Št 28.3.2024
Košice @ Košický hrad

OTRAS (SK), TEUFELSMAUER (SK), DRUGS (SK)

DAVOVÁ PSYCHÓZA - KRÍZA VEDOMIA 12"

Autor: Adrik | Počet videní: 748

Tak toto bude ešte väčšia nostalgia ako recenzia na "Svet žaluje". Nie že by som žil v minulosti a plakal za "starými dobrými časmi", pretože aj túto srandovnú dobu raz budeme považovať za tiež zlaté časy, ale žijeme tu predsa teraz, tak sa neutápajme v dobách minulých. Ja mám na to prozaickejší dôvod. "Kríza vedomia" bola moja prvá punková kazeta. Bohužiaľ nie originálka, ale mal som k nej prefotený čiernobiely obal, ktorý som vymaľoval farbičkami. Spoza plastového obalu by ste nespoznali rozdiel medzi oficiálnym a mojim originálom. Vtedy som bol z toho ako zasran úplne v piči, ako niekto môže hrať tak nenormálne rýchlo. Navyše tie texty boli úplne, ale úplne niečo iné, ako som dosiaľ počul u iných kapiel, na Markíze alebo u hocikoho iného. A písať na to recenziu? Vtedy som ani netušil, čo to slovo znamená. O dlhých 14 rokov po vydaní kazety a CD (v živote som ho u nikoho nevidel) vyšla aj vinylová verzia. Ako prvá zo všetkých plánovaných. Aj keď prvá, musím uznať, že najpremakanejšia. Hodiny a hodiny jebania s grafikou: plnofarebný gatefold s prerobeným motívom slnečníc (ten by sa už asi ťažšie vyfarboval), vo vnútri fotky kapely z rôznych období popreplietané fotkami od Greenpeace. Navyše papier s textami aj ich prekladmi, veľkým plagátom a farebným vinylom (edícia 2012 hnedý a edícia 2014 modrý). Náležitý uxus aký si tento album dávno zaslúžil.
Intro na tejto doske začína bez spevu. Klávesová symfónia, pri ktorej bolo hneď počuť aj jemné zatiahnutie, to znamenalo, že treba vymeniť baterky vo walkmane. Za chvíľočku sa k nej zapojili aj gitary a začalo sa hneď zostra rýchlovkou "Horiaca Európa" o vtedajšej situácii v opäť povojnovej Európe. Kto by nepoznal "Rozvrátená Európa horí v plameňoch, množstvo malých krajín, ktoré chcú nezávislosť. Diktátori volajú svoj národ do zbrane, začala sa vojna, v ktorej brat nepozná svojho brata". Tempo sa mierne spomalí v "Ľudských právach", textovo a ironicky však vôbec nie. "Dodržuj zákon a budeš slobodný, tvoja láska k vlasti bude zárukou pre human rights". Nasleduje jedna z najhitovejších skladieb na albume, ktorá sa dá s kapelou na koncerte "zabéjkať" - "Práca": "Proti práci nemám nič - čo nás napĺňa a je užitočná. Proti práci nemám nič - čo dáva silu a je potrebná. Proti práci nemám nič - ale ľudia drú ako stroje. Proti práci nemám nič - a to všetko pre koho?" Úplná klasika. Ďalšia "Urob zo mňa sviňu" má ešte krutejšie pravdy v slohách: "Za dva gramy trávy sedíš vo väzení, keď máš otca Boha nemáš tieto problémy ...". Na začiatku som poslednú pasáž "... strašný život v klietke pre nevedomých, takých ľudí treba, vieš čo? Objebať ..." pretáčal, ak bol niekto doma :D Angličtina mi pri Davovke nikdy nesedela, škoda dobrých riffov v "Before it´s too late", ale bod k dobru za kravský zvonec na bicích. To isté platí aj o skladbe "River" "Ilúzia alebo realita" nejak extra hudobne nevytŕča medzi spomenutými dvoma anglickými skladbami, ale text má ako jedna z mála optimistický: "Tu je náš svet, nádherný svet. Tam je váš svet, materiálny svet. Tu je váš svet, otvor dvere. Je to náš svet, krajšieho už niet." Otáčam na melancholickejšiu stranu na "Žiť neznamená trpieť" s rocknrollovým začiatkom. Chvíľu to pripomína lepšiu verziu INÉ KAFÉ ("Vitajte pri televízii, sledujete reportáže zo sveta ..." - vtedy sa s tými televíznymi pesničkami roztrhlo vrece), ale našťastie kým sa tieto úvahy stihnú rozvinúť, tempo sa rozbehne do klasického krízovského tempa. Najveselejšia je posledná sloha: "Tony jedál v košoch a za hodinu umrie 1 800 detí hladom. Ďalšie nové auto v rodine stále túžiš mať viac, ako máš." Smutne začína aj "Boj o život", ale aj tá sa ako aj jej predchodkyne rozbehne do rýchleho tempa a nechýba ani ekologický text. "Pojeb sa sám!" Hádam najznámejšia pieseň na tomto albume je "Epitaf pre Boha" s krásne ironickým: "Ježiš zostal si sám, všetci sa na teba vysrali, preto si odišiel asi tak ďaleko, ale ver mi už sa nevracaj, nepochopil by si čo sa tu deje. Fašisti by z teba urobili mydlo alebo kabelku, komunisti by ťa dali do mauzólea, a dnešní ľudia? Strčili by ťa do klietky, kŕmili hamburgermi a na pamiatku by si ťa odfotil." Po epickejších skladbách konečne niečo aj kratšie a rýchlejšie s jednoduchým a priamočiarym textom - "Búrka": "Vieš vôbec čo punk znamená, myslieť stále na vás? Žiaden žart, čo na druhý deň pokrčíš a zahodíš." Najkrikľavejšiu gitaru nájdeš v skladbe "Kočovníci", ďalšia ešte po tom všetkom s kvázi optimistickým textom: "Môžete nám vziať naše životy, nemôžete nám vziať naše duše!" Blížime sa ku koncu, "Hej Mr. DJ" v "Ohnivom koni" je práve aktuálny aj dnes, ale nemôžu všetci utiecť ... alebo tu po nás ostane len "Čierna diera" ...
U mňa album číslo dva u Davovky a tiež jeden z naj pankových na prelome milénia. Úplne iný ako "Svet žaluje" alebo ktorýkoľvek iná nahrávka. Žiadne vymäknutie, žiadny iba rocknroll. Hudobne je to posun úplne niekam inam, ale predsa počuješ, že je to Davovka. Dôraz na čistú gitaru, premakanejšie, menej všeobecné, ale ešte viac kritické texty, ktoré idú viac do hĺbky. Samozrejme iná doba, iné problémy, dávne vytriezvenie z revolúcie ... a to všetko vytvorilo smutný a zároveň krásny album, ktorý z hlavy len tak ľahko nedostaneš. Bude aj tretí press? 2/4.
"Zostarol si a zabudol, dnes ťa už nič nebaví. Načo si serieš do úst, nikdy ťa nepochopím."

davovapsychoza.punks.sk

1. Intro