BANDIT - Warsaw MC

Igor Bancer strávi narodeniny vo väzení

Punkheard #2 / 1996

SLOBODNÁ EURÓPA - ŠTVORKA CD (recenzia)
Warner
Niekto na tento album čakal extrémne dlho, niekto neveril, že bude ďalší a niekomu to ubehlo celkom rýchlo, lebo si (ako ja) krátil chvíle so starými albumami.

Sveťo hodil na net infošku, že cédečko dali do obehu skôr (4.4.- ideálnejší deň si vybrať asi nemohli). A ponevác som bol doma, tak som zbehol do obchodu. Cestou domov ošahávam cédečko a čekujem booklet. Chalani nadviazali na estetiku predchádzajúceho albumu, ktorý sa niesol v šedo červených farbách. Tentokrát modro šedá kombinácia (viac modrej ako šedej). Popisky ku skladbám nezvykli robiť nikdy a inak tomu nebolo aj teraz, myslím že to je zakaždým dostatočne pochopiteľné z textu..
Prvá skladba je vždy najdôležitejšia a musí aspoň z časti naznačiť kam sa bude album uberať. "Stredná trieda" je svižnejší rokenrol, ktorý sme mohli počuť na predchádzajúcich albumov. Whiskyho text asi dostatočne opísal strednú triedu, tak kto sa v nej vidí si ju určite bude spievať hah. Druhá skladba mi presne pripomína naivnú skladbu z predchádzajúceho albumu... "Nechcem byť šišatý" alebo ako sa volala. Rýchla a krátka. Občas sa dá nájsť nejaký spoiler s predchádzajúcimi doskami. Presne tak to je aj v tejto skladbe. Nebudem prezrádzať, každý nech si vypočuje.
Tretia skladba "Vesmír" je konečne to, čo som čakal od Slobodky. Pochmúrna atmoška svetovej (nie svetovej, ale sveťovej... ale ona je vlastne svetová) gitarky. A zase nasratý Whiskyho text. Zatiaľ najlepšia vec. Ideme ďalej. "Moderný svet" začína typickým zvukom gitary, ktorý si držia už od druhého albumu. Ďalšia melodická skladba, ktorá mi strašne pripomína skladbu "Pes". Nič nepokazí, samozrejme s vokálom vypomáha Katka Korček. Skladba o jebnutých auparkových pičkách, čo sa vyžívajú v nakupovaní. Piata skladba "Bez práce nie sú koláče" je skladba v rýchlom tempe so sborovým refrénom, zas raz o tom jak je to u nás na piču. Skladba číslo šesť s názvom "Do tla" ma zase moju obľúbenú atmosféru, ktorú využívali na svojom druhom albume. Vymakané spätné väzby sú v tejto skladbe. Sedmička ma zase optimistickejšiu náladu, zas raz môžeme počuť spoiler na predošlý album hehe. Osmička ti jebne do uší hneď od začiatku nálož, super sound a aj Whisky zmenil trochu spev. Dobrá vecička. Ďalší favorit. Deviata skladba smrť začína klasickými gitarkami.... Ďalšia slušná vecička, kde Whisky rieši smrť a seba a smrť Mareka Brezovského. Ďalšia skladba "Idiot", ktorú sme mohli počuť o pár dní skorej na youtube už som počul odvtedy veľakrát. Rokec a lá RAMONES v rýchlom tempe. Teším sa na túto skladbu naživo. Musí byť energia jak hovado. Whisky je asi dosť znechutený zo sveta, z telky, novín a iných píčovín čo ti vymývajú mozog. Predposledná skladba ma už nejaký ten rok. "Miss underground". Moc nerozumiem dôvod umiestnenia tejto skladby sem, lebo ak sa nemýlim, tak vyšla na reedícii "Unavení a zničení". Ale inak je to dobrá skladba. Inak jediná skladba, kde hrá na basu Braňo Alex. Posledná skladba "Pakáreň 3" (že by sa Ďuro Černý inšpiroval TUBLATANKOU a ich Šlabikár 1-300 hehe)... Inak skladba je to veľmi zvláštna, má trochu inú atmošku, ale nevravím, že je zlá. Treba mi ešte len pár vypočutí. Chalani si robia prdel z blázninca... taký vtipnejší záverik albumu.....

Niekto bude musieť potrebovať možno viac vypočutí, aby prišiel na chuť niektorým skladbám, ale je tam veľa skladieb, ktoré fungujú na prvé počutie, čo je super, lebo dnes sa to málokedy stáva. Zvukovo sa nepribližuje a nevracia k žiadnemu predchádzajúcemu albumu, ale pokračuje ďalej a stále dobrým smerom. Osobne sa najviac teším, že si Slobodka drží svoj ksicht a nespieva o píčovinách ako iné pankové legendy.
Aby som nezabudol, tak zostava na albume bola ako posledné roky... Whisky, jeho skromnosť Svetozár Korbel, Ďuro Černť, Temo a Zumo plus klasickí hostia ako Laco Lučenič, Dorota Nvotová a ostatní ....

bandzone.cz/slobodnaeuropa
  1. Stredná trieda