Rozhovor: S.R.O.

Autor: Adrik | Pridané: 1.1.2007 | Počet videní: 1906

AdRik: Zdravim, na zaciatok predstavte svoju kapelu S.R.O., clenov, atd ...

HELMUT : Nazdar. Pokusim sa predstavit nasu kapelu co najstrucnejsie, pretoze ako sa poznam, tak na kazdu tvoju otazku by som vedel tak hodinku odpovedat. V roku 1993 zaklady kapely S.R.O. polozila zostava troch nadsencov s nazvom Politicka imunita, ktorí chceli hrat, ale nemali nacom a o tom, ze poznali len tri akordy uz ani nehovorim. Ak si dobre spominam, tak nas v tom obdobi dost brala Nirvana a chceli sme hrat nieco take. Ale co cert nechcel, cez kamosa som spoznal Romana Zabojníka - Ziba prezyvaneho Vlk alebo neskor Elwis, vtedy snad najvacsieho punkaca v Martine, v tom obdobi aktivne hravajuceho na gitaru vo vybornej vrutockej punk bande Zberne srotoviny, no a po kratkom case som ho oslovil s tym, ci by nam trochu nepomohol. Mata Michalka ucil hrat na bicie, Michala Mila na basu, mna na gitaru zaroven so spevom. Basak tragicky zahynul - cest jeho pamiatke, bicman sa coraz viac venoval tenisu a zrazu sme zostali so Zibom len dvaja a cisto pracovny vztah sa zmenil na dlhorocne stale trvajuce priatelstvo. Zohnali sme skusobnu, dali sme dokopy s vtedy fungujucimi bandanmi TBC, Puremind, Chia, Penetrate a Odpadom nejaky aparat a zacali velkolepo komponovat. Presvedcili sme Ciciho a Pala Moskala - Mosa s TBC aby nam obcas prisli zabuchat a zahrat na basu no a nakoniec sa stali clenmi S.R.O. V plnej sile sme nadviazali kontakt s legendarnym punx Spakom a jeho kapelkou DPH z Dolneho Kubina a odohrali s nimi aj par koncertov. Po Ciciho odchode do U.S.A. s nami hraval novy bubenik Toudy, ale ten sa dlho neohrial a boli sme len traja. A prave v tychto casoch nastava obdobie odmlky S.R.O. na scene, a s prestavkami (stale sme hladali bubenika podla nasich predstav ) trvala az do roku 2001, kedy sa clenom kapely stava nas terajsi bubenik Jozko Vydra – Stuka. Ako dlhorocneho znameho sme so Zibom poziadali o vypomoc Vlastimila Brisudu - Wlasta z Odpadu, pretoze veci od nas su zalozene na suhre 2 gitaristov a Wlasto po kratkom case na rozmyslenie ponuku prijal. Avsak najvacsim doterajsim prinosom pre S.R.O. bol prichod Rada Fernicha – gitara, ktory zaujal post druheho gitaristu po odchode Mosa – basgitara za pracou do Irska. Zibo presedlal s gitary na basu, on sa s basou narodil, a Wlasta teraz hra prve husle. No a ja Michal Holma alias Helmut spievam.

ZIBO : Boli to pekne punkove casy 93-98 , je pravda ze nebolo tolko koncertov a taka informovanost o nich ako dnes, ale boli sme mladi a punk bola nasa jedina cesta. Nemali sme take problemy ako dnes, vtedy sme boli viac nadsenci ako muzikanti.

AdRik: Preco prave skratka S.R.O. ?

HELMUT : Zibo po tom co sme zostali na nejaky cas len dvaja prisiel s napadom zmeny nazvu kapely na S.R.O. s tym, ze tato skratka nikdy nebude mat ziaden vyznam, ze sme naozaj banda s rucenim obmedzenym, nerucime za seba a bude len na ludoch, ako si to vysvetlia. Stretli sme sa uz z viacerymi nazvami, Skladka Radiokativneho Odpadu, Spolocnost s Rucanim Obmedzenym, atd., ale ziadny nas zatial nejako zvlast nenadchol a nestotoznili sme sa snim. Avsak pravdou je, ze notoricky znamy cierno-zlty znak radioaktivity sme si aj proti jeho voli privlastnili a pouzivame ho ako sucast loga kapely, dokonca potlac na nasom debutovom CD Mesto slobody sa nesie v jeho duchu.

ZIBO : Spolocnost s Rucenim Obmedzenym, to nas najviac vystihuje.

S.R.O. S.R.O.

AdRik: Vsimol som si, ze clenovia hraju aj v inych kapelach, v ktorych ?

HELMUT : Zibo hra na basu pre viacere kapely, ale momentalne su pre neho nosnym pilerom iba dve kapely, country-folkovi Nahodni pocestni, vo svojej scene velmi uspesna kapelka a hlavne fajn ludia a S.R.O. Rado Fernich je kapelnikom momentalne nehrajucej ale v scene velmi znamej punkovej formacie Pripad Ewi Burdovej. Wlastovi bije punkove srdce pre jeho Odpad / www.punkodpad.szm.sk / a Stuka bol bubenikom v dnes uz neexistujucej velmi vydarenej death metalovej formacii Mystic Death / www.mysticdeath.wz.cz / a momentalne hra aj v skupine Sarkazma. No a ja som S.R.O. / www.sro-punk.host.sk , www.bandzone.cz/sro /.

ZIBO : K tomuto chcem iba podotknut, ze S.R.O. je moja srdcovka, v inych kapelach som zacal hravat az pocas doby, kedy sa S.R.O. ulozilo na dlhsi zimny spanok.

AdRik: Otazka na preverenie pamate. Ako ste sa dostali k punku ako takemu? Pricinili sa k tomu znami, kapely alebo kto?

HELMUT : Punk ako taky nam dava pocit slobody myslenia, myslim ze to bol jeden z hlavnych dovodov, preco tymto smerom. Vela spravilo okolie, znami a najma punkova hudba, ktora sa nam dostavala do ruk na MG paskach.

ZIBO : Ako slepy k husliam. Vzdy som mal rad naslapanu muziku.

AdRik: Co podnietilo vznik kapely S.R.O. ? Ved kazdy predtym hral v nejakej kapele ...

HELMUT : Myslim, ze ciastocne som na tuto otazku uz odpovedal. Ale ak to nahodou niekomu nedoslo, tak S.R.O. aspon co sa Martinskej sceny tyka patri medzi prve postprevratove punkove kapely a momentalne sme jedina zijuca legenda zo vsetkych kapiel vzniknutych v tom obdobi. Tym nechcem povedat ze sme nieco viac alebo nieco take, ale to, ze S.R.O. nie je ziadny nahodny projekt ludi, ktori sa stretli na pive a rozhodli sa zalozit kapelu. Punkova hudba je jednou s najdolezitejsich veci, co punkovy svet spaja. Nou sa vyjadruju pocity, oslovuje masy ludi a jej vyvrcholenim je spravanie a nazory kazdej punkovej generacie.

ZIBO : Tak, tak.

AdRik: Nedavno ste vydali debutove CD – Mesto slobody. Povedzte nieco o nom, kde ste ho nahravali, vydali a pod akym nakladom ... Preco trvalo vydanie CD tak dlho ?

HELMUT : Ano. Mesto slobody je nas debutovy album, obsahuje veci z rokov 93-97 a vydali sme ho o 9 rokov neskor, ako bolo treba. Dnes uz si scena ziada nieco ine, ale my sme to museli uz konecne niekedy urobit. Bolo nam luto nechat ich zapadnut prachom aj ked sme vedeli ze niektore texty mozu vyvolat rozpaky typu „ chlapci, ved je rok 2006 ! „ . Nahravali sme ho v Martinskom studiu KOBKA / www.studiokobka.sk /, CD su lisovane s dvojfarebnou potlacou, obsahuje 23 skladieb, booklet je osemstranový s fotkami a komplet textami a vydali sme to cele na vlastne naklady. A ze preco trvalo vydanie tak dlho ? Pokusov bolo vela, ale nikdy sme neboli s vysledkom spokojny, existuje mnozstvo kaziet s nasimi nikdy nevydanymi garazovymi nahravkami medzi ludmi, dokonca mame aj jednotlive stopy na CD-ckach, ktore sme chceli potom mixovat, ale nikdy sme sa k tomu nedokopali a nakoniec sa nam ich nestastnou nahodou podarilo z CD-RW vymazat. A najvacsiou prekazkou boli peniaze, ono to vsetko nieco stoji a dobra vola nestaci.

ZIBO : Wlasta tak pred dvoma rokmi povedal, ze je velka skoda ze S.R.O. nema vydany ziadny album. A mal pravdu ! Tak ho to teraz uz nemusi trapit. Haha.

AdRik: Vidim, ze ste boli cez vikend v Cechach. Ako prebiehali koncerty ? Ako Vas brali ludia ?

HELMUT : Prvy decembrovy vikend sme stravili spolu s Odpadom koncertovanim v CR, konkretne v Plzni a Decine. Vsetko som to spachal ja, ozval sa mi chalan s Decina s prezyvkou Beetle ze ako sa dari a tak, a skoncilo to spolocnym koncertom s Decinskou kapelou Cachochbili v ktorej Beetle hra. V ramci setrenia nakladov usporiadatelom sme sli dve kapely, pretoze S.R.O. vzdy chodi na koncerty na dvoch autach, je nas 5 a ja mam len trojmiestne auto. Beetle vybavil este koncert v Plzni a tym sa naklady na dopravu znizili na polovicu. V Plzni sa mi zdalo malo ludi, inak pohoda, no potom sme sa dozvedeli ze 3 km odtial prebiehal dalsi punx koncert, tak sa nie je comu divit. Nejako sa nedohodli. No Decin to bola ina kava, dovolim si s istotou povedat, ze sme mali obrovsky uspech. Klub bol naplneny az na prasknutie. Velky podiel na tom mali domace kapely, ktorym dakujeme za podporu. Potesilo nas, ked nam na stranku napisali ludia s Decina ze nam dakuju za skvely koncert a nic podobneho uz Decin dlho nezazil.

ZIBO : Bol to riadny odvaz, a chcem pripomenut, ze z toho vsetkeho este vzisla myslienka nahrat spolocne splitko s kapelkou Cachochbili / www.bandzone.cz/cachochbili /, mali by dorazit do Martina niekedy v lete, bude sa to nahravat v KOBKE.

AdRik: Texty na Vasom CD su rozmanite, od humoru sa prechadza k ironii a vaznejsim temam. Kto ich pise a kde berie inspiraciu ? Alebo Vas len tak z nicoho nic napadnu na ulici ?

HELMUT : Vsetky texty su dusevnym vlastnictvom mna a Ziba. Vznikali cestou vo vlaku, pri pivku, na stanovackach alebo jednoducho nam napadli v situaciach, ktore prinasa zivot.

ZIBO : Parkrat sme s Helmutom len tak sadli do parku s flasou domacej a gitarkou a hrali len tak pre radost no a texty nam same vychadzali z ust. Tazsie bolo si na ne na druhy den pospominat, ale niektore sme zachranili!

AdRik: Cítal som, ze budete natacat klip k piesni „ Mesto slobody „. Mozete prezradit fanusikom nieco viac a o com bude ?

HELMUT : Klip je uz natoceny a postrihany, dostupny by mal byt koncom januara. Tocil nam ho profi kameraman, nas znamy, takze kvalitou spracovania sa priblizuje klipom vysielanym v televiziach. A o com bude ? Nechajte sa prekvapit. Zibo bol reziserom, tak to aj vyzera.

ZIBO : Teraz neviem ako si to myslel, Helmut. Nech ludia posudia. A onedlho si mozete pozriet nas druhy klip na Hiraxovej DVD vyberovke k skladbe Blizka doba atomova, ale ten je postrihany zo zaberov z nasho krstu a nejakych dokrutok a kvalitativne hlavne obrazovo patri do nizsej triedy.

Natacanie noveho videoklipu
Natacanie noveho videoklipu

AdRik: Mate este nejake dalsie zavaznejsie plany do buducna ?

HELMUT : Co znamena vyraz zavaznejsie ? Uspech ? Komercia ? Peniaze ? Vela penazi ?

ZIBO : Ale Helmut, sa uvedom. Myslim ze pyta co dalej. No, a to je dost vazna otazka. Chceme hrat, zabavat ludi, sirit punkovu slavu a hlavne sa stale chceme stretavat ako kapela, pretoze poviem na rovinu, sme vsetci tak odlisny ludia, ze S.R.O. je to silne puto co nas spaja, za inych okolnosti by sme si mozno ani nemali co povedat. Najblizsie budeme makat na tom splitku, bude tam sest vybornych veci od davno rozpadnutych Zbernych srotovin, chceme, aby si ludia spomenuli, aby vedeli, o co scena prisla. Choroba z povolania je jedna z nich, takze si mozete urobit predstavu o com to asi bude.

AdRik: Ake mate zvysne konicky okrem hrania ? A co skola alebo robota ?

HELMUT : Kazdy mame ine konicky, Zibo strategicke hry z obdobia II. Svetovej vojny, Wlasta vyucuje deti klasicku gitaru v Centre volneho casu, Stuka canabis, Fernich opravy elektroniky a ja mam 52 kg rotvajlera Tinka, ten mi zabera dost volneho casu. Co sa tyka skoly tak Wlasta v roku 2006 skoncil konzervatorium na klasicku gitaru a Zibo si momentalne doraba maturitu. A robota ? Konecne uz pracujeme vsetci, aj to je jeden z dovodov terajsieho dobreho fungovania kapely, uz nie su take problemy s peniazmi, dokazeme si odtrhnut od huby a poskladat sa na dobru vec. V podstate do kapely stale iba vrazame, ale nam to nevadi, lepsie ako byt komercne sracky a tvarit sa veselo.

ZIBO : Kazdy peniaze odsudzuje, ale bez nich sa neda zit. Kym ich ma clovek primerane a riadne si ich odpracuje, nevidim dovod preco by si ich clovek aj trochu neuzil. Len ich nesmie byt moc, rychlo menia charakter cloveka a co sa tyka showbiznisu tak beru kapelam identitu.

AdRik: Ako je to s punkovymi bandami v Martine a s punkom vseobecne? Je kde hrat? Ludi na koncertoch je dost?

HELMUT : Dovolim si tvrdit, ze v Martine je momentalne velmi silna scena. Kapiel je tu dost, hrat zatial mame kde, ludia na koncerty chodia a bavia sa aj ked nikto nevie ako to bude dalej, napr. byvaly primator zakazal Undergrounf festy, ktore sa konavali v Amfiteatri, a terajsi ich zatial nepovolil. Skoda takej dobrej 2-dnovej akcie s priemernou ucastou 1000 navstevnikov.

ZIBO : Da sa povedat, ze tu mame priemerne jeden punkovy koncert kazde tri tyzdne. A to je celkom slusne, ci nie ?

AdRik: Na zaver, ako je zvykom v mojich rozhovoroch, napiste nejaku veselu prihodu z nahravania alebo z koncertovania. Urcite je ich viac, takze to nebude ziaden problem :)

HELMUT : Mas pravdu, je o com rozpravat. Hrali sme v Puchove v XXL klube, super nalada, na konci sme mali hrat Adicts – Joker in the Pack, a ja som sa na to patricne pripravil. Zohnal som si paradnu masku sasa, krabicu do ktorej som sa zmestil a tak. Nenapadne som si nasadil za krabicou masku, ktora bola cely koncert na podiu a nikto nevedel naco tam je. Aj s mikrofonom som do nej zospodu vliezol a chlapi zacali hrat a ja som spieval z krabice. Pri prvom refrene I am Joker in the pack som roztvoril krabicu a spieval z krabice. Bol som saso v krabici. Krabica bola uzka, mne sa zaplietli nohy a z 1,2 m vysokeho podia som ako dreveny panak padal dole. Dav sa rozostupil a ja som sa nadherne rozplacol na betonovej dlazke. Nastala vseobecna veselost, kapela hrala bez mihnutia oka dalej a ja som spieval dalej leziac na zemi. Po koncerte ma zastavovali ludia a hovorili ze sme to mali perfektne pripravene a ze sa dobre zabavali. Akurat ten pad nebol sucastou scenara, a oni si mysleli ze ano.

S.R.O. - Joker in the pack
S.R.O. - Joker in the pack

ZIBO : Mne osobne v hlave utkvela udalost, ked sme hrali na Punkovych Vianociach vo Vrutkach v legendarnom rockovom pube Mlyn. Na samom zaciatku nasho vystupenia, ktore zacinalo o 24:00 a svojim sposobom bolo posledne v ten vecer, sme podakovali „ nasim predkapelam “ a po vystupeni mazoretky ( Helmutova segra ) sme cca 300 punx fanusikom oznamili, ze pocas nasho koncertu je pivo zadarmo. V podniku v momente 0,1 sekundy nikto nemal sancu zistit, kde sa nachadza vycap, jediny orientacny bod boli vykriky barmanov „ nepi mi to pivo z pipy “. Odvtedy vieme, ze sa s pivom zadarmo nezartuje. A ked po nas na konci vystupenia prislo 8 chlapov v bielych plastov z napisom Psychiatricka liecebna Sucany, dielo bolo dokonane.

AdRik: Vdaka za rozhovor, zopar slov na zaver pre Vasich fans ?

HELMUT : Punk and S.R.O. are not dead !!! Bye, bye AdRik.

ZIBO : Dakujeme vsetkym co nas maju radi, za ucast na koncertoch, za mile slova pod podiom typu „ tak uz hrajte vy kokoti “ za kupovanie nasich CD stylom kupim jedno, napalim 5, ved im dobre platia, sa pakuju kurvy na nas a hlavne za vyjadrenia na Fernichovu adresu „ ( aky frajer, ked musi sediet na stolicke) “ , to bude asi tym, ze nema nohu. Ale teraz vazne. Najvacsou odmenou pre nas je nadseny dav ludi s fajnym pogom a skandujuci „ S.R.O. “. Caute.