aterparty: STRAPATÝ & DANISA, KVASO & SLUŠNÉ BABY SS

, Trangoška

THE WILDERNESS - III. (PHR)
14.00 €

ITS EVERYONE ELSE, MAKATA-O (18.10.2019, Bardejov)

CHAOS UK 12" (recenzia)
Papagájův hlasatel sa vydal po ceste znovuvydávania úplných anglický klasík, ktoré poznajú punkáči od kolumbíjskej Bogoty až po ruský Vladivostock (tak dobre, až po japonské Sapporo)! Začalo sa to "nenápadne" vydaním debutnej dosky the RESTARTS - "Slumworld" (recenzia snáď v najbližšej dobe!) a k nemu ako blesk z jasného neba prvá doska CHAOS UK! Okrem vydávania domácich dosiek sú u PHR v pláne ešte vinylové edície albumov VICE SQUAD a UK SUBS. A to zďaleka nie je všetko. Ja by som si na tvojom mieste dával bacha a striehol na tieto reedície miľníkov punk rocku pokiaľ nebudú ťažko dostupné ako pôvodne pressy.
Pri počúvaní tejto dosky ma chytá noslagia ako sviňa. CHAOS UK boli jednou z mojich prvých zahraničných punkových kapiel, aj keď tento album nebol prvý, čo som od nich počul, prvé bolo splitko s EXTREME NOISE TERROR (konečne to mám už aj na LP!), kedy sme otvárali ústa z rýchlostí oboch kapiel, vynára sa pri jeho počúvaní kopec spomienok z mojich neohrabaných punkových začiatkov. Na prelome dvoch milénií, v dobe, kedy ešte neexistovali warez fóra, ale pomaly sa na povrch dralo napaľovanie a menenie kaziet vystriedalo menenie mp3 CDr cez poštu (pozdravujem Sanberga)! A pamätám si to nadávanie, keď som stiahol nejaký "album", samozrejme to bolo aj v prípade CHAOS UK, a boli na nej len 2 - 3 pesničky. To, že sa jednalo o singel alebo sedempalec som vtedy ešte nemal ani len poňatie, zanadával si, ako môže niekto vydať 7 minútové CD a pomalou rýchlosťou som hľadal ďalší "album". A ani o žiadnom youtube s tisíckami hudobných videí sme samozrejme ešte tiež nevedeli, a tak sme menili aj videoklipy. Pamätám sa, ako som skoro každej návšteve ukazoval klip No security vystrihnutý z filmu UK/DK. To bolo zverstvo, prial som si byť na koncerte v tom klipe. Ale dosť bolo nostalgie, chcel som písať recenziu o tejto nahrávke:
Čo napísať nové o 28 ročnej nahrávke? Začnem úryvkom z recenzie od Ralpha Traitora, ktorá je v LP: "CHAOS UK may be the noisest group in the cosmos .." - úplne výstižné. 11 úplných klasík špinavého autentického punku, ktoré sa na nič nehrajú, žiadne mastrovanie v štúdiu, aby nahrávka znela drsnejšie alebo špinavejšie, takto znel punk na začiatku 80-tych rokov. Chaosov škrekot len dofarbuje túto hlukovú stopu. Ale veď určite to už máš dávno prepočúvané, je to nemoderné, pohol si sa z miesta od "veľkých" kapiel. Dobre, skús ich novú kapelu FUK, ktorej LP sa mimochodom tiež chystá u PHR. Ale práve v undergrounde je skvelé to, že sa na staré kapely zväčša nezabúda (áno, štamgasti by vedeli hovoriť o zabudnutých jednorázových projektoch a chuťovkách), dajú sa vypočuť stále, nie ako rýchlovzniknuté mainstremové sračky, ktorých väčšina zanikne po prvom letnom hite a nikto už po nich nezakopne a nie ešte sa nimi inšpiruje, ako to bolo v prípade CHAOS UK, ktorých kopírky a zadovky na koženkách by si vedel nájsť v každom štáte, kde prenikla zhnilá kontrakultúra punku. Viem, že sa slovom povinnosť plytvá skoro na každú nahrávku, ale aj keď už máš túto nahrávku roky zahrabanú niekde v šuflíku, opráš ju a pouvažuj o LP. Aj keď len z nostalgie, ale to by bolo podceňovanie kapely. Nudiť ťa nebude ani jedna sekunda, možno až na "Farmyard boogie", pre mňa najhoršia skladba kapely, paradoxne je na mnohých nahrávkach, ale to len môj problém.
Neviem ako bol riešený obal pôvodnej nahrávky, ale aj táto reedícia vyzerá dobovo (to vôbec neznamená zle!): jednoducho zriešený obal s textami vzadu plus potlačená vnútorná kapsa s dobovou fotkou kapely, históriou, bohatou diskografiou (ach koľko majú tých 3 skladbových albumov :), starými plagátmi (kde napríklad koncert CHAOS UK, AMEBIX a DISORDER stál libru a pol!) a spomínaná sialodlhá recka. Možno by sa zišiel aj búklet s prekladom do čestiny, ako sa to kedysi robievalo. Žeby na druhom re-presse? Verím tomu, že sa na policiach u Papagája táto nahrávka dlho neohreje, tak nerozmýšľaj pridlho. Vychádza na priesvitnom a modrom vinyle, v náklade pol na pol, ale aj ako digipack CD. Nemám už asi nič, čo by som k tomuto dobovému punkovému dokumentu dodal.
POVINNOSŤ! :)
  1. Selfish few
  2. Fashion change