LUCIFER EFEKT - MY (BURINA RECORDS)
12.00 €

BIOS, HEVER, UNIFORM (17.7.2019, Košice)

GYILKOS, the SOUTHERN ORACLE, CODE ORANGE (12.6.2019, Budapešť, Instant)

NAŠE ANO MC

(31.10.2015) KARAK, ANOTHER WAY, FREEDOM IS A LIE, JACK, SKRUTA, HUMAN ERROR - Budapešť, Dürer kert (report)
Za roky hrania, promovania a všeobecne motania sa okolo som muziky spoznal veľa kapiel. A ľudí v nich. HUMAN ERROR patrí, ako hudobne, tak hlavne ľudsky, medzi moje top. Mám týchto chlapíkov a ich všemožné projekty mocne rád. HUMAN ERROR špeciálne. Je to crustový klenot, najlepší maďarský UG export. Bohužiaľ sa ale rozhodli skončiť a venovať sa ďalším kapelám či iným životným rieškam. Darmo plakať nad rozsypanou šiškou. Ako sa ale patrí, kapelu sa rozhodli oficiálne pochovať. Vo veľkom štýle s kopou hostí na dušičkovú sobotu. Tento dátum som nemienil zmeškať, Budapešť mám za rohom a pri tomto som rozhodne musel byť. Oželel som aj kamáratovu tridsiatku. Čo ti poviem.

Termín sa blížil. Nakoniec sa nazbierame piati. Cesta tam paráda, sme na mieste s predstihom. Ešte motor nevychladne, už balím. Ideme presondovať klub. Stretávam familiárne maďarské tváre, chalanov z HUMAN ERROR či iných kapiel. Posádka upíja z domácej, ja pofajčievam, čakáme a hnijeme. Štart nastavili na osem, mešká sa solídnu hoďku, ale akosi som s tým počítal. Nevadí, Dürer je peckový klub, jesto dosť času motať sa a pokecať so známymi. Line-up má šesť mien, takže keď sa dohrá, určite nebudeme naťahovať odchod. Nakoniec sa začne niečo pre deviatou.

Kar odštartujú domáci KARAK. Pozbieranci z iných domácich projektov, Marciho (vidím ho za bicími prvý krát) asi štvrtá kapela. Títo chalani radi agresívnu muziku, majú to v sebe, idú si v tom. Chrlia tie kapely, pričom udržujú kvalitatívny štandard. KARAK je ďalšie smradľavé bábätko. Zbesilý, hrubozrnný, primitívne účinne agresívny grindcore. Hrubé riffy, hrubý vokál, dusivé tempo. Krátke, intenzívne songy. Aj set. Plus cover HUMAN ERROR. Ničím špeciálne, ale rozhodne so svojou kvalitatívnou latkou. Môže byť. Ďalších maďarov ANOTHER WAY stíham až od polky setu, alebo skôr koniec setu. A ďalší cover HE. Zakecám sa a keď prídem pred stage, vidím posledných 10 minút, ak vôbec. S chalanmi sme hrali zopár akcií, nevidel som ich roky, tak ma aj kus mrzí, že som to nedal od začiatku. Za tú dobu sa ale nezmenili, akurát vokalista iný. Štýl ostal pri starom. Prazvláštna kombinácia punkovosti a divných netypických postupov, ktorá vytvára akýsi hybridný hardcore/punk s odbočkami. Netypické gitary, netypická rytmika a strihy. Vokály divne ujačané. Chalani majú rozhodne svoj ksicht. Buď bereš, alebo nie. Mna bavili mocne. Ak si ideš podobné veci, odporúčam ich bandcamp.

FREEDOM IS A LIE, tiež domáca pôda, stíham už od prvého odklepania a je to celkom jazda. Vybagrovaný severský crust skombinovaný s mohutnými grindovými sypačkami obalený do akéhosi temného zvukového hávu. Idú ako o život, jeden track za druhým. Nepoľavujú, nepozastavia, pília furt. Táto kapela ide ako stroj. Nápadmi ma to berie tak na polku, ale doťahujú to výkonom. Intenzita z toho jebe priam naokolo. Husté, temné, ničiace. Jedna energetická bomba, to bol ich set. Z nahrávky ma to nejak nestrhlo, naživo to ale trhalo gule. JACK si berú stage po nich. Tiež jedna z najznámejších UG kapiel od našich susedov. Po predošlom sete nijak nekrivkajú a dokážu udržať latku surovosti na rovnakom leveli. Ostatne, vidno to už aj pod pódiom, kde začínajú poriadne lietať prvé telá. JACK do nás napráskajú ktoviekoľko songov. Áno, aj cover HE. Je to energetické, atmosféra vrie a ľudia sa bavia. Mňa osobne nikdy na nahrávkach až tak nebrali, ale tu zahrali mimoriadne príjemne a kontaktne. Pozeralo sa na to famózne. Kvalitný, silný set. Posledný suport, jediných mimo domácu pôdu, Ukrajincov SKRUTA, dávam asi tak po prvé tri skladby. Skôr grind, než core. Taký ten technicky náročnejší, s presahmi do iných extrémov. Nebaví ma to, je to také ploché, opočuté. Z tohto smeru vypočujem už pomenej vecí a toto ma nejak nedostalo. Nedá sa tomu uprieť kvalita, ale feeling ide mimo mňa. Možno sa podpisuje kus aj únava a prestojené nohy, ale idem sa odložiť a odpáliť, než položíme rakvičku do hrobčeka.

HUMAN ERROR spúšťajú niekedy okolo pol jednej, unavený a omráčený som kvalitne, ale pri nástupe chalanov na stage a prvých tónoch sa mi aktivizuje celé telo. Nasleduje trištvrte hodina čistého blaha. Každý, kto mal tú možnosť aspoň raz ich vidieť, vie, aké energetické a nekompromisné showky hádžu títo budapeštianci na ľudí. Pod stagom sa spúšťa masaker. Atmosféra je neskutočná. Kapela sa napriek predsmrtným okolnostiam hraním neskutočne baví a jebe to do nás hlava nehlava. Crust and punk plus občasné švihačky. Svojský ksicht. Tempo ako na odistenom kamióne dole kopcom bez bŕzd. Nezastaviteľné. Čistý záhul. Čo skladba, to nálož. Útok. Kopačka. Tlak. Ide z toho muzikantský prehľad. Očividne tu ich skladby zľudoveli, huláka ich si ich s kapelou celá halda ľudí. Inak, návštevnosť. Tipujem tak 250 ľudí, ťažko sa to odhaduje, lebo tu simultánne prebieha ešte jedna akcia. Voľným okom mi to ale príde ako výborná návšteva na takúto klubovku. Späť k setu. HUMAN ERROR do nás natrepali všetky podstatné songy, prebehli všetky nahrávky (minimálne tie, o ktorých viem ja) a odznelo všetko, čo odznieť malo. Samozrejme viem si predstaviť ďalšiu polhodinu a ďalšie skladby. Všetko má ale svoje limity. Na konci ešte nebolo ľuďom dosť a vyvrieskali si prídavok. Zaznejú prvé tóny a ľudia sú na jasnom. "Fuck the police". Plný stage ľudí. Bordel náramný a klub na spadnutie. Epické momenty. Neskutočné to bolo. Muzikantsky, atmosfericky, celkovo. Niet čo dodať. HUMAN ERROR to ukončili najlepším možným spôsobom. Zajebali set ako králi dolného Uhorska a pochovali kapelu vo veľkom štýle!

Samozrejme po dohratí a obligátnom lúčení sa ideme pomaly domov, je pol druhej a čaká nás cesta. V tomto prípade nebola ani tak dlhá, ako pomalá vďaka všadeprítomnej hustej hmle. Ako keby si cesta celý čas varila vodné bongy. Musím sa pekelne sústrediť, myšlienkami som ale aj tak stále pred tým stagom. Závan nostalgie. Presne som vedel, ako na mňa tento moment bude vplývať. Presne som vedel, že tam musím byť. Niečo končí, niečo začína a  kolobeh nás aj tak všetkých premelie. Odhliadnuc od toho, som nesmierne rád, že som mohol spoznať a zdieľať stage a iné spoločné momenty s týmito ľuďmi (čo sa bude diať dúfam aj naďalej skrz ich iné projekty). Ale hlavne mi bolo cťou byť pri tom, keď pochovávali HUMAN ERROR. Nech mu je asfalt ľahký. Nyugodj békében.

Tento report už bol zobrazený 397 krát!
1 2 3 4 5