25.5.2018 3. DIY ZINE FEST; Olomouc, SF mini

Autor: Adrik | Počet videní: 981

Úvod
Ísť či neísť. Sme na vážkach do poslednej chvíľe. Ale v Olomouci sme ešte neboli. Výber kapiel nič extra, nikto by sa asi kvôli nim silou mocou netrepal 400 kilometrov cez celú republiku, ale boli sme zvedaví, ako taký zin fest prebieha. K tomu kopec rovnakých fetišistov, známych, nové ziny, knihy ... Najprv poddžubnem do košickej zinovej "konkurencie", aby sme dohodli aspoň trojčlennú výpravu, ale technické problémy v tlačiarni, ktoré spôsobili zdržanie vydania nového Zintaeru, nakoniec tretieho člena posádky od výletu odrádzajú. Balím distro, pani manželku na sedadlo smrti a vyrážame.
Olomouc
V Olomouci sme okolo štvrtej. Vchádzam do areálu, kde by malo byť SF mini, ale zatiaľ nachádzam len vrakovisko, práčovňu a lodný kontajner plný šiat. This is Olomouc, not Detroit. O niekoľko rokov sa tu môže natáčať ďalšie pokračovanie Resident evil. Oproti tomu centrum je naozaj podmanivé. Pochodili sme toho celkom dosť, videli workng class orloj, mnoho zašitých uličiek, v sobotu navštívili parádne trhy na námestí a napriek nabitému programu posedeli v Riegrovke, U Kuděje, Retro pivnici, Svatováclavskom pivovare a navštívili sme aj pivotéku Pivní ráj Olomouc. Čo som v žiadnom inom meste nevidel, alebo si len nevšimol, boli na chodníku pred bytovkami zlaté menovky ľudí, ktorí boli za vojny deportovaní do koncentračných táborov. Pekné aspoň symbolické gesto.
SF mini
Pred siedmou sa vraciame sa do areálu a už bez problémov nachádzame dnešné miesto činu. Vonku sú rozložené sedačky a na nich ľudia, vo vnútri na poschodí je miesto pre distrá, bar, kuchyňa, minipódium, pingpongový stôl a skate rampa. Čumím ako mucha puk, ako sa dá toľko veci naskladať do tak neveľkého priestoru.
Kapely
Piatkový zinový predvečer otvárajú I AM PENTAGON. Neviem ako iných, ale úprimne, mňa tie "nové" Banánove kapely vôbec nebavia. Nudný pomalý rock. Idem radšej k distru mudrovať s ľuďmi, ktorých som dlho nevidel. Zato chlapci z -273.15 si vzali moje slová z posledného koncertu k srdiečkam a sprasili si zvuk. V rámci možností. Víc než bordel. Akurát asi nikto v Olomouci nepochopil, prečo sa za kapelou premieta levočská verzia Shreka. Ja by som to ešte viac vytočil. Nie Shreka. Gombíky. Po nich PRŮMYSLOVÁ SMRT zatĺčie klince do rakvy dnešného večera. Nenormálne nasadenie. Pošetilý grind hard core do tanca i na hrozenie päsťou. Po kapelách premietanie skejtového dokumentu od Kočovcov a spoločná vegánska večera. Teda plánované to asi nebolo, ale páčilo sa mi, ako všetci sedia, pozerajú na slovenských diy skejťákov a dojedávajú zvyšky luxusného jedla.
Ziny
Pri tejto príležitosti vyšli napríklad nové čísla Smrti, Malstromu alebo voľné pokračovanie Smrčákovej knihy Photographs. Na paletových stoloch sa mohli do sýtosti prehrabať a ukojiť všetky druhy grafomanov a grafomaniek. Čakal som ale viac ľudí. A aj zinov. V tom našom maličkom rybníčku sme sa všetci poznali. Na nádvorí nasledovala panelová diskusia o zinoch so štyrmi diskutujúcimi (vyrovnané zastúpenie podzemie versus umenie), v ktorej padali hlavne otázky ohľadom ich vedeckého bádania a písania záverečných prác.
Kapely II.
Slnko je ešte vysoko, ale Dan aka HLEDÁNÍ vyťahuje španielku vonku na dvore a spieva v kruhu ľudí. Lepšie ako keby to malo byť vo vnútri. Ďalšieho folkáča FLANNEL MADE nestíhame. Vysoké teploty nás vyháňajú von z areálu. Sídliskový ryhák, sídlisková kultúra a retardovaný vedúci vesmíru a okolia. Ak budem niekedy pred ženou a rodinou (za toto slovo ma doma čaká peklo) utekať do podobných mentálnych čiernych dier, násilne ma pošlite na nútené práce do Jáchymova. Pred SF mini je veselo. Dorazili aj ľudia, ktorí vynechali včerajšok alebo neboli poobede na zinoch. A napríklad v piatok tam boli ľudia, ktorí nedorazili v sobotu. Vidieť V0NT je určite zážitok. Toľko uvoľnenej energie za pomoci hluku. Pozor! Elektronického hluku! Hmla, kukly a techno. Neuchopiteľné. Najväčšia pecka z oboch dní má ale názov CHOROBOPOP. Kluci ušatí z Rožnova stále vedia vymyslieť niečo nové. Dve gitary a basa, každú skladbu spieva niekto iný, ale bez živého bubeníka. Zahrané úplne s ľahkosťou, ale do bodky perfektne. Neviem ako spomienku na túto kapelu vyrezať z hlavy, ale mne to prišlo ako nejaká zhudobnená rozprávka. Dúfam, že som neprezradil plány kapely ako si privyrobiť k penzii. Rozhodli sme sa, že dnes tu už spať neostaneme, preto z DAYLIGHT ROBBERY dávame len zopár prvých pesničiek, ale neviem, či je to už nervozitou pred cestou, ukojením sa z predošlej kapely, alebo kapelou samotnou, ale moc ma toto ich pojatie post punk neberie. Dosť tuctovka. Ale to isté môžem napísať aj o cruste, grinde, ska alebo inom štýle. Oželieme aj možno ďalšiu spoločnú večeru a radšej sa pakujeme. Dlhá predhlá cesta pred nami. Na Makove museli mať srnky minimálne nejakú konferenciu, pod Tatrami brutálna hmla a svieti mi len jedno svetlo, ale aj napriek týmto "srandám" sme okolo tretej nadránom v poriadku doma.
Epilóg
Nakoniec sa z tretieho pokračovania zin festu vykľula celkom parádna akcia. Fenomenálny priestor, skvelý bar s jedlom a hlavne pozdravujem všetkých ľudí, ktorí do Olomouca tiež merali cestu. Snáď sa uvidíme aj skôr, ako na štvrtom pokračovaní v Brne ...