Zaujalo nás:
Posledné komentáre:
23.02. 08:48 to superlack :
kamo nemozes sa cudovat ked najvacsi ""antifasisti"" su paradoxne slava ukrajine(fuck realnazibullshit).konspiracna hlaska co vycari usmev jak na pastu.casom maska spadne .a peniaze maju siiilnu moc. ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
03.02. 14:13 Fryette:
Oskar,
dovolim si tvrdit, ze KRAS je pre mnohych na smiech.
Tato obskurna parta pomylenych revolucionarov ma plne usta core anarchizmu. Pripomina mi to trochu postoj FSA v CZ v minulosti ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
02.01. 15:48 supelak:
Cau Oscar,
nazor KRAS som poznal stade, coz bol doteraz moj hlavny zdroj:
https://kontradikce.flu.cas.cz/en/online-content/156
mohol si poslat aj link, ale teda nasiel som AMI na ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
20.12. 18:34 Oscar:
Ahoj supelak. AMI antimilitaristicka iniciativa je internacionalist platforms zdielania textov revolucionarov*riek.. pisem to na DIY underground platforms lebo toto je nasa nazorova lynia. Dobre texty ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
07.12. 10:16 supelak:
Cau @Oscar,
vo svojej reakcii spominas "zname fakty". Kde si sa to docital? Prosim ta, zazdielaj aj nejake linky k tym faktom.
Precital som si prispevky, co sa ti pacia. Vo mne z nich za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
16.11. 06:48 Oscar:
Brefta pekne napisane.. Dedo aj ty si pisal k veci. Banderizmus su Azov, keby rozpor zajtra tahali bojovat za UA vlast zacali by prave v azove alebo inej podobnej brigade.. Vojaci ktorich oznacuju za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
09.11. 12:43 adrik:
Rudo: Áno, ale až o 9 rokov neskôr. Pôvodne to vyšlo naozaj iba na kazete.
(novinka)
05.11. 19:14 Rudo:
Slovenský label Gore Cult productions zo Svätého Jura vydal CD verziu v 2003, takže to nevyšlo len na kazete
(novinka)
16.10. 15:30 fog:
dobry report. EDUV SYN bol popici, ja som zaciatok kus neodstrehol, ale poznal som dost songov nasledne. bavilo ma to, striedali sa rozne nalady a polohy v tom, takze to bolo pestre, vyvazene a hlavne ..
12.10.2024 FAJRONT, BACKSTAGE BOYS, the WILDERNESS, RÚBANISKO, EDÚV SYN Banská Bystrica @ Bosorka (report)
07.10. 14:00 stvorka zachod:
pane X vy ste blb?
(novinka)
ZVIERATÁ AKO NIKTO INÝ AKO MY VŠETCI A KAŽDÝ Z NÁS
Autor: Kristián Čura | Pridané: 15.2.2016 | Počet videní: 923
Chcem otvoriť tento článok poslednou akciou, ktorá sa udiala v rámci prezentácie
vegánských jedál a premietania filmu Unity. Kde inde ako v HalmiCaffe
/ KE. Známe tváre neznámych ľudí, ktoré koketne žmurkali očkami a pochodovali
sem a tam miestnosťami. Celé osadenstvo kina a aj jedálne tvorili hlavne
mladé individuá a aby som to spresnil s vekom menej ako tridsať skoro výhradne
ak sa dá posúdiť. Nie, žeby sa mladosť v 30-tke končila, ale povedzme tá
najčerstvejšia asi áno. Teda čerstvá mládež, ktorá si prišla zajesť, pozrieť
dobrý film a tiež vymeniť nejaký ten názor tvorila drvivú mieru každého
tam. Klíma ako stvorená pre zoznamovanie a vymieňanie si skúseností zo života
či už ich človek má vagón, alebo sa včera do sveta prebral. Pekné baby a
milí chlapci.
Všetko ako má byť navonok. No témou isto mimo iného boli zvieratá a prednáška
sa niesla v duchu ochrany prírody. Prednášku viedol istý pán zo Zaježovej.
Aj v tomto mojom článku voľne nadväzujúcom na prednášku, film a večeru pôjde
hlavne o zvieratá vo vzťahu k "nám" ľuďom. Ako iste vieme, alebo si pracne
uvedomujeme je zviera tvor "živý" je životu bezpečným tvorom skoro vždy,
alebo stále. Životu človeka nebezpečným tvorom je zviera málokedy. Ale stane
sa aj to. Žralok, ktorý je hladný ukusne hlavu surferovi, ktorý si myslí,
že mu patrí oceán. Tiež keď človek skríži cestu medvedici s medvieďaťom,
môže to skončiť s tým človekom zle, môže vyviaznuť zo sto-dvesto stehmi.
Sú situácie kedy zviera svoje inštinkty neovládne. Osobne som názoru, že
zviera svojim inštinktom vládne celkom dobre. Vidím to napríklad na fakte,
že zvieratá aj keď voči človeku, čo do vybavenosti a prežitia v úplnej prevahe
k človeku, sa mu skôr vyhýbajú. Tu sa vlastne dostávam k tomu o čom aj tento
článok má byť okrem iného, a to je domestikácia. Názov článku je zvieratá
ako nikto iný a myslím zvieratá, ktoré sa nám podobajú aj nepodobajú. Podobní
sme si s nimi často v tom ako sme si ich "ochočili". Prečo sa napríklad povie,
že "človek je človeku vlkom"? Môj skromný názor na vec je ten, že človek
je človeku vlkom preto, že by si človek človeka nerád ochočil vždy. Vlk
je pre mňa symbolom dravosti prírody, ktorá si v ničom nezadá. Príroda je
v podstate nekompromisná, a jej vôľa je divoká a dravá. Toho symbolom je
vlk. Napríklad nemecké slovo, alebo mužské meno Adolf znamená "vznešený
vlk". Vlk ako symbol dravosti a sily, ktorá neznesie kompromisy je vznešený.
Naproti tomu stojí ochočený pes. Pes aj keď v podstate k vlku má blízko
súc jeho krížencom a domestikátom už niečo z tejto vznešenosti stratil.
Pes je svojím spôsobom pešiak človeka. Pešiak v tom zmysle, že má obrovskú
pokoru v sebe. Pes skutočne má veľkú dávku pokory, ktorá sa často ukazuje
aj v známom "najlepší priateľ človeka". Pes človeka nezradí v každom prípade
len ojedinele. Je veľmi dobrým priateľom a dá sa povedať, že ak za niečo
stojí pán tak aký pán taký pes. Poznáme aj iné prirovnanie, ktoré hovorí
napríklad o psovi ako o zvierati zo zlou krvou. Povie sa "hádali sa ako
psy". Hádali sa do krve ako psy. Napriek tomu, alebo preto že pes je domestikované
zviera nesie niektoré rysy, ktoré divé zvieratá nenesú, a ktoré na neho
prešli skôr z človeka. Pes je dobrým priateľom v tej miere, že často až
zrkadlí svojho pána.
Hovorí sa, že psy sa bránia útokom. Tak sa o tom aj spieva. Psy sa bránia
útokom preto, že majú v podstate neagresívnu povahu, že taká prirodzená
agresivita, ktorú má zviera divoké z nich bola skôr vymlátená, a pes je
priateľom človeka za cenu istého oklieštenia. Keď poviem, že "človek človeku
vlkom", ale budem myslieť skôr nato, že človek sa nemusí správať k svojmu
druhu tak, ako pes ku psu teda s pokorou a ochočene, ale bude sa správať
k nemu ako vlk, ktorý je vznešený, ktorý je agresívny pôvodne, ktorý si
nechce iného vlka ochočiť, ale práve mu dať onú slobodu a priestor, kde
sa vyjadriť, kde nájsť samého seba a podobne. No takto ako vlka nemožno
ochočiť nemožno ani chcieť, aby človek človeku nebol vlkom občas.
A tu sa dostávam k tomu, načo sa chcem spýtať možno aj Vás milí a drahí,
ktorí Ste sa prednášky účastnili. Čo presne znamená, že "človek človeku
vlkom /teda zvieraťom/" pokiaľ ide o zviera samotné? Mohol by som túto myšlienku
vyjadriť slovami "človek človeku človekom" a "človek zvieraťu zvieraťom"?
Isto je jednou z hlavných vecí k "myšlienke vegánstva" náležiacich práve
údajný súcit s trpiacimi zvieratmi, teda súcit človeka so zvieraťom, a potom
ďalšie veci ako zdravá strava a podobne, ale o tom až ďalej. Teraz chcem
vyjadriť skôr tú myšlienku, že človek skutočne ako "pán tvorstva" sa správa
k zvieratám kruto a často teda "zversky". Povedzme, že keď máme mať voči
pojmu "humanita" nejaký ten slušný postoj, je treba domyslieť ako chceme
myslieť "veľkochovy", "mliekarenský priemysel", "jatky" /mimochodom všetko
zariadenia inšpirované koncentračným tábormi "pre" ľudí/, alebo "genetický
výskum" či "vivisekciu". Slovo "zverstvo" ak ho vezmem v tom pôvodnom "neochočenom
zmysle" by v mojom slovníku znamenalo toľko, čo som vysvetľoval na prípade
"vznešeného vlka". To čo je zverské je svojím spôsobom vznešené. Slovo "humanita"
sa naopak úzko viaže na pojem "civilizácie". Byť "humánny" znamená aj byť
civilizovaný a byť civilizovaný znamená aj byť poslušný.
Slovo poslušný znamená do istej miery tolerantný aspoň v ľudskom chápaní.
Niekto je poslušný preto, že nedokáže klásť odpor. Ak človek rasovo "menejcenný"
v koncentročanom tábore poslúchal, tak zvyčajne nie preto, žeby tak robil
zo vznešej misie humanitnej, ktorou je koncentračný tábor, ale preto, že
stavať sa tam na akýkoľvek odpor by bolo skoro na 99% skončilo úplne zle
ako to aj tak skončilo. Odporovať často aspoň pre mňa znamená "neposlúchať".
Teraz sa chcem vrátiť nazad k pojmu "ochočený" a "domestifikovaný". Tieto
pojmy sú blízke poslušnosti. Pes je vlastne verným priateľom človeka, lebo
pes je poslušný. Z definície psa akú máme "my" tu na "Západe" je pes veľkým
symbolom poslušnosti. Hovoril som o symbole, ktorým je vlk teda symbol "vznešenosti",
"nepodajnosti", skoro "bezbrehého odporu k domestifikácii". Naopak, ale
pes je v tom presným opakom. Pes je o to lepší a o to definovanejší o čo
je poslušnejší. Hovorí sa niekedy aj "zvlčieť" čím sa myslí akoby ten proces
domestifikácie akoby vrátiť. Pojem domestifikovaný je svojho druhu blízky
pojmu civilizovaný. Len z hľadiska určitého stupňa civilizovanosti je možné
hovoriť o domestifikácii. Ľudia, ktorí ostali na stupňoch vývoja témer takých,
čo do ich rozvinutia sa do civilizácie ako zvieratá, ale tiež zvieratá domestifikujú.
Dalo by sa teda napísať, že človek domestifikuje dokonca bez ohľadu na stupeň
civilizácie na ktorom je.
Stupeň civilizácie, alebo stupeň poslušnosti voči vládnucím hodnotám. Tu
sa teda môžem vrátiť k pojmom, ktoré som vymenoval, ktoré chcem trošku spomenúť.
"Veľkochovy", "mliekarenský priemysel", "jatky", alebo "vivisekčné komory
hrôzy" dobre strážené od veselého povyku ekoliberálnych ochranárov a kde-akých
"aktivistov" sú vecou už nie tak civilizácie ako takej, ale skôr výsledkom
vedeckého pokroku, ktorý napríklad v ére nacistického Nemecka znamenal dokonalé
likvidovanie ľudských životov ako na bežiacom páse za pomoci práve týchto
najsofistikovanejších technológií na zabíjanie aké nacistickí Nemci dokázali
proti "humanite" a "ľudstvu" vyvinúť.
Je treba povedať, že civilizáciu ako takú o sebe nedefinuje schopnosť čo
najefektívnejšie zabijáť, vyrábať a likvidovať všetko čo jej stojí v ceste,
ale že práve toto je vzhľadom k hodnotám spoločenským aké dnes vládnu to,
za čo sa civilizácia považuje. Pojem civilizácia tak stojí v príkrom protiklade
voči pojmu "humanita". Ak mám byť humánny a nie len civilizovaný, nebudem
predsa schvaľovať každé "zverstvo", ktoré v mene človeka človek na zvierati
pácha. Aspoň pokiaľ sám seba chcem aspoň ako tak definovať ako človeka.
Človeka teda niekoho kto má určité svedomie, ktoré je na určité veci citlivé.
Človek s trochu citlivým svedomím si predsa nemôže odpustiť krutosť s akou
za jeho vlastným chrbtom ona "mašinéria civilizácie výroba / produkcia =
kúpna sila operuje". Slovo "citlivý" tu nemá znamenať nič čo chcem povedať
ako slabosť. Svedomie nie je slabosťou preto, že je citlivé, ale preto,
že je svedomím. Teda, že má slabosť pre citlivé veci.
Môj názor na problematiku správania sa človeka voči svojím blížnym zvieratám
sa preto odvíja z toho, že ho chcem myslieť ako problém, ktorý je civilizačný.
Preto, že zviera civilizáciu tvorí s človekom /pomyslíme len o zásadnej úlohe
koňa a konskej sily, ktorá civilizáciu priam sformovala/ je treba do slova
humanita primiešať aj trochu zvieracej krve. Minimálne z toho hľadiska,
že humanita by nikdy v podobe dnešnej civilizácie nebola nebyť toho, že
stojí v celku na zviertách. Zvieratá sú od ošatenia, stravy, domácich mazlíčkov,
zdrojom aj pre lieky, pre myšlienky /let vtáka inšpiruje let lietadla, alebo
obojživelný stroj sa inšpiruje zvieratami, ktoré sú doma na súši aj vo vode/
sú v bájkach, v rozprávkach, v dielach, na obrazoch, a teda prakticky s
človekom tvoria jeden život jednej krve. Zvieratá vzácne aj úžitkové, a
iné ako my všetci. No etika a právne normy, ktoré by nad týmito tvormi mali
držať ochrannú ruku ako všetci vieme sú do značnej miery mizivé. Je to tak
preto, že to čo dnes rozumieme pod pojmom "civilizácia" a "humanita" sa odvíja
od onej kultúrnej mriežky hore spomenutej o produkcii, výrobe, spotreba.
Dnes nedefinujeme život ako slobodu, alebo ako mieru slobody, ktorú poskytneme
ostatným. Ako to definoval Friedrich Nietzsche, je život kvantom moci a
nie mierou slobody, ktorú poskytuje iným životom.
Práve táto myšlienka je mojím hodnotovým kľúčom k vyjadreniu onoho rozporu
o sebe v pojme "humanita" a znechutenia nad civilizáciou, ktorá meria svoj
úspech práve mierou, ktorou dokáže život zotročiť, spotrebovať, zindustrializovať,
vyrobiť, a zase zahubiť. Miere, ktorou berie slobodu životu, ktorá k nemu
patrí. Zvieratám vo veľkochovoch, zverincoch, laboratóriách, farmách, a
bitúnkoch je, pokiaľ odhliadnem od všetkých iných práv, brané právo "byť
na slobode". To sa viaže práve na pojem domestifikácie, ktorá od toho pojmu
sa posunula ďalej k pojmu "industrializácia". Dnešná živočíšna výroba, vôbec
priemysel potravinový je v úplnom rozpore s tým, čo sa dá ešte vôbec považovať
za problém civilizovanosti ako taký. Zviera je tu dávané na "piedestal" veci,
ktorá fakticky len slúži do svojho konca človeku a v neposlednom rade právam
človeka na všetko čo chce.
Trošku by som si dovolil prirovnať človeka na tomto "industriálnom stupni
civilizovanosti" k rozmaznanému decku, ktoré si myslí, že môže všetko. Že
môže zvieratám urobiť všetko a nestane sa mu nič, lebo kdesi v tom procese
zabudlo, že čo s človeka robí človeka, keď už si mám toto zrovnanie voči
zvieraťu dovoliť, je schopnosť v prvom rade sebareflexie /ktorú z časti
má aj zviera/, ale v ďalšom rade o to dôležitejšia schopnosť je vyvodiť
z tejto prvej konsekvencie, ktorými sú hlavne "dôsledky" teda "sebaspytovanie
si svedomia"!
Človek, ktorý vytesňuje všetko problematické, zlé a nespravodlivé čo civilizácia
tvorí vlastne tak vytesňuje svoje svedomie, ktoré čím vytesnenejšie o to
tichšie. Aj formálne je svedomie vecou, ktorá by mala byť v poriadku, keď
človek chce byť poslušný sebe a svojmu presvedčeniu. Ako spomenutý výrok
hovorí je "na úrovni svedomia" pre dnešnú spoločnosť nie dôležité v akej
miere človek život chráni teda do akej miery poskytuje "živému tvoru ako
zviera" slobodu, ale do akej miery si túto slobodu vie prispôsobiť svojím
cieľom zisku, profitu, cieľom ku ktorým má zištné dôvody, ktoré majú slúžiť
len jeho umelému blahobytu v samom lone pekla, ktorým sa naša Zem pre všetko
vrátane ľudí stáva.
Je s podivom, že človeka nezastaví pred ničím nič, že jedine zánik, ktorý
si chystá ho snáď zbrzdí v jeho pokročilom štádiu "pokroku-rozkladu". Myslím,
že vzťah k zvieratám doslova presne vystihuje, čo je problémom dnešnej doby,
hlavne blahobytu Západu nehovoriac o USA. Majetkovo-vlastnícky a koristnícky
vzťah ku všetkému čo dýcha je absolútnou normou. Zvieratá sú príkladom za
všetky, že tie nemôžu ani dýchať slobodne. Rastliny sú geneticky "vylepšované"
a dodýchajú najskôr tiež. Priepasť medzi bohatými a chudobnými sa rozrastie
a rozprestrie ako sieť na ďalšie milióny rokov.
No po tomto teoretickom analyzovaní sa ešte vrátim k prednáške, alebo respektíve
k filmu a jedlu. Nakoľko som musel odísť z podujatia o čosi skôr, som film
nevidel celý, ale najedol som sa dobre. Všetky gazdinky vegánske a gazdov
vegánov zdravím za finom papanie, a k filmu poviem teda tiež ešte pár slov,
ktoré budú možno tiež trošku kritické. Film ma po pravde vôbec nezaujal
na úrovni v globále aj keď bol zrejme, som mal dojem, že je príliš zaujatý
jedným smerom. Neviem presne o aký smer ide, ale myslím, že globálne riešenia
sú tie najťažšie a vyjadrovať sa v čo možno takej komplexnosti o akú išlo
v onom filme tak zo široka si myslím, že niekedy príde až na škodu. Celkovo
sú názory v onom filme prezentované myslím dosť známe a nič extra nové som
v ňom nevidel, nepočul. Určitá všadeprítomná snaha šokovať mi prišla až
sureálna nato, že išlo v zásade o zvieratá a človeka ako takého, také.
Hádzanie všetkých ľudí a celej Zeme do jedného vreca akoby mi vôbec nešlo
pod kožu. Keďže na úplnú rovnosť na Zemi veriť asi nikdy neuverím, lebo
spravodlivosť na Zemi od kedy je človek-človekom ešte nepanovala, a či povie
kedy svoje posledné áno, alebo nie to nikto nevie, ale v zásade táto vec
s tým filmom mi prišla, nech sa usporiadatelia na mňa nehnevajú, až propagandistická.
Tí, ktorí sú za univerzálnu rovnosť by tvárou v tvár akémukoľvek nepriateľovi
boli prví, čo by prezliekli kabáty ako to najlepšie ilustruje história,
ale tá sa opakuje a v tom filme sa tiež opakovalo niečo čo považujem za
dosť irelevantné. Hovorím to aj preto, že pokiaľ sa samej ochrany zvierat
týka, poznám aj ďaleko fundovanejšiu látku a milého čitateľa, návštevníka
filmu, prednášky chcem upozorniť napríklad na titul od Stanislava Komárka
menom "Ochlupení blížni: zvířata v kulturnich kontextech", alebo
iné Komárkove knihy s touto problematikou, napríklad na drevenacikada.cz.
Pridaj komentár k článku:
#6689 Sajmon napísal/a: 15.02.2016 13:24:01
"Kdyby člověk byl jenom tělo, pane, bylo by to jednoduché pro ty mocné, mohli by budovat své říše, jako se staví zeď, kvádr ke kvádru, až by tu stál svět z kamene. Ale ať stavějí jakkoli, ať jsou jejich paláce jakkoli obrovské, jejich prostředky jakkoli nesmírne, jejich plány jakkoli odvážné a jejich pletichy vychytralé, hluboko v těle těch ponížených z nichž stavějí, v tom křehkém materiálu tkví vědomí, jaký by měl svět být"Pozývame:
So 15.3.2025
Zilina @ Hájovňa
LICKSPIT (CZ), INTERPUNKCE (CZ), NÄ (SK)
... ostatné koncerty
Vyhľadávanie:
Najnovšie fotky:
QUIET QUIET QUIET, DEATHKNELL, SIKSA, KULMA (8.3.2025, Bielsko-Biała @ Stolarnia )
Najnovší rozhovor:
Najnovší report:
FULL OF HELL, CROWBAR, NAPALM DEATH (20.2.2025, Budapešť @ Dürer Kert)
Najnovšia recenzia:
Najnovší cestopis:
Najnovší článok:
Naposledy naskenovaný zin:
Naposledy preložený text:
Najnovší recept:
