EMPTY HALL OF FAME (CZ), SAMORAST (SK), ROŽAVA (CZ)

ROZPOR - V LETE OI, V ZIME CRUST 12"

Autor: Večne nespokojný Viktor | Počet videní: 1202

Nádherný deň, nádherná jeseň, najlepší spánok za posledný mesiac za mnou, skvelá nálada. Prebúdzam sa s vedomím, že dnes mám konečne čas dostať sa k tomu, čo už toľko odkladám – konečne sa osprchovať. A potom som sa pustil do ROZPORu. To len tak, aby som sa s vami podelil o moje slasti a radosti. ROZPOR urobili tohto roku zásadový krok – vydali nové nahrávky na 12". A dokonca, tí, ktorí nemajú gramo, alebo sa im nepodarilo presvedčiť rodičov, nech im dali pár grošov na dosku ROZPORu, všetky piesne si môžu stiahnuť zadarmo, priamo zo stránky kapely. Poďme pekne po poradí. Čo sa týka obalu dosky a celkovej grafiky, Datra prejavil svoje umelecké vlohy a celé to ilustroval sám. Doska dostala názov "V lete oi!, v zime crust..." a obal je tématicky s týmto názvom zladený. Máme tu nakresleného XVX hardkór skejťáka, tvrdého crustera, nejakých new wave-istov a nekompromisne tvrdých Oi!káčov. Texty sú vytlačené na oboch stranách vnútorného obalu na vinyl, z jednej strany po anglicky, z druhej po slovensky. Sú dobre čitateľné, aj napriek tomu, že sú písané ručne. Čo sa týka prevedenia, chýba mi však booklet, vysvetlivky, možno nejaké fotky a ďalšie ilustrácie, preto vnútorné spracovanie dosky radím do takého šedého priemeru. Hold, od kedy som si kúpil 12" THALIDOMIDE, je táto doska na vrchole môjho osobného rebríčka prepracovanosti a veľmi dlho potrvá, kým ju niečo trumfne. Ale o THALIDOMIDE táto recka nie je, preto pokladám dosku na gramo a púšťam na 33RPM. Hmm, buď chyba pri spracovaní, alebo (asi skôr) zámer, pretože tam, kde má byť crust, tam je Oi!, a tam, kde má byť Oi!, tam je crust. Hehe. Dobré, beťári. Otáčam teda stranu, nech idem po poradí a začíname hneď sporadicky piesňou "4 ročné obdobia". Kto pozná ROZPOR, vie, že každou doskou niečim prekvapia. A tak tomu bolo aj teraz. Oproti ostatným albumom sa mi zdá, že spomalili a "zmäkli", v istom slova zmysle. Nahrávky už nie sú agresívne, ale skôr typu "poviem ti čo si myslím, a buď sa s tým stotožni, alebo o tom aspoň pouvažuj". Aspoň mne to tak pripadá. No to usúdite sami. Táto pieseň je venovaná všetkým premenlivým, ktorí sa potrebujú stále niekam radiť, škatulkovať, a tak to potom aj dopadne, že v priebehu pol roka je z vegan straight edgera nakoniec húliaci hip-hoper. Nasleduje dlhá dlhá dlhá gitarová pasáž, ešte raz refrén a po ňom už song s názvom "Nechápem". S touto piesňou sa na 100% stotožňujem, pretože je o tom, že "Dokola tá istá lož, z predvolebných billboardov. Dokola tie isté frázy, z úst úlisných politikov. Nechápem, že im stále veríte." Čo viac povedať, pre mňa pomerne jednoduchý, ale priamočiary a úderný text. Ale je veľmi pekný, jesenný deň, takže sa nad momentálnou politickou situáciou nechcem rozčulovať a preto idem na ďalší song, ku ktorému ste mohli vidieť už aj klip - "Nestala sa z nás už pičovina?" Nie, nestala, pretože (našťastie) ROZPOR ešte nezapadol do bahna, v ktorom kapelu opúšťa kreativita žije na troskách z minulosti. Kapiel, ktoré spievajú 15 rokov o tom istom je tu dosť, ďalšiu nepotrebujeme. Nasleduje song "Absurdnosť", poukazujúci na absurditu zákonov a zákazov. Spomína sa napríklad to, že štátne orgány "majú v záujme chrániť životné prostredie a zdravie jednotlivca v spoločnosti", no kroky, ktoré k tomu vedú sú absurdne a viac na škodu, ako na úžitok. O tom, že sa väčšina verejného sektoru rozpredala do rúk súkromníkov, ktorí uprednosťňujú budovanie nákupných centier pred budovaním športovísk pre mladých radšej ani nehovorím. Posledným songom na tejto strane je "Nájdi si nepriateľa" - čo je pieseň tématicky smerovaná k večnej nespokojnosti Slovákov (ktorá je asi normálne zakorenená v génoch, lebo nespokojnejší národ nepoznám). Je venovaná všetkým, ktorých protichodné správanie a neznalosť stavia do pozície absurdne smiešnych pokrytcov, ako napríklad "najviac pičujú na Maďarov tí, ktorí maďara ešte nevideli", alebo "najviac rómov odsudzujú tí, s falošnými preukazmi invalidity". S čím sa zas nedá nič iné len a len súhlasiť. Predovšetkým tu ide o to, že ľudia, miesto toho aby hľadali a eliminovali chyby na sebe, riešia všetkých a všetko ostatné, len nie seba. Ale ja osobne som si na to už akosi zvykol, preto mám kopu iných tém, ktoré ma rozožierajú z vnútra. Oi!-káčska strana dosky končí. Sme v polovici. Dobrý náklad, čo? Okamžite otáčam stranu a dostávam sa k piesni "Zostárnuť mladý". A zas úderný text, "Hrať veľkého rebela, keď má človek ´násť´, to vie každý kokotko, potom z toho vyrásť, ide o to zostárnuť, ale nezmeniť smer, pogujúci šesťdesiatnik, to je vždy super". Vychádzajúce hviezdy v scéne, ktoré sa za rok stratia pozná každý, a keď poznáš ľudí, ktorí sú v scéne už nejaký ten rok/desiatky rokov, o to viac si ich váž, lebo ich je málo. Ide o to, aby sme zostarli mladí. O nič iné. A následuje "Môj boj proti digitálnej dobe". Táto téma pre mňa je veľmi rozporuplná, ale pokúsim sa to objasniť. Pracujem ako programátor, denne minimálne 8hodín sedím za technikou a programujem. Stále však mám voči modernizácii odpor, tak isto, ako rozporáci nechcú pozerať koncerty na počítači, radi ovoniavajú booklety a oblizujú dosky, tak isto to cítim aj ja. Je to pomerne veľký paradox, že človek, ktorý s tým všetkým pracuje sa od toho dištancuje – ale koniec koncov, je to aj odôvodniteľné, kedže s tým pracujem, môžem veľmi dobre sledovať úpadok väčšiny vecí v prospech digitálnej doby. Fanziny vychádzajú po väčšine už len na nete, hudbu si každý sťahuje a kopíruje do mp3 prehrávačov miesto toho, aby si kúpil originál CD/MC/Vinyl, ľudia si miesto dobrej knihy čítajú kokotiny na Facebooku, vzrastajú komunikačné bariéry v osobnom živote, a to všetko pod tlakom digitálnej doby a billboardov, ktoré nás vyzývajú "Povedz to cez Pokec". Je to smutné, ale je to tak. Som však rád za tento text, pretože zhmotnil moje pocity na túto tému. Ach, recenzia dlhšia ako večerné šaty. Ďalší v poradí je "Nemáte gule". Text s jasnou správou pre kapely, ktorých vývoj stagnuje. Sami určite poznáte nespočetné množstvo kapiel, ktoré sa nikam za X rokov nepohli. Banálne a všeobecné, neosobné a nič-neriešiace texty nikoho okrem agro/alko/pankov nezaujímajú. Hop, ani som sa nenazdal a pokračujeme s "Chcel by som byť ako mačka". K tomuto textu sa asi moc nemám čo vyjadriť, mačky nemám moc rád a neviem, či celý text bol myslený metaforicky, alebo sa naozaj jedná o mačku v pravom slova zmysle. Možno by bolo fajn, keby sa k tomuto vyjadril Datra, aj keď neviem, či sa k nemu táto recka dostane. Keď hej, tak budem rád, keď sa vyjadríš. Dík! Takže na doske prvý a jediný song, ktorý ma neočaroval (ale však nemôžme riešiť vždy len problémy a to, ako sme nasratí, treba sa aj uvolniť, to je jasné, no ja som sa pri tom songu akosi neuvolnil, vypočul som si ho a ďalej to neriešil). Ďalším songom je "Veterné mesto", text je pomerne metaforický, predpokladám o Bratislave. Pomerne krátky a jednoduchší, ale opäť sa k nemu neviem vyjadriť. Asi si pod týmto textom každý predstaví niečo iné, a možno predstava 100 ľudí o tomto texte nebude totožná s predstavou Datru, keď tento text písal. No a doska končí songom "Nič nekončí", so skvelým textom. Ani som si neuvedomil, ako ľudia často omielajú "staré zlaté časy" a dnešok akosi už nežijú. Aj keď každá doba má niečo do seba, aj dnešok je potrebné žiť na plno. Nič nestagnuje, nič nekončí, všetko pokračuje, a dokonca si myslím, sme v dobe, ktorá ponúka oveľa viac možností na sebarealizáciu, ako to bolo za "starých dobrých čias", preto je obháňanie sa tým, že všetko už je urobené, vymyslené a že nie je s čím novým prísť absurdné a nepodložené. A viete prečo? Pretože nič nekončí. Táto doska vo mne zanechala pomerne dobrý pocit. Rozporácku hudbu som mal vždy rád, u kapely je možné sledovať vývoj, čo ma teší. Všetkým, ktorí uvažujú o kúpe vinylu iba odporúčam, už keď nie kvôli ničomu inému, tak kvôli podpore kapely. Pretože viem, aké sú náklady na vydanie dosky a nahrávanie v Čechách asi tiež nevyšlo lacno, bolo by fajn, keby sa kapele ich úsilie vrátilo. Robia to pre vás, nie pre seba. A nezabudnite: ide o to, aby sme zostárli mladí.. A budem rád, keď sa vyjadríte v diskusii pod reckou. Dík! Čaute.

1. 4 ročné obdobia
  2. Nechápem
  3. Nestala sa z nás už pičovina?