13.7.2016 ASTPAI, MOLOTOV, LAGWAGON, BAD RELIGION; Viedeň, Arena

Autor: Balki | Počet videní: 1296

2010 Praha (report), 2013 Bratislava. Nepochopím, ako ten čas letí, a tak sa po troch rokoch opäť s mojím bubeníckym parťákom z VS Rolom vyberáme na koncert BAD RELIGION. A samozrejme opäť do novej lokácie, ktorou je tentokrát ťažké zahraničie. Vyrážame hneď ráno vlakom SN-BA, pokračuejme busom do Viedene, takže niečo pred druhou sme na mieste. Trocha času na povozenie sa na strašlivom kolotoči za smiešne 4 éčka v Prátri (kde sa veselo škeríme, že doma na práve zúriacich megalománskych Spišských trhoch to stojí dvakrát tak a kolotoč je 4 krát menej strašlivý) a super žranici z čínskeho fastfoodu v centre (odporúčam), sa okolo 18:00 pomaly presúvame do Arena Wien.

Vedeli sme len stanicu metra, ale bez problémov nasledujeme dav, ktorý sa s blížiacim miestom konania poriadne zväčšuje. Zvonku relátivne nenápadna budova. Vchádzame rovno dnu, kde nás najprv čaká kontrola cez turnikety. Sympatickí punkovo vyzerajúci típci každého celkom dôkladne prehľadajú, čomu sa samozrejme nemôžeme čudovať vzhľadom na tie každodenné shity vo svete, ale idú vyslovene iba po zbraniach. Po chvíli teda vchadzáme bez problémov dovnútra a tu nastáva celkom šupa, keď sa pred nami objaví nádherne miesto v tvare akoby amfiteátra s obrovským stageom. Aby bolo jasné, Arena Wien je open air, a po chvíli rozhliadania to môžem kľudne trošku prirovnať k nášmu košickému Collosseu - samozrejme v rámci pomerov. Všade dookola rôzne krčmičky a stánky, ktoré zrejme fungujú aj mimo koncert a jeden namakaný stage. Napriek tomu, že to vyzerá prázdne relatívne malé, zmestí sa tam obrovské množstvo ľudí, čoho svedkami sme boli o niečo neskôr. Pre mňa osobne zatiaľ asi top koncertné miesto (v rámci veľkých koncertov), na ktorom som kedy bol a "aréna" je naozaj výstižný názov.
Prišli sme akúrát včas, len čo sme obzreli flek, prileteli na pódium prví "predskokani", ukážka domácej scény ASTPAI. Chlapci si očividne nerobili ťažkú hlavu zo zatiaľ prázdneho hľadiska, a rozbehli to naplno. Dobrá kapela a tiež zvuk hneď zkraja. Energický punk, miestami až hardcore - a odmenou im bol aj pomaličky zväčšujúci sa dav pod pódiom, ktorý to evidentne dosť bavilo a to vrátane mňa. Skvelý začiatok akcie!
Druhou v poradí je kapela až z ďalekého Mexika s názvom MOLOTOV. Taktiež to počujem asi prvýkrát, tak som rovnako zvedavý na exotiku. A tá taktiež nesklamala. Kapela produkovala veľmi zaujimávú muziku v španielčine, ktorá sa opierala o heslovité refrény. Všetci štyria členovia okrem nástroja aj spievali, čo spomínaným refrénom dávalo priam lukratívny zborový sound - klobúk dole. Ďalšou vecou, ktorou kapela zaujala bolo to, že hrali viacmenej skoro celý čas na dve basy - to som osobne ešte nevidel. Zloženie tak bolo bicie, gitara a dve basgitary, kde jedna dávala "klasický zvuk", a druhá, ktorú típec striedal snáď po každej skladbe bola prikreslená rôznymi efektmi, od čistého zvuku až po ťažký motorheadistický buster. V pohode show, aj pri tejto kapele som sa bavil dobre!
Medzitým sme sa samozrejme zašli aj občerstviť. Zistili sme, že rakušáci (a predpokladám, že určite aj ďalší západný svet) to majú presne naopak ako my, a síce nealko pivo je tu to lacnejšie, konrétne 2,80 - 3,10 € (záležalo od konkrétneho stánku), kdežto alko 3,80 €. Kedže sme z bohatého kraja, poriadne sme sa rozšupli a za 5 hodinovú akciu sme si dali až po dve. Plus samozrejmý ekologický aspekt, ktorý u nás stále tak chýba - záloha za pohár 1 €. Tie boli ale super, a tak sme si ich nechali ako suvenír.
Nasledoval LAGWAGON - ten mi je už samozrejme oveľa známejší, aj keď nikdy som to nejako nepočúval. Tu už je Arena poriadne zaplnená, a je vidno, že mnoho ľudí sem prišlo z veľkej časti okrem hlavnej hviezdy aj kvôli tejto kapele. Tá hneď po príchode pôsobí veľmi sympatickým dojmom a je jasné, že koncert v jej podaní bude určite zábavný. Hlavne charizmatický spevák, ktorému by som netipol 50 ani po tme a obrovský gitarista sršia celý čas vtipmi a mladíckou energiou. Nezabudnú viackrát spomenúť, že aj pre nich je BAD RELIGION obľúbená kapela, a aká je to vždy nesmierna česť robiť pre nich saport. Typický californský punkrock, rýchle tempo, veľa sekov a zmien, skladby obecenstvo poznalo a spievalo s kapelou, no a rozbehol sa aj celkom kvalitný circle pit! Aj do tretice skvelý koncert.
Medzeru počas zhruba polhodinovej prestavby pódia pred finálnym číslom, som strávil pokecom so slečnou (určite jeden z najkrajších kúskov v týchto pochmúrnych rakúskych končinách :)), ktorá je rodená Viedenčanka, ale dlhodobo žije vo Fínsku a momentálne sem prišla len kvôli tejto akcii. Rád by som vedel, koľko 29-ročných žien, ktoré svojimi vedomosťami presahujú miestne pomery (hlavným dôvodom, prečo sa dievčina sťahovala bolo to, že veci, ktoré študuje, nedokázali tunajšie univerzity svojím vybavením pokryť a dokázali to až vo vyspelejšom Finlande), ovládajúcich minimálne tri jazyky, z ktorých jeden je ugrofínsky brutal, a zároveň je fanúšikom inteligentného punku a punkových kapiel a to hlavne kvôli "angažovaným" textom, myšlienkam a odkazu, ktorý by mali prezentovať, by sa dalo stretnúť napríklad na Slovensku. Podľa mňa nula ty vole. V skutočnosti je ale toto jeden z profilov (aj keď samozrejme troška vyšší level) fanúšika BR. Rovnako sme sa spolu zhodli, že základňa tejto kapely je jednoducho v tomto smere špecifická. Skutočne sa opäť dali vidieť extrémy, od mladého chalana (to jest tak 25), ktorý svojím imidžom jasne zapadal na akciu tohto typu, až po 50tničku, ktorú by ste zaradili hádam niekde do školskej jedálne za veľký hrniec, ale určite nie sem. Prípadne generačná návšteva v podobe otcov s dcérami. Všetci však mali minimálne jedno spoločné - triko Bad Religion na sebe :)
Pred desiatou hodinou sa už ale pódium ponára do tmy a z reprákov vychádza intro v podobe klasiky od Straucha, do čoho nekompromisne vstupuje gitarista Brian Baker s úvodným riffom skladby "Crisis time" z posledného vynikajúceho počinu "True north" z roku 2013. Trochu prekvapujúci úvod, ale BAD RELIGION do toho idú okamžite naplno! Skvelý zvuk, výborne zladená svetelná technika a pätica na čele s profesorom Gregom Graffinom pôsobia absolútne profesionálne, a sekajú jednu skladbu za druhou. Prvú pauzu si dávajú asi po štvrtej, či piatej skladbe, kde sa prihováraju publiku a spomenú, že ich prvý koncert vo Viedni pred X rokmi bol práve tu, vo viedenskej aréne. Staré aj nové skladby sa striedajú, z posledného albumu zaznejú na počudovanie len dve, naopak kupodivu dostáva priestor aj podľa mňa najslabši album kapely "New America" z roku 2000, ktorého chorál titulnej skladby ale obecenstvo jednoznačne nenudil. Playlist je oproti mojim predchádzajúcim koncertom opäť výrazne obmenený, čo je len dobre - kapela nahrala doteraz okolo 300 skladieb a rozhodne má z čoho vyberať. Asi polovicu tvoria samozrejme neodmysliteľné klasiky, ako "21th century digital boy", "Infected", "Generator", "Recepie for hate", "Suffer", "New dark ages" či "No control", bez ktorých to prosto nejde. Ďalšie prekvapenie, tentokrát pozitívne, bola skladba "Delirium of dissorder" a úplne skvelá "Against the grain" s jednoznačným posolstvom, ktorá sa takmer nedá najsť live ani na YouTube. Mal som mierne obavy hlavne z bubeníckeho výkonu, keďže kapela tento rok musela nahradiť špičkového Brooksa Wackermana za nového človeka, ktorým je Jamie Miller. Aj keď sa miestami zdal trošku pomalší, myslím si, že svoju úlohu zvládol veľmi dobre, a istým spôsobom priniesol do kapely opäť niečo nové, pretože jeho štýl je výrazne iný, akým sa prezentoval jeho predchodca. Po vyše hodine programu sa kapela lúči sklaadbou "Sorrow", o malú chvíľku je však späť (kedže sa na prídavku dohovorili verejne a otvorene ešte počas koncertu :)) a odpaľuje pre mňa asi dokonalý encore - "Punk rock song", "You" a "American Jesus". Jediná šedá záležitosť celého zážitku z vystúpenia tak ostáva v podstate neutíchajúci dážď. Inak niet čo dodať - perfektný koncert perfektnej kapely. Kto na BADRELIGION nikdy nebol, robí chybu.
Po skončení akcie zostáva Arena Wien ešte dostatočne plná, a v spomínaných podnikoch v jej útrobách zábava pokračuje ďalej určite až do rána. My sa pomaly poberáme na bus späť na rodnú hrudu, ktorý nám ide ale až o cca 4 hodiny, tak sa cestou stavíme ešte na jedno kolo ázijskej pecky. Čo čert nechcel, počasie sa ešte viac zhoršilo, a k daždu pribudol aj hnusný vietor. Čakanie na spoj, ktorý si dovolil navyše ešte hodinu meškať sa tak zmenilo v celkom slušné peklo ...
Odhadom určite vyše 3000 ľudí. Až na čudného šialenca, ktorému sa nejakým zázrakom podarilo vyliezť na obrovský stage a oklamať tak početnú security (životný okamih čudného šialenca k nahliadnutiu tu), som nevidel jedinú konfliktnú situáciu, dokonca snáď len jediného človeka, čo to trošku prehnal s alkoholom. Slušní ľuďia na slušnom koncerte, ktorí sa prišli slušne zabaviť. Ohadzovanie sa poloplnými pohármi počas show je vec, ktorá k tomu asi patrí (aj keď ja osobne jej akosi nerozumiem).
Vidím veľký rozdiel, čo sa týka vnímania punkovej muziky medzi nami a západom. Kdežto u nás je akcia s nálepkou punkový koncert vnímaná zo strany majority, respektíve nezainteresovanej spoločnosti ako nejaké priam zlo, tam je to ponímané jednoducho ako kultúrna akcia. A aj keď človek nie je maximálnym fanúšikom či už BAD RELIGION, alebo celkovo tohto žánru, prišlo mi, že ľudia sa jednoducho vyberú na koncert už len z dôvodu, že hrá akási legenda a na to sa treba ísť pozrieť. Kultúrne vyžitie v podobe muziky, ktorá zďaleka nemusí byť len mainstream niekde na veľkom štadióne, či vážna hudba kdesi v opere. Arena Wien bola pre mňa toho jednoznačným dôkazom. V porovnaní s Prahou, či Bratislavou rozhodne top akcia a už teraz sa teším na rok 2019 :). Len nech to zas nie je už tak skoro.