MIND.OFF, ĎAS, FROM THE DEPTHS OF MEXICO, MOIRA (23.3.2024, Košice @ Collosseum)

MIND.OFF, ĎAS, DEPTHS OF MEXICO, MOIRA (23.3.2024, Košice @ Collosseum)

UCHAFU, FUKOTY, NERVA, TVOI POSTOI (Slovensko)

Srbská vzbura #3.14 / 2011

CITADEL - CHAINS INSIDE US CD

Autor: Radim | Počet videní: 1016

Nebudem vám klamať, tieto songy mám dávno pečlivo napočúvané, ale čakal som, až sa mi dostane tento album fyzicky do rúk, ten som včera vysomroval na koncerte osobne od Spikeyho. Som totiž toho názoru, že ak už mám písať nejakú recku na nosič, tak nech to teda nosič je. Hoci cd-čka si kupujem už len veľmi zriedka. Galantskú kapelku the CITADEL vám snáď už nemusím nejako bližšie predstavovať. Majú za sebou radu vystúpení. Na ktorých istotne mnoho poslucháčov presvedčili o svojom silnom potenciály. Mňa osobne okamžite očarila ich hudobná produkcia, nespútaný, dravý, no zároveň úprimný a naliehavý prejav. Takto nejako som si vždy predstavoval ideálnu kombináciu zdravej agresivity a emotívnosti. Donedávna mali na konte iba jeden demáč, ktorý bol veľmi dobrým prísľubom. Ani sa mi nechcelo veriť, aký solídny zvuk sa im podaril vydolovať za relatívne skromných podmienok. O to viac som bol zvedavý, ako bude znieť ich nový počin, ktorý nahrávali v profi štúdiu. Album otvára skladba "Ezer seb", spievaná v maďarčine, po krátkom rozbehu mi opantajú uši dôverne známe, charakteristické, chcelo by sa povedať "citadelovské" riffy. Nenápadne sa meniace rýchlosti tempa a nálady. Do toho samozrejme srdce revúci vokál, tá ojedinelá farba hlasu inštrumentálne zdatnú sebranku korunuje. Veru neviem si predstaviť, že by v tejto kapele spieval niekto iný ako Spikey. Textovo ide o veľmi osobnú a úprimnú spoveď, o rozbitých vzťahoch, sklamaniach, ale aj o tom, že aj napriek bolesti ktorú utrpíš, sa musíš postaviť a ísť ďalej. Ďalšia skladba "Aviophobia" spievaná tento krát v slovenčine, (inak veľké spestrenie, to striedanie jazykov), začína basovou linkou, na ktorú nadväzujú gitarové riffy, opäť sa pohybujeme v strednom tempe, ktoré časom spomalí, tá smutná nálada opäť prevláda, čo podtrhuje pochmúrny text. Sa mi nechce veriť, ako brilantne sú napísané texty a to dokonca v dvoj jazyčne! "Ok tudják", je už ale z trochu iného súdka, chalani nezabudli ani na rýchlejší hard core. No žiadne obavy, ani tu sa nezabúda na melodiku, ktorá je aj tu pevne zakorenená. Každý člen kapely, tu má svoje opodstatnené miesto, a každý svojim umom prispeje svojou "troškou" do mlyna. Spieva sa hlavne o stratení vlastnej tváre a osobnosti. A je tu moja obľúbená "Te vagy aki változtat", tie hudobné nápady, zmeny tempa, umne za aranžované zbory, a prekvapivo to nie je zlepenec, ale kurevsky chytľavá záležitosť! Nemám čo dodať! "Biely holub zostrelený" nás ale opäť vráti nazad do melanchólie, v ktorej Spikey smutne analyzuje dnešnú konzumnú spoločnosť, ktorá je tak ľahko manipulovateľná, zatiaľ, čo skutočné hodnoty a skutočné problémy ostávajú nepovšimnuté. "Áldozat" je pre mňa najväčším prekvapením dosky. Nakoľko tu hosťuje Atilla z grindovej kapely ALEA IACTA EST! Jeho ukričaný crustový jačák sa na skladbe nezmazateľne podpísal, až som bol šokovaný, ako sa títo dvaja výrazne odlišní vokalisti výborne dopĺňajú. Skladba má povedal by som až taký snový nádych. Záverečná "Nekričte" začína nečakane akusticky, po tomto úvode nastupuje asi naj punkovejší vál celej dosky. Skvelo odohratá hravá vec, a samozrejme opäť trefný text, o hneve, ktorý v sebe večne pestujeme a ktorý môže tiež prameniť z ľudí, čo nám chcú presne nalinkovať, akí máme byť, ako sa máme správne chovať, žiť, konať, vyzerať a ako máme byť "šťastní". No našťastie sú tu aj ľudia, ktorí nás chápu a rešpektujú nás. Oj chlapci, tu ste sa mi riadne trafili do noty! Na kapele mi je nesmierne sympatické, že nemajú nejakú jasne vyhranenú ideologickú, či politickú predstavu. Žiadne agitácie, heslá, slogany. Kapela nemá svojich poslucháčov za blbcov, iba chce, aby sa na nad ich názormi a postojmi zamysleli, či prípadne si z nich aj niečo vzali do života. Preto sú the CITADEL zaujímavé hudobné teleso, muzikálne sa nejedná o žiaden "bordel" o troch akordoch, no napriek tomu sú pevnou súčasťou hc-punku. A vďaka ich prístupnejšiemu poňatiu hardcoru, majú dosť reálnu šancu zaujať aj menej ortodoxného poslucháča, čili človeka, ktorý túto subkultúru nesleduje. Čo sa týka pracovania obalu a grafiky. Tu nemám veľmi čo vytknúť, obal nie je žiaden gýč, čiže žiadne lebky a podobné klišé. Booklet obsahuje všetko, čo booklet obsahovať má. Akurát texty na bielom podklade sú ťažšie čitateľné. A v slovenských textoch sú občas objaví hrúbka. Ale to sú iba malé vady na kráse. Celkovo hodnotím dosku "Chains inside us" ako veľmi vydarenú, pestrú a osobitú nahrávku. Takže chalani nech vám to aj naďalej takto šľape, a najbližšie chcem písať recku už na vinyl! :)

thecitadel.bandcamp.com/

1. Ezer seb
  2. Aviophobia