EMPTY HALL OF FAME (CZ), SAMORAST (SK), ROŽAVA (CZ)

Rozhovor: FAJRONT

Autor: Wrbo | Pridané: 30.10.2016 | Počet videní: 718

Dvojica zaľúbencov, ktorá to ťahá spolu už vyše 11 rokov. Predierajúc sa od prvých nesmelých tónov, zahraných pri ohni pod lesom za mesačného svitu, až po víkendovky v Čechách a Rakúsku. Striktné dodržovanie DIY etikety a totálna úprimnosť sú hlavnými znakmi FAJRONTU. Nedá sa mi teda nespýtať:

Wrbo

Wrbo: O čom je teda FAJRONT?

FJRNT: Presne o tom čo si napísal. Začalo to ako spestrenie opekačiek, chát a zrazu ani neviem ako je za nami 20 koncertov. A DIY? DIY je základ na čom to všetko stojí od začiatku a pravdepodobne bude až do konca. Inej cesty niet.

Wrbo: Kde a ako sa zrodila myšlienka založiť vlastnú folk/punkovú kapelu? Čo bol ten hlavný podnet?

FJRNT: Dlho to bola len myšlienka a chuť založiť kapelu. To že to bude folkpunk sa vykryštalizovalo až neskôr samo, kedže nebola skúšobňa a ani nástroje, iba jedna stará španielka, bongo a zopár textov. Prvá oficial skúška bola v júni 2011, ale hlavný podnet na koncertovanie prišiel v roku 2013 a bolo to pozvanie zahrať na punkovej svadbe. Potom sme mali zhruba rok na to, aby sme tomu dali dáky ten tvar a v máji 2014 sme sa odhodlali na ozajstnú premiéru.

Wrbo: Od návštevníkov po účinkujúcich. Majú pre Vás teraz koncerty iné čaro?

Adam: Koncerty ako také majú pre mňa vždy čaro. Už odmalička som sa sám potuloval po breznianskom námestí a sledoval ako sa pripravuje pódium, ako zvučia bicie a podobne. A bolo mi úplne jedno kto bude hrať. Proste len tá moja radosť zo živej hudby mi stačila. Či je to teraz ako účinkujúci iné sa ťažko posudzuje, kedže akcie na ktoré chodíme sú väčšinou takého charakteru, že rozdiel medzi účinkujúcim a návštevníkom sa neberie do úvahy.

Miťa: Určite je to z mojej strany iný uhol pohľadu. Kedysi to bola hlavne zábava, kamoši a tak. No dnes je to už viacej filozofie. Čím si starší, tým sa viacej zaujímaš o to, čo sa deje okolo teba a dáko automaticky chceš niečo pre tu scénu spraviť. Pre mňa majú koncerty oveľa väčší význam. Hlavne prejavmi kapiel a ich textami. V podstate by to tak bolo aj napriek tomu, či by sme hrali alebo nie. Akurát sa zmenilo len to, že na tých, ktoré hráme, sa musíme viacej krotiť s alkoholom, ale nie vždy to vyjde. Potom to tak aj vyzerá ha ha.

Wrbo: Veľkým vzorom v začiatkoch bol pre Vás hlavne DÁŠA FON FĽAŠA. Čo dnešná inšpirácia?

FJRNT: Jasné, Dáša bol tým, čo nám ukázal, že na hranie netreba kompletnú kapelu, ale ide to aj akusticky. Hudobne nás okrem Dášu inšpirujú fakt rôzne kapely a nie je to vôbec iba folk. Textové inšpirácie prídu niekedy úplne samé a občas sú dobrou studnicou rôzne internetové diskusie, kde sú ľudia schopní vyplodiť zo seba také haluze, že to stačí už iba zrýmovať. No a hlavná je pre nás ľudská inšpirácia od punkového podhubia, kde je plno aktívnych ľudí, ktorí nám dodávajú energiu.

Wrbo: Debutové CD "Byť iný neznamená horší" je už nejaký ten mesiac von. Prvá várka je už beznádejne vypredaná. Koľko kusov je už preč?

FJRNT: V prvej várke išlo von 46kusov. V druhej sa dorobilo 25 a zostalo 11 posledných, z ktorých niektoré sú už rezervované a niečo treba ešte dorobiť.

Wrbo: Dobrovoľná cena za CD je pokroková myšlienka. Sú dnešní punkáči na to pripravení? S akými reakciami ste sa stretli?

Adam: Najčastejšou reakciou bolo, že nevedeli akú sumu za cd dať. Veľa sa ich pýtalo, či je oná alebo hentaká suma dosť. Väčšinou sme odpovedali, že daj toľko, na koľko si to vážiš alebo koľko by si pýtal za svoje cd ty. Väčšina ale asi nemala problém. K dobrovoľnej cene sme prešli aj u nášiviek, ktoré robíme tiež sami a aspoň odbudli starosti s vydávaním a rátaním eur. Lebo to mi po pár pivách zvyklo robiť problém.

Miťa: Nie každý môže prispieť rovnakou čiastkou a cením si už len to, že má niekto záujem.

Wrbo: Najzásadnejšia pieseň (piesne) z Vašeho repertoáru? A prečo?

Adam: Pre mňa asi "Byť iný neznamená horší". Lebo v tom texte je to celé pomenované tak, ako to cítim. Proste rozdielnosť medzi nami tu bude stále. Treba si odpustiť prvotné predsudky a snažiť sa správanie toho druhého pochopiť. Neškatuľkovať a hádzať do jedného vreca. Ak niekoho spoznáš a zistíš, že je kokot tak kludne ho odsudzuj. Ber iných ľudí individuálne a nie ako kolektív.

Miťa: Ja by som ešte dodala pesničku "Krysy čo tvária sa jak ľudia". Všade kam prídem, na koncert, medzi kamošov alebo na web sa stretávam s tým, že sa veľa rozpráva o "náckoch", o ktorých vsetci dobre vieme čo sú zač, aj vďaka ich výzoru, myšlienkam či činom. Ale veľmi málo sa hovorí o ľuďoch, ktorých keď stretnete na ulici, by ste vôbec nepovedali, že majú v podstate tie isté alebo podobné názory. A to je jedno, či kvôli nevedomosti - čo je dosť smutné a v 21. storoči fakt nepochopiteľné. Alebo tí, ktorí aj vedia a napriek tomu vedome súhlasia a podporujú názory týchto "vysoko vzdelaných pánov".

Wrbo: Mladých na koncertoch ubúda. Nové kapely sa nezakladajú. Aký je Váš recept na pritiahnutie mladej generácie späť pod/na pódiá?

FJRNT: Pivo zadarmo? Alebo začať hrať punk na výchovných koncertoch na základných školách? Myslím, že ani to by dnes nepomohlo. Punk prestal byť pre mladých zaujímavý. Rebelovať sa dnes dá aj hip hopom, drumandbassom (či ako s to píše) atď. Alebo mladí akosi netúžia vôbec rebelovať, asi nemajú proti čomu.

Wrbo: Politika v punku. Prežitok, či póza, aby sa na oko zdalo, že "ako niečo aspoň v textoch riešime"? Je sebareflexia v tomto smere hnacím motorom alebo ide len o kalkul s ktorým sa jaksi počíta?

FJRNT: Nikomu neberieme, keď punkáč spieva o tom čo má na nohách, čo na hlave a koľko sexi holiek chce pretiahnuť. A možno mu aj závidím, že nemá iné problémy. V spoločnosti ho nič netrápi a na kopu vecí nieje tak naštvaný, že to potrebuje zo seba vykričať. Možno raz príde doba, keď už nebude na čo nadávať a fakt budeme aj my spievať iba o radostiach života, ale potom je tu otázka či bude ten punk vôbec potrebný?

Wrbo: Rozmýšľali ste niekedy o pribratí ďalšieho nástroja ku Vašej zabehnutej dvojke?

FJRNT: Jasné o tom uvažujeme už dávno. Jeden koncert nám v troch pesničkách hosťoval Hárvy s klarinetom. Na druhom albume určite chceme viac nástrojov. Či to bude aj naživo, sľubovať nebudeme, ale nechajte sa prekvapiť. Plánov je veľa, tak uvidíme čo sa podarí.

Wrbo: Ako návštevníci, či účinkujúci máte zbehaný už nejeden klub, či mesto. V čom sa líšia naše koncerty a koncerty napr. v CZ? Čím to je, že u západných susedov sa dá bežne skĺbiť punk a rodina aj po tridsiatke? U nás je to skôr unikát. Váš názor, či postreh?

FJRNT: Nemyslíme si, že by v súčastnosti boli rozdiely medzi koncertami u nás alebo v CZ. Každá akcia je iná. Záleží to od klubu, organizátora alebo účinkujúcich. Proste aj dve akcie v tom istom klube, robené tými istými ľuďmi, môžu nakoniec výjsť úplne odlišne. A punk a rodina? U nás je to unikát pretože: scéna je o dosť menšia, ako v Čechách alebo zahraničí, takže matematika nepustí a starých harcovníkov je tu podstatne menej. Možno je to celé aj o tej našej mentalite, čo nám tlačia do hláv od narodenia. Ako sa máš oženiť, urobiť dieťa, zobrať úver a potom do smrti makať v práci aby si to všetko splatil. Potom samozrejme už na ten punk nie je toľko času a ani energie.

Wrbo: Mimokapelné záujmy a záľuby?

Adam: DIY tvorba a všetko okolo toho, vyšívanie, trochu šport a hlavne koncerty.

Miťa: Koncerty sú pre mňa akousi samozrejmosťou, tam nieje o čom :-). Ale okrem toho milujem teplo, vodu, prírodu a všetko s tým spojené. Čiže v lete rôzne akcie a výlety s kamošmi. Niekedy mame už v máji naplánované celé leto, čiže to hovorí za všetko;-). Niekedy by sme dokonca potrebovali ešte dáke tie weekendy navyše, aby sa to dalo všetko postíhať.

Wrbo: A teraz menej vážne. Nejaký zážitok z koncertov, či patália hodná zverejnenia?

Adam: Takmer každý koncert sám o sebe je patália. Z nahrávania albumu ich bolo teda hodne. Keď sa kazilo asi všetko čo sa mohlo a nahrávalo sa nakoniec na troch miestach. Zlomili sme v tom čase gitaru, vymenilo bongo, pokazili kombo, ale nakoniec sa to hlavne vďaka tvojej pomoci podarilo dať nejak dokopy, aby to volajak znelo. Či je to dobre, to už musia posúdiť iní.

Miťa: Najväčšia haluz z mojej strany bola asi zabudnúť si zobrať bongo na vlastný koncert. Na zabudnutú mikinu som si spomenula ešte v chodbe, ale na čom budem hrať ma ani len netrklo. Vykračovala som si spokojným krokom do mesta, až kým som sa nestretla s Adamom, ktorý ma hneď zbombardoval otázkou: "Kde máš bongo?" ... Neskôr na pódiu, by som si to všimla už asi aj ja. Haha

Wrbo: Aká skupina, osoba, organizácia Vám v poslednom čase vytrela zrak, či sluch?

FJRNT: Určite nás potešil komunitný prístup k organizovaniu koncertov alebo iných aktivít, kde to nestojí na jednom majiteľovi klubu, ktorý si potrebuje iba zarobiť na živobytie. Ale dá sa dokopy partia ľudí, ktorá si rozdelí úlohy a spolu vytvoria obrovské veci, z ktorých nemajú žiadny finančný profit - ba často sami vkladajú do toho svoje peniaze. A zrak a chuťové bunky nám vytreli raňajky na EKH vo Viedni, také hody som fakt nečakal.

Wrbo: Budúcnosť FAJRONTU sa bude niesť v znamení ...?

FJRNT: V budúcom roku by sme chceli začať s prípravou druhého albumu. Opäť všetko v DIY duchu. So zvukárom sme spokojní, takže toho meniť asi nebudeme (ak teda bude mať záujem). Rozmýšľame v akom to bude tentoraz formáte. Uvidí sa podla financií, či to bude kazeta alebo možno aj platňa. Ale to asi iba v prípade splitu s nejakou kapelou, lebo samým sa to asi neoplatí (záujemcovia hláste sa u súdruha Žinčicu). Radi by sme absolvovali opäť nejaké to víkendové minitour. No uvidí sa, ako to všetko bude mať pokračovanie. 30tka je nadostrel a ako si vravel potom už bude všetko pasé. Odohráme rozlúčkový koncert, vezmeme si hypotéku a budeme sa venovať rodine. Po rokoch budeme čakať na správny čas na reniuon vo veľkom štýle. Konfety, ohňostroj, kúzelník, best of album ... Ku koncu prídu zmeny v zostave kde pôvodný ostane len zvukár a šofér ... hahaha

bandcamp.com/fajront