2.50 €

DOWNFALL OF GAIA, DER WEG EINER FREIHEIT (15.9.2019, Košice)

SVINĚ! / PIVNICA 7" (recenzia)
Adriku, zas si zapatrošil nejakú nahrávku a vyťahuješ ju po sto rokoch. Pokiaľ mi pamäť ešte slúži, v pláne bolo veľkolepé štvorsplitko SVINĚ / DEZINFEKCE / ILEGALITY / PIVNICA. To by mohla byť veľmi zaujímavá nahrávka, ale ako to už v živote a scéne chodí, nie všetko vychádza podľa predstáv a plánov. Tak aspoň vyšiel malý čierny kotúč s dvoma kapelami, ktorých delí nejakých smiešnych 500 kilometrov. Taká cesta z Košíc na vodňanskú Festa de la pohodu bola stále sranda. Tento lacný vtip sme potom vracali v podobe pozvánok na ukrajinské turné. Hlavne kapely z Južných Čiech si tie celodenné prejazdy nevedeli vynachváliť.
SVINĚ! hrajú 15 rokov, ale s nahrávkami to nepreháňajú. A s ich minutážou už vôbec nie. Štyri skladby, ktoré ledva dosiahnu šiestich minút. Po prvom vypočutí som si povedal, čo to je za čudný zvuk? Ahá, jasné, živák. Zvukovo návrat k prvej kazete "5=9:48". Má ju ešte niekto doma? Hudobne to však stále ostáva sviňský rýchly punk as fuck. Našľapané bicie, ale i melodika a za mikrofónom nezničiteľný xVáclavx. Rokmi overený recept na poctivú muziku. V textoch ale cítiť únavu zo života a dnešného sveta ("V hrobě už po pás a z života půl ...") až na odľahčenú "V hospodě". Pekný bar tá Pohoda, zájdi tam niekedy na dve, ak sa teleportom ocitneš vo Vodňanoch. Nakoniec ako vždy príjemné prekvapenie od SVÍŇ. Idem pohľadať prvú kazetu a dúfam, že sa čoskoro s týmito pobudami zhulákame nielen na koncerte.
PIVNICA z Banskej Bystrice to vo svojom meste tiež točí nejaký ten víkend. A nielen hudobne. Stará tvorba PIVNICE šla úplne mimo mňa. Stále sa mi plietli s ich kolegami NA SMIECH, ktorý v tom čase hrali dosť podobnú muziku. Wrbo mi teraz dá. Ale posledné nahrávky oboch kapiel boli už o niečom inom. NA SMIECH to už stihli zabaliť, PIVNICA ale stále hrá a zavítala už aj do vinylového sveta. Kým som zo seba vypotil tieto trápne riadky, stihli vydať aj samostatný sedempalec (aj recenzia na neho je tu niekde). Materiál pochádza z rovnakej nahrávacej session, takže je asi jedno, ku ktorému vinylu si sa dostal ako prvému, po vypočutí budeš zhruba vedieť, čo je aj na tom druhom. Hudobne je to zrejme mix všetkého možného, čo počúvajú jednotlivý členovia. Cítiť tam ale silný vplyv KRITICKEJ SITUACE. Na koncertoch od nich hrajú aj cover, takže to nebude len tak do vetra informácia. Takže žeby hard core punk? Môže byť, ale nie je to také jednoduché. Často striedajú rôzne tempá, štyri spevy a gitarové sóla pomaly každú polminútu. Niečo je fajn, niečo je až príliš a počuť tam aj staršie lopaťácke veci. U mňa tak pol na pol. Možno by som skrátil minutáž skladieb. Naživo aj so spomínaným coverom odporúčam viac.
A aby som nezabudol, celý počin má pekný roztvárací obal, v ktorom má každá kapela tri stránky. O vydanie sa postaral Papagájův hlasatel.

bandzone.cz/svine
bandzone.cz/pivnica