Pi 9.8.2024 - 10.8.2024
Sereď @ Kemping

Ffud fest:
ÁDA & KOBYLKA (CZ), ASTRIS LAPSUS (SK), BEROSSZULÁS (Maďarsko), BLIND RÄTTVISA (SK), BRÜNNER TODERSMARSCH (CZ), DAMATO (SK), DIN - ADDICT (Maďarsko), DISTAX (SK), HYACINT (CZ), LUTRA (SK), MÖBIUS (SK), NÄ (SK), NERVA (SK), NIČITEĽ (SK), NOWITCHOK 5 (Rakúsko), OSTROV P (SK), RAID SIREN (SK), RÜBÄNISKÖ (SK), SCUMSTRIKE (Kanada), SEDEM MINÚT STRACHU (SK), TRHAN (CZ), TWO MANKY HOOKERS AND RACIST DWARF (SK), YPERITIFF (CZ)
stan piatok: IMPULSEALER (SK), INTERPUNKCE (CZ), LILIXELBE (CZ), MEDICATION TIME (SK), RETORSION (Maďarsko)
afterparty : SNIFFAH DJ set
stan sobota: MENTAL TENSION (SK), TIME SPROUT ORCHESTRA (SK), NABOSOPOSKLE (SK), ATOMIC CANDY CREEPS (CZ), SEPARATE ISOLATED (?)
afterparty : selektor POTKAN

KNUR, HABAK (13.7.2024, Varšava @ ADA Puławska)

Čurby

WOLNERA, INCRIMINATE, BRAIN TOURNIQUET, DELIRIANT NERVE (16.7.2024, Bratislava @ garáže pod Prístavným mostom)

HORSEBASTARD – From the axial to the appendicular - an equestrography MC

INCRIMINATE (Rakúsko, Slovensko, Česko)

Predčasná vzbura #8 + #9 / 2016

PUNKREAS - PROTEST CD

Autor: Wrbo | Počet videní: 1095

Okolo roku 2000 nám jeden kamoš požičal starú, zašumenú, hádam už aj 20x prehratú kazetu so slovami "Je to zakázaná kapela, veď sa tam nadáva". Narábali sme s ňou vtedy, ako so vzácnou relikviou a počúvali ju len doma v bezpečí, kedy volume bolo stiahnuté na minime, aby to nikto z dospelých nepočul. Vtedy nám bolo zdelené, že sa jedná o kapelu KONFLIKT. Následný list, ktorý som potom písal Jurymu ma z tohoto omylu vyviedol a nejak sme sa dopracovali k tomu, že tá zakázaná kapela sa volá PUNKREAS a že jedná sa o ich prvý demáč. Tá kazetka neraz letela von z okna, pretože môj brat, ako nastupujúca generácia mladých a zapálených NS bojovníkov nedokázal stráviť refrén "Ťahaj ty fašo skurvený". Pekné to spomienky :-).
Ďalej sa mi vynorí rok 2006, kedy sme neďaleko Rožňavy v malebnej dedinke menom Čučma robili total DIY dvojdňový koncert v jednom bohozabudnutom dome, kde sme pozvali aj PUNKREAS, ako hlavnú hviezdu večera. Spomínam si, ako jedna policajná hliadka išla okolo. Pristavila sa u nás a pýtala sa, čo sa to tu deje. My mladí a neskúsení sme hneď priznali farbu a z fízla následne vypadlo, že niekedy dávno v PUNKREASE hrával a dokonca nahrával basu na už spomínanom demáči. Lúčil sa so slovami, že sa možno večer zastaví. Svoj sľub dodržal a zobral so sebou aj kamošov. Nespomínam si na to už presne, ale takých 5 policajných áut tam byť mohlo. Plus X fízlov v plnej výbave s neprestrelnými vestami, psami a brokovnicami. Samozrejme za týchto okolností sa koncert zrušil a PUNKREAS ani nezahral. Niekedy vtedy sme sa dostali ku kapelám ako CO-CA, BALACLAVA, či KRITICKÁ SITUACE a PUNKREAS išiel bokom. Ešte síce sem tam ku mne prenikali správy o vydanom albume alebo o koncerte niekde v mojom okolí, ale nestretlo sa to už nikdy s takým záujmom, ako tomu bolo v tých začiatkoch.
Nové CD "Protest", ktoré vydali len prednedávnom mi pristálo v schránke a skúsim ho zhodnotiť, čo najobjektívnejšie. Čiernobiela lepená kapsa s typickým logom a kresbou, ako fízel mláti pankáča s čírom mierne napovedá, že chalani ostali plávať vo vodách z akých si ich pamätám. Netradičné čierne CD s potlačou pripomínajúcou malú sedmičku (EP), dokonca aj s náznakmi drážok vyzerá super. Celkovo to pôsobí aj s obalom, ako nejaký štvorpalec. Zadnú stranu tvorí fotka kapely, názvy piesní a skromná ďakovačka. Trochu mi tu chýba textová príloha, ale po vypočutí ju vyhodnocujem, ako nadbytočnú, keďže je spevu pekne rozumieť. A to je pre mňa osobne ten najväčší kameň úrazu tejto nahrávky. Prvá pieseň "Právo na život" a hneď mi na tvár padá prvá facka. Mne, ako človeku po tridsiatke príde trochu divné ešte stále toto riešiť vzhľadom k čoraz viac tolerantnejšej spoločnosti, hlavne čo sa týka výzoru. I keď ťažkopovedať s čím chalani zápasia vo svojom súkromnom živote. Každopádne mám pocit, že väčšina piesní je namierená na určitú cieľovku a s tým vedomím do toho išla aj kapela pri skladaní týchto textov. Inak si to vysvetliť nedokážem. Ale aby som nebol len negatívny. Zvuk nahrávky je masívny a niektoré piesne na mňa pôsobia až sympaticky hardcorovo. Nová krv za gitarou a bicími posunula kapelu opäť o kúsok ďalej. Počuť to hlavne v sólach, či občasných vyhrávkach. Piesňam dominujú ľahkozapamateľné sloganovité texty a jednoduché skandovačky. Rýchla energická muzika zväčša v rovnakej réžií, kedy sa tempo spomalí len v refrénoch. Záverečná prerábka ľudovej piesne do punkového hávu, ako by z oka vypadla piesni ""Komu že je lepšie" od NN.
Aby som to teda zhrnul, textovo je to stále o tom istom, ako som počul už na "Obete vojny". Pohľad na spoločnosť očami -násťletého pankáča, antifašizmus a fašizmus, protest, či cirkev. Neohúri, neurazí, ale neprinesie ani jeden nový podnet k uvažovaniu. I keď možno, ako som už spomínal, to nejakému násťročnému pankáčovi, či pankáčke otvorí bránu do nového neprebádaného sveta. Alebo ako to bolo v našom prípade - odrazový mostík k iným kapelám.
Ak máš rád/a VISION DAYS, KONFLIKT alebo NAČO NÁZOV, budeš istotne spoko. Inak posluch len na vlastné riziko :-).

bandzone.cz/punkreas

1. Právo na život