TELEX - ŘEZNICKEJ KRÁM 12"

Autor: Adrik | Počet videní: 893

Nostalgia, 89. časť. Papagáj nekompromisne pokračuje s vydávaním kultových nahrávok, ktorým sa bohužiaľ vďaka ustupujúcemu vinylovému biznisu v 90-tych rokoch, ušla už len kazeta alebo CD. A že je stále z čoho vyberať. TELEX snáď netreba predstavovať žiadnemu fanatikovi do predrevolučného punku. Tak ale aspoň v skratke: Dokopy sa dali v Strakoniciach (južné Čechy) v roku 1984 ešte pod názvom NOVODUR, s ktorým hrali na tanečných zábavách bez vtedy nutných povolení. To čo hrajú sa rozkriklo široko ďaleko, takže sa logicky nevyhli policajnému zásahu voči návštevníkom vo Voleniciach v 1986 a následnému zákazu súboru. V ľahko pozmenenej zostave, ale s hudobne už ostrejším hardcore punkom, sa dávajú zase dokopy v roku 1988 pod názvom ARMAVIR. Skoro však prišiel ďalší zákaz a v tú chvíľu sa na scéne objavuje TELEX. Absolvujú množstvo úspešných koncertov a po revolúcii, skôr než došlo k realizácii prvého albumu, opäť rozpad. Môžme si len predstavovať, ktoré skladby by sa na plánovanú LP dostali, ako by bol výber identický s touto verziou, kto by ho vydával a ako by to celé vyzeralo. A samozrejme či by sa z neho stal rovnaký raritný obchodný artikel ako z punkrockových dosiek, ktoré vyšli hneď po revolúcii. Kapela ale stíha prispieť na kompilácie Punks not dead a Epidemie a k samotnej realizácii albumu s názvom "Punk radio" a podtitulom "The best of" dochádza až posmrtne v roku 1996. K čiastočnému obnoveniu koncertnej činnosti dochádza až v novom tisícročí (mne sa ich podarilo vidieť naživo v Martine a vo Svojšiciach), vychádza dvoj CD "Takoví to bylo ..." a tento rok, kedy už kapela odpočíva spánkom spravodlivých, vychádza luxusne (ako ináč) spracovaná vinylová verzia "Řeznického krámu". Obal, aj keď síce prekreslený, sa drží pôvodnej verzie z kazety. Čierny vinyl zabalený do potlačenej kapsy s dobovými fotkami obsahuje aj veľký dvojstránkový insert s príhovorom Petra Korála a textami, všetko preložené aj do angličtiny. Kazeta obsahovala navyše osem kúskov, ktoré boli z limitných dôvodov dvanásťpalcového formátu vynechané. Vydávať dvojLP českej kapele je asi samovražda. Do drážok boli ale vyryté všetky najväčšie hity kapely, ktoré už dnes priam zľudoveli a ktoré za tých takmer 30 rokov pretvorilo k obrazu svojmu nespočítateľné množstvo kapiel. Na úkor nejakej slabšej skladby by som ja osobne na LP prepašoval silný song "Rakovina", ale v tomto prípade je veľmi ťažko určiť, ktoré sú tie slabšie kúsky. Všetky tvoria celok, jednu nahrávku, akúsi sondu do ťažkých 80-tych rokov, nahranú kdesi v skúšobni v južných Čechách mimo všetkého diania. Čo sa teda na LP dostalo? Rádiové intro a už sa prenoska natriasa. Ostrý, ale hutný, až bodavý zvuk, ktorý by som priradil niekde do dolov a baní v Ostrave, Karvinej alebo Příbrami a nie k južným Čechám. Otvárak "Kám vítr tam plásť" o nielen vtedajšej morálke je pôvodne od poľskej kapely ARMIA. Celkovo covery TELEXU sú kapitola sama o sebe, pri ktorých len ostala hudobná časť, tá textová bola vlastná a po česky. Humorné boli občas aj zistenia, že daný song je prevzatý a ešte lepšie bolo, ak si týmto zistením objavil novú zaujímavú kapelu. Jožko R. nám zvestuje ďalší song - "Zlatá mládež". Režim sa vraj zmenil, ale tento prežitok nie. Ďalším vypaľovákom je "La la la" s pomalším rozbehom, ale o to silnejšími riffmi. "Skejtová Růžena" je asi najznámejšia skladba od TELEXU. "Skejbort, skejbort, skejbort za to může, skejbort, hardcore zbláznil hlavu Růže". "Cops cars" od EXPLOITED dostal v čestine názov "Zlatý slavík". Ďalšou kapitolou, ktorú treba pri TELEXE zmieniť sú intrá podomácky nahrané z rádia. Niekedy možno až otravne dlhé, ale ok, dajú sa všetky v zdraví prežiť. Rovnomenný "Řeznickej krám" je o ďalšom bolšievistickom fenoméne, a to o radoch pred mäsiarňami. Dnes ťažko nepredstaviteľná vec. Nekecaj Adrik, black friday v USA je toho pekným pokračovaním. "Nevinná čuňátka třesou se strachy když vidí tyhlety hnusný lidský brachy" Otázka mesiaca: Boli nejakí vegepankáči pred 89-tym? Ďalšia téma, ktorá prežila bolšievika, sa rozoberá v piesni "Co tě nepálí": "K televizi klidně lehni si zas, ať se děje co chce kolem nás, tebe se to přece nikdy netýká, hlavne dobrej gábl a dát si šlofíka." Ináč ak nevieš, je to cover od SACRED DENIAL. Nasledujúca "Lidi, děti, kanibali" by mohla určite súperiť so "Skejtovou Růženou" o to, ktorý song je u česko-slovenského publika známejší. Kto by nepoznal riekanku "je to pravda odvěká, člověk vraždí člověka"? Po skladbe čakám fast core úlet od LAHARU "Nejsme vy", ale nič :) Asi porucha, ide reklama na mléko. "Na zábavě pivo piju, střízlivej to nepřežiju". Trefné intro pred songom "Generace". Ďalší dobrý vesnickej vypalovák z doby, kedy mládež mohla akurát tak nasávať. Haškovský "Mírnej pokrok" v medzích zákona je zhudobnený odpor k oficiálnej kultúre. Parádne to páni vystihli v nasledujúcich dvoch strofách: "Podivní umělci v nejlepším věku, na západě kradou hity, no to je k breku. Řekni mi a já hned budu líbat popelnice než ty jejich barevný podepsaný pohlednice." Haha! Béčko pokračuje v rozbehnutej rýchlosti a minútovka "Kámoš" má brutálny kanálový zvuk. Pri "Proměnách" sa pobavia všetci, ktorí punkovali v dobe, kedy si za číro dostal na búdku a punkové handry sa robili väčšinou svojpomocne a nenakupovali v predražených "rebelských" butykoch v nákupných centrách. Text je prepis rozhovoru rodičov so synkom, ktorý nekráča v ich šľapajách? :) "Destrukce tvýho aparátu!" Protidrogová "Chromovaná jehla" s otravným introm, ktoré by som oželel, v origináli nahrali PARTISANS. Rýchly song so spádom horského vodopádu, ktorý sa k tejto téme úplne hodí! Minútovky mám rád. V "Dneska ráno v šest" vám za tých niekoľko desiatok sekúnd spevák rozpovie romantickú baladu. Takto sa majú písať punkové "love songy" haha. O lásku sa obtrie aj s muzikou od BLITZ v piesni "Poběhlice": "Prej si bejval slušnej kluk, nevědel si, co je punk, teď máš hlavu dohola, může za to potvora, ta poběhlice." Jo jo, tie pokrivené móresy, kedy pekne oblečený človek je slušný a zvyšok sú feťáci a kurvy. Song "Umírající nosič vody" nie je o vode, ale o smäde po veciach (nie materiálnych), ktoré za bolšievika neboli k dostaniu. "Jsme děti mrtvýho nosiče vody, kterej umřel řízní." Bordeloidný gitarový efekt v "Sehni hřbet" (originál made by DAYGLO ABORTIONS) ti učeše chlpy v ušiach. Niečomu takému by sa tešili aj dnešní noiseri. Text o padaní hláv, že by vo vzduchu bolo cítiť zmeny alebo ide len o lokálne potrestanie nejakého papaláša? Hudbu k najmelodickejšej a pre mňa najobľúbenejšej skladbe TELEXU "Továrna na tvý sny" napísali kedysi dávno PARTISANS. Nádhera, spievam v izbe spolu s kapelou: "Když jsem ti přines plnou náruč kytek, tak ses mi vysmála. Řeklas mi jestli chci mít tvoji lásku, tak nesmím šetřít prachama." Celý záver platne je melodický. Až exploitedovská je "Kluci jdou do války" (originál ENGLISH DOGS) a prišiel som na to, že "Znám ty tvý komedie" by som vymenil za spomínaný song "Rakovina". DK ako outro.
Došiel si až tu a možno sa pýtaš sám seba, načo ale oprašovať nejakú zapatrošenú kapelu, ktorá hrala v úplne inej dobe, ktorú si nezažil. Predsa ty máš rád moderný zvuk nahrávok, nie takúto garáž. Riešiš úplne iné, nie predpotopné problémy. TELEX ale boli jednou z prvých hard core punkových kapiel v ČSSR (viem, že si sa narodil až po rozdelení) s jednoducho napísanými, ale nadčasovými textami o prostosti radového človiečika, ktoré bohužiaľ platia aj dnes, a nielen preto by sa na túto kapelu nemalo len tak ľahko zabudnúť.

papagajuvhlasatelrecords.bandcamp.com

1. Kam vítr tam plášť
  2. Zlatá mládež