CLIVOSŤ, DADCARE, FAT (13.6.2020, Poprad)

Mišo Kralovič: "Blog is the new výmena kaziet"

VOLE, DEGENS, BAHRATAL (23.2.2020, Brno, Bajkazyl)

DAMATO CD

Punkheard #1 / 1996

NOSTALGIA - SILA JEDNOTLIVCA CD (recenzia)
Z popudu, ktorého ústrednú myšlienkovú náplň predstavuje - aspoň čiastočné priblíženie debutového počinu NOSTALGIE - aj ľuďom mimo regiónu, v rámci ktorého táto formácia pôsobí (momentálne hiatus, zapríčinený odchodom jedného z členov k protinožcom). Keďže celý svoj život prebývam v totožnom okrese ako aj členovia tejto kapely, tak zákonite muselo prísť k nadviazaniu a vytvoreniu určitých kontaktov, (povrchných i vrúcnejších) vzťahov a väzieb. Najmä k Pulecovi, ktorý sa podieľal na vymyslení a skomponovaní drvivej väčšiny hudobných postupov a stojí zároveň aj za napísaním takmer všetkých textov, mám ozaj po ľudskej stránke viac ako blízko. Tento fakt mi náramne uľahčí a zjednoduší najmä hodnotenie lyrickej zložky tvorby tohto zoskupenia, ktoré si nepochybne zaslúži istú dávku pozornosti.
Pretože v súvislosti s útvarom zvaným recenzia, nemám žiadne aktívne skúsenosti, neostáva nič iné ako zbytočne si nekomplikovať situáciu a nasledujúcich pár zamyslení rozdeliť do dvoch jednoduchých rovín. Takže, po rozvláčnom úvode, môžeme pristúpiť k samotnému pokusu o recenziu :)
V rámci tej hudobnej, sa vyjadrím, čo možno, najstručnejšie. Som totiž zástanca pohľadu, na základe ktorého by mali hodnotiť hudobnú stránku tvorby jednotlivých kapiel, predovšetkým hudobníci resp. ľudia majúci s hudbou bezprostredný a najmä aktívny/ejší kontakt. :) Ale ak by som už mal tvorbu nostalgie zastrešiť pod nejaké adjektívum, tak najpríznačnejšie mi príde spojenie experimentálny punk. Samozrejme hc punkové rysy sú badateľné, ale je pre mňa veľmi náročné, priam až nemožné vystopovať akúkoľvek inšpiráciu spolkami z podobného žánrového súdka. Z jednotlivých songov na mňa dýcha príjemný závan chuti a odhodlania po vytváraní čo najoriginálnejších a najsvojskejších postupov. Akurát spomedzi všetkých 12-tich pesničiek vytŕča - ihneď na prvý posluch - z radu skladba "Odpovede" (možno aj úmyselne zaradená až na samý záver), ktorá disponuje vďaka údernému refrénu - priam až hitovým potenciálom :)
A plynule môžeme prejsť k textovej zložke a pozrieť sa zbližša na jej obsah. Jej prezentáciu obstarávajú dva hlasy, konkrétne Ivko (tiež vokál a basgitara v pomerne známych ČAK NOJS) a Pepo (predtým bicie vo VEREJNEJ BEZPEČNOSTI, predchodkyne skvelej melo hc/punk rock kapely CRITICA). Pre úplnosť tvoria NOSTALGIU Rado - basgitara (pôsobí ešte napr. v DISTROPHY, ktorí forsírujú anatomický gore grind, v dávnejšej minulosti ho tvorca tohto webu vyspovedal, rozhovor sa nachádza určite niekde v archíve) a Floryss - bicie (pred rokmi pôsobenie v AENEME, ktorá podľa mojich poznatkov sa ako jediná pokúšala v tomto okrese o emocionálne ladený hc/punk! :)). Jedným dychom ešte nesmiem zabudnúť dodať, že výlučne len vďaka aktivite a úsiliu práve vyššie vymenovaných ľudí, pasívni konzumenti - akým som napríklad aj ja - môžu navštevovať kvalitné UG akcie, s rozmerom, ktorý ďaleko presahuje ten hudobný. A po tomto odbočení ešte na chvíľočku späť k vokálnemu prejavu. Ten sa v podaní vyššie spomínaných bytostí, vyznačuje absolútnou zrozumiteľnosťou. Až takou, že nie je vôbec potrebné pri počúvaní siahať po textovej prílohe. A k čomu či hlavne ku komu - prehovárajú, apelujú a prihovárajú sa? Názov titulu by mohol azda naznačovať, že sa bude jednať o koncepčný album. Ale nie je tomu vôbec tak. Akurát len song "Aj ty máš šancu" - najmä pasážou pozostávajúcou z hovoreného slova - plne korešponduje s pomenovaním celého tohto diela, čiže pokojne by sa mohlo jednať o rovnomennú skladbu v súlade s názvom. Tématická škála ostatných tém zastúpených na albume je dostatočne pestrá. Myslím, že už aj názvy jednotlivých pesničiek hovoria jasnou rečou. Len pri čítaní textu k pesničkám ako "Alkáč" alebo "Závislosť" mi zakaždým prebleskne mysľou, prečo sa kapely (nielen NOSTALGIA) okrem vyjadrovania ku klasickým látkovým závislostiam, nezaoberajú napríklad závislosťou aj na niekom alebo niečom (v rámci rodinných, partnerských, medziľudských či iných vzťahov)? Najväčší priestor (aj vzhľadom na osobu textára) tu zaberajú zákonite texty s ekologickou tématikou. A pri tomto bode sa musím špeciálne pristaviť. Z mnohých výživných rozhovorov, ktoré som mal možnosť s Pulcom absolvovať, bez najmenších pochybností vyplýva, že uplatňovanie ekologického prístupu (s dôrazom na hlbšie súvislosti) v rôznych jeho podobách, je neoddeliteľnou a pevnou súčasťou jeho každodenného životného príbehu. V tomto ohľade aj pre mňa predstavuje obrovskú inšpiráciu a pomocnú ruku, pretože som si sám vedomý svojich značných rezerv v tejto oblasti.
Kresbu na obale má na svedomí Ivko a snažil sa prostredníctvom nej (podľa všetkého) umelecky vyjadriť svoj pohľad a stvárniť touto formou asociácie, ktoré v ňom vyvoláva spojenie sila jednotlivca. V jednoduchej textovej prílohe je možné okrem všetkých textov naďabiť aj na pár pekných a úprimných slov od samotnej kapely či kontakty. Na zadnej strane obalu sa nachádza stručná informácia o mieste vzniku nahrávky plus zoznam skladieb. CD je pokryté profi potlačou s motívom titulnej kresby. Celá nahrávka je k vypočutiu na kapelnom bandzone.

1. Voda
  2. Afrika
  3. Nostalgia