik)

01 Z očí do očí
02 Je lepší nevědět
03 Sedmý den