Ne 15.9.2019
DER WEG EINER FREIHEIT (Nemecko), DOWNFALL OF GAIA (Nemecko)

2.50 €

AHOJ, NABOSOPOSKLE, PURE CONFUSION, SAMORAST (7.9.2019, Trnava)

SKAVEN - DISCOGRAPHY 12" (recenzia)
Skuld releases
No ty môj krk! Takýto čistý stenchcore britského strihu som z Ameriky ešte nepočul. Suchý ranný crust ako gin bez tonicu priamo do vyprahnutej huby. Keď berem do úvahy, že sa jedná o kapelu, ktorá hrala len dva roky v polovici 90-tych, potom sa núka hlavná otázka: prečo SKAVEN nie sú kult? A možno sú, len o tom neviem. Už vpodstate by stačilo vymenovať AMEBIX, ANTI SECT, HELLBASTARD alebo AXEGRINDER, ktorých táto oaklandská kapela uvádza za svoju inšpiráciu a bolo by vymaľované. No poďme si natrepať múdrostí trochu viac. V polke 90-tok sa z Kalifornie exportovali rozhodne iné druhy punku, ako ponúkala táto pätica. Síce v Oaklande nakladali ťažko ešte takí NEUROSIS alebo DYSTOPIA, no tí sa vyvíjali postupne inými smermi. Špinavci na ružiach ustlané rozhodne nemali. Niečo o tom, plus nejaké zážitky z koncertov sa dajú prečítať v booklete. A tak sa môžem len domnievať, čo bolo príčnou tak krátkej životnosti. Najviac z toho ich spája práve s DYSTOPIOU, s ktorou vydali split LP a išli spoločné US tour. Materiál z toho splitka okupuje na tejto platni A stranu. Celú diskografiu dopĺňajú ešte tri veci zo samostatnej EP a split 7" so STORMCROW, ktoré vyšlo až 11 rokov po smrti. Čiže výsledok dvojročného snaženia sa, drania pankových pódií a potenia litrov alkoholu rovná sa 8 skladieb. Teda tých nahraných a vydaných. Všetko točili samozrejme v Polymorph štúdiu, keď už ten Oakland. Na prvej nahrávke (split LP) sa im podarilo vydolovať trochu suchší, no kvalitný zvuk, práve tak jasne odkazujúci na AMEBIX. Pomalší až stredne tepajúci crust s výraznou rytmikou a v obsadení: spev, bicie, gitara a dve basy. Práve tá druhá basgitara tam využíva rôzne efekty, ktorými dotvára postapokalyptickú atmosféru a nahrádza tak v tomto štýle často používané klávesové pasáže. No určite najviac pozornosti upútava spev. Znie to akoby muzikanti niekde narýchlo vytiahli z nejakej zastrčenej krčmy v prístave starého prepitého a prefajčeného morského vlka. Vlastne bývalého morského vlka. Tak vyschnutý hlas sa len tak niekde nepočuje. No frázovať chlapec vie. Druhá nahrávacia sešn však už priniesla hutnejší a  ťažší zvuk, typický pre toto preslávené štúdio. SKAVEN totiž viac zabrdli do stenchcore, zhustili atmosféru, pridali viac vyhrávok, jemne viac metalu a predĺžili svoje songy na 6-7 minútové. Najväčšiu šupu "The swarm" mám už teraz hlboko zaklinovanú v hlave. Ktovie prečo práve táto vec čakala na vydanie tak dlho. Ale inak si držia tú typickú zložitú, no valcujúcu štruktúru skladieb ako u ich vzorov z Anglicka. Akoby povedal klasik: Odsýpa to! Navyše zvuk je komplet remastrovaný a vyrovnanejší na celej nahrávke. Myslím, že u Skuld by zapadli priamo už počas svojej existencie, o to viac bodov dávam labelu, že ich vytiahol po toľkých rokoch a skompletizoval tvorbu tejto mršiny pre tých, ktorí ich doteraz nezaznamenali. Ako napríklad ja. A  skompletizovali teda luxusne. Dva veľké plagáty, textový zošit a ešte špeciálny ďakovačkový list, kde je čo to písané aj o kapele. No a to všetko v úprave Nightgaunt graphics, čo sú hádam synonymom krastovej grafiky. Čiže žiadne béčka. Hmm, ak by SKAVEN vydržali dlhšie, včase keď HELLSHOCK znovu spopularizovali stenchcore, by už bývali braní za legendu. Možno.

ruinnationrecords.bandcamp.com
  1. Reflective skin
  2. Plague wind