Ne 31.3.2024
Poprad @ Koľaj22

RUINEUM (SK), SUMA (SK), RANA (SK), NEREV (SK), HADONOS (SK), GANY (SK)

HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY - VÁLEČNÝ ÚZEMÍ 12"

Autor: Adrik | Počet videní: 725

Tri najdepresívnejšie punkové kapely do roku 1989? MODRÝ TANKY, SMRT MLADÉHO SEBEVRAHA a HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY. Už ani neviem, kedy som prvý krát počul HNF, ale bol to album "Obyčejní hrdinové", ktorý mi od prvej skladby svojou drsnosťou vyrazil dych. Už vtedy som radšej vyhľadával hrubé, neotesané a obskurdné spolky zašumelých a čudných kvalít, u ktorých nevadilo, že občas vypadol zvuk, ako nagélované načačkané umelohmotné rocknrolly. A asi mi táto úchylka ostane už do konca života. Navyše ako násťroční posilnení vedomosťami z vtedy práve vydanej knihy Kytary a řev aneb co bylo za zdí som snažil zohnať nahrávky všetkých spomínaných kapiel, čo nebolo v tej dobe vôbec také jednoduché. Zašumené a polepené kazety boli väčšinou bez obalu a tracklistov (a keď sa na stranu nezmestila pesnička, tak si s tým nikto hlavu nelámal, poprípade sa do konca strany niečo dohralo, ale málokto vedel, čím zaplnil prázdne miesto), jedna mp3 sa sťahovala kľudne aj dve hodiny a zázrak menom DC++ sa nechával zapnutý potajomky celú noc. Podarilo sa mi zohnať väčšinu vymenovaných nahrávok, najviac na mňa však zapôsobili hore spomínané spolky. Kým MODRÉ TANKY patria k zabudnutej prednovembrovej kapele, SMS možno ešte niečo ľuďom vravia aj dnes, z HNF sa stal právom nezabudnuteľný kult. Za štyri roky existencie stihli vydať päť kaziet, hojne koncertovali (dokonca aj z ZSSR), po smrti kapely a obludného režimu im vyšla kompilačná LP a dodnes im kapely vzdávajú poctu kavermi, aj keď podľa speváka Petra Štěpána všetky stoja za hovno a ani jeden sa ani z diaľky nepriblížil originálu. A možno je dobre a má to zostať tak, že ich nik neprehovoril k žiadnemu reunionu. K tridsiatim narodeninám dostali hneď dva veľké darčeky: Útlu knihu spomienok písanou naozaj voľnou formou zo spevákovho pera a reedíciu LP, ktorá vyšla na Monitore v roku 1991. Pamätám si, ako som sa pred piatimi rokmi na Obscene society feste v Pardubiciach hrabal v jednej škatuli plnej starých rarít (tisíciny sekúnd rozhodli o tom, že mi ušiel 7" VISACIEHO ZÁMKU), naškrabal posledných 500 kč, prihodil k nim päťeurovku a Sofiinou voľbou vybral LP HNF. Síce sme už do konca koncertu nemali ani na jedno pivo a v pohode by som si dal ešte jednu dupľu vegánskej tlačenky, poklad v taške mal oveľa väčšiu cenu. Tak poďme na začiatok porovnať neporovnateľné, teda reedíciu s pôvodnou verziou. Vonkajší dizajn obalu až na logá a doplnenie cenzúry o slovo posral kopíruje pôvodnú verziu. A to je tak všetko, čo majú tieto dve vydania rovnaké. Prekvapenie však príde roztvorením rozkladacieho obalu. Vo vnútri sa skrýva rozhovor a biografia, ktorá pôvodne vyšla v časopise Big bang č. 44 v roku 1997. Ako ďalší bonus je osemstranová knižôčka s textami a dobovými fotkami. Všetko vo farbe ako by sa vtedy s podobnou tlačou chválili. Bodkou k tejto prepracovanej edícii je žltý vinyl, ktorý ladí s grafikou. LUXUS! Poďme na muziku. Punk s ostrým feelingom, s gitarou s hrdzavými strunami z ostnatého drôtu, na ktorú sa dá hrať len v plechových rukaviciach. Rázne bicie, ktorým konkuruje nezameniteľný spev Petra Štěpána a ktorý spoznáš aj o polnoci. A ten zvuk! Garážovka made in ČSSR v tom najlepšom slova zmysle. Veď to musíš poznať aj sám. Ktorú skladby si práve prehrávaš v hlave? Na túto LP bolo vybraných 13 skladieb z demosnímkov "Válka" (1986), "Obyčejní hrdinové" (1987) a "Dům na demolici" (1988). Všetky by si zaslúžili byť na vinyle, ale to je skôr scifi ako bezbožné prianie. Nebudem hodnotiť výber samotných skladieb, hockto vrátane mňa by našiel aj lepších svojich favoritov, i keď také hity ako "Punk a pogo", "To svět se posral", "Provokace" alebo "Dům na demolici" v tej dobe napísal málokto. Dovolím si tvrdiť, že je to prierez toho najlepšieho, čo HNF za svoju existenciu vyprodukovali. Snáď zámerne tu nie sú skladby z nahrávok "Hororový věk" (1987) a "Nová drákulomania" (1988). Tú prvú mám aj celkom rád, dá sa na nej ešte vystopovať HNF, pričom tú druhú by som už zaradiť niekde k počiatkom XIII.STOLETÍ, ktoré už nie každý prekusne. A pravdupovediac by rozbíjali celý koncept dokumentu jednej podvedenej generácie, jej zúfalstva a beznádeje v obludnom studenom režime plného práskačov, zbrojenia za mier a neradostných lepších zajtrajškov, ktoré nakoniec prišli, ale to je už iný príbeh.
"Vše co chtěli HNF říct, bylo obsaženo v textu Svět se posral. Zbytek už byly jen takové odbočky. Nakonec se Hrdinové dostali do fáze, když už to nešlo dál. Byli jsme ze všeho nějak ztahaný a prostě to zabalili."

Petr Štěpán
  1. Bombardéry
  2. Punk a pogo