25.8.2018 HROBÁR, DADCARE, RANA, PRACH, JAKUBYSKO, DISTAX, FYASCO, THE WILDERNESS, ACID FORCE, I AM PENTAGON, BETON, ADACTA, SEDEM MINÚT STRACHU; Banská Štiavnica, Tabaková továreň

Autor: Adrik | Počet videní: 1604

Môj koncert začína už o deň skôr na Rysoch. Som rád rozjebaný ako Sýria. Na ďalší deň o deviatej ráno vyzdvihujeme na stanici Mareka M. s pílou, ďalších dvoch ľudí z najväčšieho popradského sídliska Svit a za necelé dve hodinky vykladáme nekúpajucchtivú časť posádky v centre Banskej Štiavnice. My, tí šialeneší, ideme nad mesto, na tajch Klinger. Od včera hlásilo kadejaké počasie, asi preto sme tu jediní plavci. Ale bufet funguje. Je síce pod mrakom, ale príjemne, dokonca voda je teplá. Fantázia. Bývalá tabaková továreň, v ktorej sa má dnešný benefičný koncert pre OZ Túlavá labka konať, je dole pod centrom. Možno také širšie centrum? Najprv ideme ako páni s autom do areálu, ale našu delegáciu zastaví informátor, že parkovisko vo vnútri je vyhradené pre kapely. Parkujeme teda pred vchodom a ideme omrknúť areál. Len čumíme, aké je to tu obrovské. Tu by sa dali vystrájať veci. Bar s pitivom a jedlom ešte len dávajú dokopy, takže padne návrh ísť sa pozrieť do mesta. Pri prechádzke mestom nonstop stretávame nejakých onášivkovaných ľudí, dnes to vyzerá na hojnú účasť. Pre našu mnohopočetnú skupinu nenachádzame miesto v žiadnom podniku, tak premieňame schody pri jedných potravinách na externé stanové mestečko. Hneď sa k nám pridávajú ďalší ľudia idúci na koncert. Po ceste sme si ešte kúpili po litríku burčiaku, ktorý vlyvom teplého počasia samovyprchal. Účasť je dnes naozaj výdatná, mnohí sú už aj vo veselej nálade. Je tu prazvlástny mix ľudí. Stálice z Ffud festu, alkopankeri, metalisti a aj obyčajní civilisti. Ak nepočítam členov kapiel, tak prevládajú Stredoslováci. Asi nielen Marekovi M. odľahlo, že tabuľa Zákaz fajčiť v celom areáli je tu už len z múzejných dôvodov :) Ideme pozrieť na poschodie, kde sa má hrať. Mohlo to byť s radosťou vonku, skurvené predpovede prekazili asi mnohým plány na víkend. Hore to vyzerá dosť socialisticky. Všade vidieť pozostatky z výrobnej činnosti, od ktorej konca sa tu toho veľa neinvestovalo. Rozľahlá hala, ktorú krotí množstvo stĺpov a molitanové steny. Vzadu mikro pódium. Rozkladám distro, zdravím všetkých známich a s asi polhodinovým posunom začína hrať kapela organizátorov HROBÁR. Pre mňa doteraz úplná neznáma. Vykľul sa z nich ale celkom zaujímavý zjav. Old schoolový osemdesiatkový thrash metal nakopnutý svetelnou rýchlosťou. Nehorázny fukot! Texty točiace sa okolo hrobárov, kopaní hrobov a smrti. Príjemná zmena od už úplne vycicanej témy zbojníkov, budzogáňov a neviem čoho stredovekého. Počas koncertu pokrstili svoje nové CD. Ako ináč ako hlinou. Niekoľko kusov rozhodili aj medzi ľudí (až ku mne dozadu bohužiaľ nič nedoletelo) a prenechávajú pódium ďalšej kapele. DADCARE som oproti HROBÁROVI pred koncertom poznal a počul, avšak naživo je to tiež pre mňa premiéra. Gitara, spev a bicie - tieto minimalistické zostavy častokrát vedia naložiť viac než kapely s troma gitarami. Bubeník z PATHOLOGY STENCH, to je počuť. Ale naživo to šlo viac do ema ako na nahrávke. Hlavne spevom. To si nečakal, čo? Keď zavoláš Andreja, tak dostaneš za jeden cesťák viac kapiel. Dnes je tou prvou RANA a samozrejme nie je to kapela len o Andrejovi. Aj keď pre tento koncert na base zaskakovala jeho sestra Miyia, takže konšpirátori mohli v scéne spozorovať istý stupeň bartekizácie. Za bicími je tiež nová posila z čisto dievčenskej kapely IN-SANE. Toľko z bulváru, lebo k ich hudbe toho asi veľa nenapíšem. Post - * ma nebaví z nahrávok, ani naživo, preto čas trávim čítaním "návodov" polepených po stĺpoch, ako baliť tovar, koľko kusov, do akého materiálu. Vonku je príjemné teplúčko, naozaj mohol byť stage na dvore. To by bola divočina. Ako ďalší sa na pódium drape PRACH, čo je kapela poskladaná zo starých žilinských veteránov na čele s Dášom. Tentoraz nejde o žiaden úlet, ale o rokmi unavený a opotrebovaný punk rock v strednom tempe. Aj texty sú osobnejšie a depresívnejšie. Všetci starneme ... Ale za mňa viac než super! Aj toto raz za čas treba! Za nimi JAKUBYSKO. To je iný guľomet. Nie je to prvý koncert v novej zostave (1/2 IxPx, ale na koncerte bola aj druhá polovica, takže stále čakám na reunion. Viem, už som s tým trápny.), takže táto rozbehnutá mašina opäť šľape ako dobre premazaný stroj. Pri DISTAXE  sa tempo mierne zpomalí, ale naozaj iba mierne. Pre rodinu Bartekových je to dnes už druhý koncert, no na intenzite to vôbec nebadať. Spevák Dalibor spieva dole a bosý. Kde sú ľudia s kanadami? Aspoň by namiesto severského crustu strúhol aj nejaký heavy metal a namiesto vykrádania ADRESTIE by ich začali kopírovať Helloween. O FYASCU ani krivé slovo! Vidieť ich je stále mocný zážitok. Nevypočítateľná dvojica Holup & Galo vie stále vymyslieť nejaké lotroviny. A samozrejme aj brutálne nažhaviť ľudí. Na nové skladby "Nech žije smrť", "Strejdedžák" a hlavne "Tina Tarner" sa na linoleu strhne kvalitná párty. Bordel, drepy, kurvy a chlast. Vypotil som aj to, čo som včera nestihol. Ďalších WILDERNESS, ktorí vystúpili z auta a hneď utekali na pódium, dúfam netreba predstavovať. Trefné príhovory a ešte brutálnejšie vymakaný pank!! Buď ich miluješ, alebo si pojebaný xenofóbny maloroľník. Nič viac k tomu netreba. Hádam len, že už by ste mohli nahrať nové pecky ako "Nedĺžim ti nič" alebo "Čo s tým hnevom". Prosím. Veľmi prosím. Prosím na kolenách. Hlad je sviňa a rady pred "barom" dlhé ako posledné decembrové dni (išlo to rýchlo, ale mohlo sa to aspoň rozdeliť na ľudí čakajúcich na jedlo a na tekutiny), takže volíme neďaleký street food, kde sa aj vegáni viac najedia. Nie sme jediní "zradcovia". Všade po ceste v reštauráciách, kaviarňách, dokonca aj cukrárňach (prečo?) vysedávajú ľudia z koncertu. Sympatický prístup, kráľovská porcia nudlí s tofu a zeleninou a sme späť na ACID FORCE. Chlapcom sa nedá uprieť vysoké nasadenie a profesionálny prístup k tvorbe, vidieť, resp. počuť, že by to chceli pretlačiť aj niekde ďalej, kebyže sa im to podarilo, tak je z toho vývozný artikel rovnako ako žinčica alebo bryndza. Naživo je to vážne víchrica, ale dnes ma to akosi neberie. Počas setu natáčali klip a v pamäti mi utkvel až záverečný cover od MOTORHEAD. Hádaj, ktorý song. Ten jediný, ktorý poznáš. Áno, "Ace of spades". I AM PENTAGON som videl nedávno v Olomouci, ale aj tam ma nechali úplne chladným. Tu takisto nič. Radšej dávam posilňovňu po schodoch. Jašteričia stálica BETON je hučadlo! S novým spevákom ich vidím prvýkrát a úprimne ... má to väčší říz ako s Hadom. Ostrihaného Adama tiež považujem za nového člena kapely. Ale že by hneď našli rovnako šialeného búchača? Hudobného, nie postavou. Deathmetalový zmerimex, promilé a pokročilá hodina. Táto kombinácia evidentne kapele pasuje najviac. Neviem si predstaviť BETON na nejakom Traktor feste o pol 11 naobed. S veľkou predstavivosťou s bleskami a tornádom v pozadí, možno. Pred ADACTOU sa na poschodí objavili dvaja vypatlanci, jeden v tričku Fuck antifa. Behom okamihu sú za sprievodu teleskopov vyprevadení vonku, kde sa to organizátori snažia vyriešiť ústne. Chápem, že rozobratie na súčiastky by v tomto prípade nič nevyriešilo, určite chcú ľudia v tomto areáli / meste organizovať akcie aj v budúcnosti, ale ako je možné, že si nikto nevšimol, že si takíto potrati napochodujú kľudne do areálu, vystoja radu na pivo a výjdu v pokoji hore na poschodie??? Chcel by som vidieť, alebo spočítať, koľko sekúnd by niekto od "nás" vydržal na nacistickom koncerte s tričkom Good night white pride. Chlapci sú vyprevadení von a hore začína hrať akta, ad. Skladby z posledných dvoch albumov prekazí pred koncom béčková dráma Návrat kokotov 2. Pri vysvetľovaní, že tu nemajú čo hľadať, sa strhne neprehľadná mela, pri ktorej čurákom nechápavo pomáha aj zopár ľudí z festivalu. Opäť sa vyťahujú teleskopy, palice, dav schytáva aj sprchu z kasera (hmm, čili), ale nakoniec sa čurákov podarí dostať von z areálu. To už sú všetci na dvore a čakajú, čo sa bude diať ďalej. Komédia pokračuje ďalej. Prichádzajú policajti, oznamujú ukončenie akcie a že máme vypratať areál. Že vraj dovtedy budú strážiť parkovisko pred budovou. Podľa ich logiky je lepšie mať rozlezených ľudí po skupinách po celom meste, ako na jednom mieste. Hore sa však všetci tvária, že o zrušení akcie nikto nič nepočul, tak sa SEDEM MINÚT STRACHU provizórne pripravia a spúšťajú sa najdesivejšíe dve a pol minúty tvojho života. Dáša v smreľnom prepletenci zverí spolu s Radom, čo zvukár veľmi nerozdýchal a pokúša sa ich od seba oddeliť. Nerozbitný Rado ukončuje koncert opäť skokom do bicích, ale máličko ho prekvapil koniec pódia na druhej strane. Je konečne koniec. 13 kapiel za deň dá zabrať. Lúčime sa so všetkými, po ceste vyhadzujeme jednu osobu na intrákoch (sám a pešo by to po tej tme tam nedal asi nikto) a ideme konečne do piče. Dúfam, že po koncerte nikto tých provokatérov nestretol. Aj keď sa vraví, že dobrý bača nosí vždy všetko domov, na prvej pumpe musím vyložiť náklad. V areáli totižto neboli žiadne klasické záchody, iba toitoiky, ktorým sa vyhýbam ako Kuffa genderovej rovnosti. Dokonca ani žiadna tečúca voda. Voda tiekla jedine z hadice pri vchode. Pri tých cenách piva a nealka bol naozaj až taký problém nakúpiť zo tri kartóny stolových vôd po 20 centov? To len tak na okraj. Čertovica, Svit, Poprad, Spišská Nová Ves a pred Košicami sa už za svetla rozprávam sám so sebou. Vďaka dojebanému záveru mám z akcie zmiešané pocity, ale opýtať sa môžem: Bude aj ďalší ročník?